Menu

V Násiku postavili maketu trolejbusu

Celkový pohled na stanici. Smyslem její výstavby mělo být to, aby se vychytaly „nedostatky“ a následná stavební aktivita v trasách budoucí sítě probíhala bez problémů. (foto: Metro Rail Today)
Celkový pohled na stanici. Smyslem její výstavby mělo být to, aby se vychytaly „nedostatky“ a následná stavební aktivita v trasách budoucí sítě probíhala bez problémů. (foto: Metro Rail Today)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 04. 2022 21:16
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Prototyp nadzemní stanice plánovaného trolejbusového systému a maketu trolejbusu k tomu. To za poslední měsíce vybudovali v západoindickém Násiku, kde je plánován kapacitní trolejbusový provoz s futuristickým názvem Metro Neo. Ačkoli místní autority uváděly, že se stavba trolejbusových koridorů ve městě rozběhne už loni, dosud se nikde ve velkém nekope a stavební aktivita se v podstatě omezila na realizaci jedné stanice o ploše cca 560 m2 při okraji města, která však působí poměrně low-costově. K nástupišti této stanice pak byla posazena maketa trolejbusů.

Nadzemní podlaží prototypové stanice působí stroze, ale poměrně čistě. Překvapí snad jen olezlý odpadkový koš. (foto: Metro Rail Today)

Řada loni na jaře vypsaných tendrů vztahujících se k projektu Metro Neo nebyla uzavřena nebo byl jejich termín opakovaně odsunut. Nepodařilo se ani rozjet tendr na nová vozidla. Indičtí představitelé přitom měli na trolejbusy poměrně přísná kritéria a chtěli, aby vozy měly nejen dostatečný dojezd na baterie, ale aby byly vybaveny i naváděcím systémem, ačkoli se různé naváděcí systémy u trolejbusů neukázaly ve světové praxi jako ekonomicky nebo provozně smysluplné řešení. O to více tedy nyní překvapí, že se v místních médiích objevila zpráva, že byly přes zimu vyhotoveny dva prototypy ze starých autobusů, které mají sloužit jako vzor pro další velká indická města, kde by mohl podnik Maha Metro (společný podnik vlastněný v poměru 50 : 50 indickou vládou a státem Maháráštra) kapacitní trolejbusové provozy budovat, byl-li by k tomu zmoceněn. Podobu těchto prototypů ale nelze nikde nalézt a v dostupných zdrojích lze nalézt jen pár snímků a video s osamocenou stanicí a jednou maketou vozidla, které je uvnitř téměř vykotlané a na střeše má něco, co má připomínat sběrače. Pokud je tato maketa oním prototypem, pak je otázkou, kde je prototyp č. 2. 

Je libo nasednout? Co překvapí, je, že některé dveře jsou navrženy jen pro výstup a jiné jen pro nástup, načež i prototypová stanice byla oddělena zábradlím. Je toto řešení pro BRT systém vhodné? Nejedná se ovšem o jedinou bizarnost, se kterou autoři násického BRT systému přišli. Například přepokládané množství pořizovaných parciálních trolejbusů v kombinaci se zamýšlenými dlouhými nezatrolejovanými úseky neumožňovalo stihnout stanovené intervaly budoucího provozu –⁠ místní inženýři nejenže nemysleli na kapacitní omezení baterií či hmotnostní omezení vozidel, ale taktéž zřejmě ani nepředpokládali, že některé vozy budou podstupovat údržbu a že třeba řidiči budou muset mít možnost na konečných pauzovat. Nyní zástupci Maha Metro uvádějí, že zapojení partneři projektu ještě mohou konečnou podobu budoucího trolejbusového systému částečně změnit. (foto: Metro Rail Today)

Metro Neo má dle Maha Metro bez ohledu na průtahy v přípravě opravdu vzniknout, přičemž nyní se opět hovoří o horizontu dvou let. Stále se počítá s tím, že část sítě bude na nadzemních koridorech a část sítě bude řešena úrovňově. Některé úseky budou zřejmě bez trolejí, jak bylo původně plánováno, jestli ovšem budou tak velké, jak se původně uvažovalo, je ale otázkou. Naděje, že by se mohly ve městě ukázat tříčlánkové trolejbusy, jak ukazovaly vizualizace z předchozích dvou let, je každopádně velmi nepravděpodobná a je docela možné, že nebudou k vidění ani zcela nové moderní trolejbusy. 

Bude jeden výtah ve stanicích stačit? A bude funkční? (foto: Metro Rail Today)

Čelní pohled. (foto: Metro Rail Today)

Maha Metro uvedla, že výstavba trolejbusového metrobusu představuje jen třetinu nákladů stavby klasického kolejového metra. Dalšími indickými městy, kde byl trolejbusový BRT systém skloňován coby vhodné dopravní řešení, jsou například Warangal (necelý milion obyvatel), Dehradun (cca 800 tisíc obyvatel) či Madurai (přes 1,2 mil. obyvatel). Žádné konkrétní plány ale nevznikly. 

A ještě jeden snímek. (foto: Metro Rail Today)

 

 

Podobné články