Menu

V červenci se otevře trolejbusový koridor v Ciudad de México

Noční doprava s trolejbusem v popředí. (foto: Twitter Claudia Sheinbaum)
Noční doprava s trolejbusem v popředí. (foto: Twitter Claudia Sheinbaum)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
17. 05. 2022 22:16
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Červenec 2022. Tehdy má konečně dojít ke slavnostnímu otevření nového trolejbusového BRT koridoru, který byl poslední dvě léta budován v jihovýchodní části Ciudad de México. Jeho dokončení bylo opakovaně odsunováno, poslední vývoj ale ukazuje, že se další odklad už velmi pravděpodobně konat nebude. V těchto dnech se nad koridorem pomalu rozvíjejí troleje a v červnu začnou po nadzemním tělese jezdit první trolejbusy, ještě v režimu zkoušek. 

Minulý týden se primátorka města, už po několikáté v tomto roce, podívala na aktuální průběh stavby. (foto: Gobierno de la CDMX)

Z celkem 8 naplánovaných km v trase Constitución del 1917 – UACM – Santa Martha bude nejprve zprovozněno zhruba 7,4 km. Krátký koncový úsek UACM – Santa Martha se začne stavět letos a dokončen bude příští rok. Původně bylo uváděno, že se budou po novém koridoru prohánět jen kloubové trolejbusy, kterých si město pořídilo u čínského Yutongu 50. Nyní ovšem radnice uvádí, že na koridoru bude „většina trolejbusů článkových“. Toto řešení se ovšem jeví jako rozumnější, část kloubových trolejbusů se totiž může ponechat na hlavní trolejbusové lince č. 1 (případně jiných), kde se určitě neztratí. Ostatně se nedá ani očekávat, že by se na 8 km dlouhé trase všech 50 „kloubáků“ po celý den uživilo.

Některé stanice už jsou téměř hotovy.

Aby nedocházelo ke konkurenci se stávající autobusovou dopravu a došlo v oblasti BRT koridoru k citelnému zlepšení ovzduší, vydělilo loni hlavní město 108 mil. MXN (cca 130 mil. Kč) na to, aby se autobusoví dopravci dobrovolně oproti finančním kompenzacím zřekli udělených koncesí. V případě 100% úspěchu by došlo k zániku 26 koncesí a spolu s tím by bylo sešrotováno až 224 starších mikrobusů/autobusů, které tito dopravci dosud na různých linkách kolidujících s trasou nového BRT koridoru provozovali. Konečné výsledky kompenzačního programu ještě nejsou známy, dá se však očekávat, že si dopravci „dají říct“. Řidiči autobusů a mikrobusů se nemusí obávat ztráty práce, byla jim totiž předložena nabídka přesednout za volant trolejbusu.

Další tři snímky. (foto: Secretaría de Obras y Servicios de la CDMX)

Město dne 12. května 2022 vypsalo dva tendry, kterými hledá realizátora přístupových ramp na západním konci BRT koridoru. V místě západní konečné Constitución de 1917 se díky těmto rampám budou moci trolejbusy v budoucnu dostat do úrovně ulice Ermita Iztapalapa a pokračovat dále směrem ve vyhrazených postranních pruzích stávající vozovky na západ města až do čtvrti Mixcoac (stávající koridor má jen jednu přístupovou rampu, a to před východní konečnou UACM; viz snímek na konci článku). Právě až do této čtvrti chce radnice postavit novou trolejbusovou trať o délce zhruba 15 km. Původní záměr byl takový, že se nadzemní koridor prodlouží až Mixcoacu, avšak aktuální výběrová řízení ukazují, že se plány změnily. Každopádně platí, že pokud se postaví trolejbusová trať z konečné Constitución de 1917 do Mixcoacu, vznikne na území hlavního města obří metrobusový koridor o délce více než 20 km, na který bude přímo navazovat další meziměstský o délce zhruba 19 km, který bude směřovat do jihovýchodně ležícího města Chalco.

Plánovaný obří trolejbusový BRT koridor Mixcoac –⁠ UACM –⁠ Santa Martha –⁠ Chalco, částečně vedený na nadzemním tělese a částečně řešený s pomocí vyhrazených pruhů. Jeho odhadovaná délka přesahuje 40 km. V červenci 2022 se má otevřít nadzemní úsek Constitución de 1917 –⁠ UACM, příští rok nájezdové rampy u konečné Constitución de 1917 (právě běží výběrové řízení) a nadzemní úsek UACM –⁠ Santa Martha, zřejmě v roce 2024 se zprovozní částečně nadzemní úsek Santa Martha –⁠ Chalco (před zahájením stavby) a úrovňový úsek Constitución de 1917 –⁠ Mixcoac (ve fázi projektové dokumentace). (autor: SNT VTC: Vialidad, Transporte y Cultura en México)

Na takto velký koridor se počítá s pořízením 108 článkových trolejbusů, z nichž některé by dokonce mohly být tříčlánkové. Dodejme, že o nedávno vypsaný tendr na 100 nových sólo vozů projevilo překvapivě zájem šest podniků. Všechny však mají čínský původ. Jsou jimi Yutong, Zhongtong, Ankai, Foton Motor, Higer Bus a Skywell. Již jsme upozorňovali na to, že tendrová dokumentace je velmi úzce specifikovaná a možnost účastnit se dané soutěže je bez fyzického obchodního zastoupení v Mexiku a předchozím avízu o přípravě tendru kvůli šibeničním lhůtám nemožná. Ostatně ani žádný mexický výrobce autobusů neprojevil o účast v tendru zájem.

Přístupová rampa na nadzemní BRT koridor je umístěná v jeho východní části. Momentálně ještě není dokončená. (foto: Secretaría de Obras y Servicios de la CDMX)

Podobné články