Menu

Ve službách DP Praha v pátek skončí autobusy Karosa

Karosa B 951E.1713 ev. č. 4134 brzdí ve slunný podvečer dne 27. srpna 2020 do výlukově přemístěné zastávky Družná. Kačerovská garáž, za kterou vůz po celý svůj život jezdil, ukončila provoz Karos s předstihem už v říjnu 2020. Teď se k ní přidá i Klíčov, Hostivař a Řepy. (foto: Matěj Stach)
Karosa B 951E.1713 ev. č. 4134 brzdí ve slunný podvečer dne 27. srpna 2020 do výlukově přemístěné zastávky Družná. Kačerovská garáž, za kterou vůz po celý svůj život jezdil, ukončila provoz Karos s předstihem už v říjnu 2020. Teď se k ní přidá i Klíčov, Hostivař a Řepy. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 12. 2020 10:43
Libor Hinčica, Matěj Stach
3 minuty čtení

Dopravní podnik hl. m. Prahy se v pátek 4. 12. 2020 chystá naposledy do ulic města vypravit autobusy nesoucí ještě původní českou značku Karosa. Až na několik výjimek tím v podstatě skončí provoz vysokopodlažních autobusů v ulicích hlavního města. V rámci Dopravního podniku budou tuto skutečnost narušovat tzv. retro linky, na kterých se budou vybrané starší typy autobusů objevovat počínaje hned následujícím dnem – 5. prosincem 2020.

Ve flotile vozového parku DPP je momentálně ještě 16 autobusů Karosa B 951E a dva vozy Karosa B 961. Oba kloubové vozy jsou již delší dobu nasazovány výhradně na vybrané pořadí linky č. 180 (Dejvická – OC Zličín), která je jednou ze dvou, jež byla vytipována také pro budoucí nasazení vozů značky Karosa v rámci retro provozu, jakmile bude provoz těchto autobusů formálně ukončen. Lze tak s nadsázkou říci, že už delší dobu linka 180 vlastně úlohu retro linky plní.

Z 31 článkových vozů Karosa B 961, které si Praha pořídila v letech 2002 až 2003, byl až do roku 2019 vyřazen jen jediný vůz (prototyp původního označení Karosy BK4 z roku 2000). V souvislosti s dodávkami nových autobusů SOR NB 18 CITY však začaly řady vozů B 961 od května 2019 rychle řídnout a během jara letošního roku se jejich počet smrskl na tři vozy, z nichž však jeden (ev. č. 6366) byl v loňském roce vzorově repasován a byl převeden do sbírek podnikového muzea, takže do provozu už nezasahoval. Zbylé dva vozy – ev. č. 6379 a 6380 – byly ponechávány pro potřeby nasazení na retro spojích, jak bylo zmíněno o odstavec výše.

Autobus Karosa B 951E ev. č. 4075 pražského DP zachycený dne 29. 2. 2020 na lince číslo 131 na autobusovém obratišti Bořislavka. (foto: Honza Tran)

V případě sólo vozů je situace jiná. Autobusů pořídil pražský DP v letech 2002 až 2006 celkem 131 a v provozu se jich udrželo ještě 16, byť jejich vypravování bylo již v posledních měsících značně omezováno. Dne 4. 12. 2020 by měly autobusy vyjet naposledy, a to na dělená (šejdrová) pořadí linek 103, 123, 162, 165, 175, 182, 185, 191 a 225. Celkem by měla být vypraveno rovných čtrnáct vozů. S ohledem na současnou pandemickou situaci nebudou autobusy nasazeny na linky, které by se všechny či většinově vzájemně potkávaly, nebo měly identickou trasu, takže se nepředpokládá větší shlukování lidí z řad fanoušků dopravy na jednom místě. Naopak řada spojů vyjíždí na odpolední část směny až v době, která už nahánění vozů s fotoaparátem nepřeje. Na rozdíl od autobusů Citybus 12M a 18M, s nimiž pražský DP zorganizoval v závěru srpna 2020 výbornou rozlučkovou akci, zůstanou poslední vozy Karosa B 951/B 961 velké slávy nuceně ušetřeny.

Od soboty 5. 12. 2020 se předpokládá zahájení provozu tzv. retro linek, resp. nasazení vybraných autobusů na běžná pořadí linek obsluhovaných pražským DP, a to pouze během víkendů. Konkrétně půjde o zmíněnou linku číslo 180, na níž se budou objevovat na jednom kurzu vozy B 961 a o linku č. 213 (Želivského – Chodovec – Jižní Město – Nádraží Uhříněves), na níž se má objevovat vždy jeden z dvojice retro vozů Karosa B 951E (ev. č. 4998 a 4999), dále autobus Citybus 12M (ev. č. 3468) a případně vozy Citelis 12M (ev. č. 3510 či 3512). Také na lince č. 213 bude vyhrazen pro nasazení retro autobusů vždy pouze jeden kurz. 

Modro-zelená Karosa B 951E.1713 ev. č. 1728 projíždí 13. srpna 2020 skrz večerní stinné Horní Počernice. Zatímco tento ex-polský vůz byl v průběhu října odprodán společnosti ARANEA (ev. č. 1476), druhý kousek původem ze Zabrze zůstal u dopravce STENBUS v provozu i nadále. V originálním žlutém laku a pod číslem 1727 je v pracovní dny pravidelně nasazován právě na linku 222, kde má jeho mise ovšem rovněž k 4. prosinci 2020 skončit. (foto: Matěj Stach)

Mimo zmíněných vozů Karosa B 951E a B 961 disponuje pražský DP ještě stále i dvojicí zájezdových vozů Karosa LC 936. Oba tyto autobusy jsou ale dlouhá léta již v majetku autoškoly a běžní cestující se s nimi vozit nemohou. Nástupnická značka Karosy – Irisbus Iveco, potažmo později Iveco Bus – velké zastoupení v pražských ulicích nemá a městu jednoznačně dominují autobusy značky SOR, kterých je ve městě jen ve službách DPP bezmála 1 100. Oproti tomu vysokomýtskou produkci reprezentuje pouhých 8 vozů z rodiny Crossway v různém provedení.

Připomeňme, že konec autobusů nesoucích na čele písmeno „K“ ve službách DP Praha neznamená konec vozů značky Karosa v Pražské integrované dopravě ani na linkách pražské MHD obecně (s ohledem na to, že některé městské linky jsou rovněž zajišťovány soukromými subjekty). I zde však řady výrazně řídnou a konec lze očekávat nejpozději v lednu roku 2022. Vozů v městském provedení typu B 951E či B 952E, které stále alespoň sporadicky zasahují do provozu na linkách PID, bychom u nejrůznějších soukromých dopravců nalezli ještě 6. Článkové vozy typu B 961E jsou v PID výjimečně nasazovány poslední dva.

Podobné články