Menu

V Mexiku vzniknou dvě meziměstské trolejbusové tratě

Stáhnout PDF
Trolejbusy
25. 09. 2021 16:37
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Na čtvrteční tiskové konferenci primátorka Ciudad de México, Claudia Sheinbaum, potvrdila, že mezi jejím městem a sousedním 170tisícovým, jihovýchodně ležícím městem Chalco budou nataženy trolejbusové troleje, a to hned ve dvou směrech. Stalo se tak poté, co byly letos vypracovány první potřebné studie, které zkoumaly smysluplnost obou těchto záměrů (viz zde), a taktéž poté, co dne 20. 9. 2021 představil Alfredo Del Mazo Maza, guvernér státu México, ve kterém Chalco leží, první vizualizace jedné z těchto trolejbusových tratí. 

Vizualizace velké vozovny u konečné zastávky ve městě Chalco. (zdroj: Cuarto Informe de Gobierno del Estado de México)

Zatímco jedna trolejbusová trať, představená v pondělí 20. 9. 2021 výše zmíněným guvernérem, napojí Chalco na jednu z posledních stanic linky metra A, Santa Marta, druhá trolejbusová trať spojí Chalco s konečnou metra č. 12 Tláhuac. U této druhé trati se ještě nově začala zvažovat odbočka do nejjižnějšího z 16 obvodů hlavního města zvaného Milpa Alta, čímž by se obyvatelé tohoto obvodu mohli konečně dočkat kapacitní městské hromadné dopravy, jež by jim lépe zpřístupnila jak hlavní město, tak Chalco. 

Připomeňme, že u stanice metra Santa Marta bude jednou končit nadzemní trolejbusový BRT koridor, který se má ještě před Vánoci tohoto roku dokončit v trase Constitución de 1917 – UACM (koncový úsek UACM a Santa Marta ještě nemá definitivní projekt hotov, proto se nedostaví dříve než na konci roku 2022), takže se na něj trať vedená ve směru od Chalca jednou napojí.

Mapa nové trolejbusové trati Santa Marta – Chalco, která bude částečně nadzemní (zelený úsek). Dle guvernéra státu México má stavba této trati začít už příští měsíc, což je ovšem velmi nepravděpodobné. Ostatně i hlavní město svého času slibovalo, že se stavba jeho nadzemního trolejbusového BRT koridoru Santa Marta – Constitución de 1917 rozběhne okamžitě, a nakonec se několik prvních týdnů po tomto jeho oznámení akorát prováděly rozbory skladby podloží, start samotných stavebních prací se opozdil, a trolejbusy tak na tento koridor vyjedou oproti původním předpokladům se zhruba ročním zpožděním, a nadto ještě na nějakou dobu v mírně zkrácené trase UACM – Constitución de 1917. (zdroj: Cuarto Informe de Gobierno del Estado de México)

Stavba trati Santa Marta – Chalco je řešena jako projekt na klíč a stát México už vybral pro její realizaci v tomto měsíci zhotovitele. Ten musí rychle vypracovat projektovou dokumentaci a získat nutná povolení, protože do posledního prosincového dne roku 2022 musí postavit celý koridor trati, která bude částečně nadzemní, včetně včech nájezdů a sjezdů, a dále stanice, novou vozovnu a nadto ještě musí celý koridor zatrolejovat. Hodnota těchto činností byla vyčíslena na 1,8 mld. MXN, což je nyní v přepočtu 1,95 mld. Kč. Je jistě zajímavé, že vítěze tendru zatím stát México zatím neuvěřejnil. 

Na zatím uveřejněných vizualizacích byly k vidění výhradně tříčlánkové trolejbusy. Stanou se realitou? (zdroj: Cuarto Informe de Gobierno del Estado de México)

Tak jako tak je ovšem překvapivé, že se trolejbus podařilo mezi hlavním městem, které funguje na mapě Spojených států mexických jako samostatná územní jednotka, a státem México, jenž je také samostatnou územní jednotkou, najít rychlý kompromis, a ještě najít pochopení a podporu u federální vlády a taktéž u radnice Chalca. Dohoda mezi státem México, hlavním městem, městem Chalco a federální vládou je zhruba taková, že stát México a město Chalco zajistí projekční a stavební činnosti nového nadzemního koridoru z Chalca ke stanici metra Santa Marta, zatímco nákup vozidel a následný provoz by měly jít na bedra hlavního města, přičemž určitou finanční výpomoc by měla všem zúčastněným poskytnout federální vláda. Claudia Sheinbaum už tento čtvrtek potvrdila, že se budou další trolejbusy nakupovat. 

Co se trati Chalco – Tláhuac týče, ta bude zřejmě také řešena jako na klíč a výběr zhotovitele se očekává někdy v této zimě. Bližší podrobnosti zatím nejsou známy. 

 

Podobné články