Menu

Indický Násik vybuduje nadzemní BRT koridory pro trolejbusy

Maximální rychlost trolejbusů má být dle tohoto videa 90 km/h. Takovou rychlostí se ale v pravidelném provozu nikde na světě nejezdí.
Maximální rychlost trolejbusů má být dle tohoto videa 90 km/h. Takovou rychlostí se ale v pravidelném provozu nikde na světě nejezdí.
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 01. 2020 23:33
Redakce
2 minuty čtení

Západoindický Násik, který má skoro 1,5 mil. obyvatel a leží ve svazovém státě Maháráštra, se rozhodl postavit nadzemní koridory, na kterých se budou prohánět trolejbusy o délkách cca 18 m a téměř 25 m a které budou doplňovány dvěma trasami, na nichž budou jezdit tzv. napájecí spoje zajišťované 12m parciálními trolejbusy.

Maximální rychlost trolejbusů má být dle tohoto videa 90 km/h. Takovou rychlostí se ale v pravidelném provozu nikde na světě nejezdí.

Výhody systému mají být tyto: jedná se o podstatně levnější variantu klasického metra, která bude zhruba stejně rychlá a taktéž bezpečná a ekologická. Ve své podobě systém bohatě postačí prognózovaným potřebám oblastí, kterými mají koridory vést (jedno vozidlo pojme 200 až 300 cestujících), navíc bude posilněn o tzv. napájecí trasy, rovněž obsluhované trolejbusy, tentokrát krátkými. V případě překročení maximální možné kapacity systému pak bude možné trolejbusové BRT koridory uzpůsobit pro zavedení tramvajového provozu. Projekt, nazvaný jako Metro NEO (psáno také jako “Metro Neo”), má být otevřen do roku 2023 a jeho studie proveditelnosti byla dokončena v první polovině roku 2019. Realizaci BRT koridorů schválila vláda Maháráštry 28. srpna 2019.

Trolejbusové BRT koridory by se měly stát vhodným řešením dopravy ve městech se dvěma až třemi miliony obyvatel, která jsou dle indické klasifikace řazena do tzv. 2. a 3. stupně (jsou to všechna města s výjimkou těch největších, které spadají do kategorie 1. stupně a kterými jsou nyní Ahmadábád, Begalúr, Čennai, Dillí, Hajdarábád, Kánpur, Kalkata, Bombaj a Puné). O tomto rozhodlo zasedání na centrálním indickém Ministerstvu bydlení a městských záležitostí (Ministry of Housing and Urban Affairs; MoHUA), které se konalo na podzim 2019. Tím by měla být stavbě systému Metro NEO v Násiku dána zelená. Již 21. srpna 2019 zřídila indická vláda komisi, která se má zabývat standardizací parametrů pro systémy hromadné rychlé přepravy na pneumatikách označované v Indii jako Mass Rapid Transportation Systems (MRTS).

Stát Maháráštra s významnými městy. (zdroj: Google Maps)

První násický koridor měl mít dle plánů délku 22 km a 19 stanic, druhý délku 10 km a 10 stanic, podle posledních údajů by měly být délky nepatrně kratší. Níže na obrázku jsou vyznačeny BRT koridory červeně a modře, napájecí trasy pak zeleně. Napájení vozidel bude klasickou trolejbusovou trolejí o napětí 600 nebo 750 V. Realizaci projektu bude mít na starosti Maharashtra Metro Rail Corporation Limited (zkr. “Maha Metro”), která je společnou společností indické vlády a vlády Maháráštry s identickými vlastnickými 50% podíly. Maha Metro, jež má realizovat systémy metra ve svazovém státě Maháráštra, kromě Bombaje, zprovoznila v březnu 2019 první linku metra v jiném městě státu Maháráštra, a sice Nágpuru, který má přes 5 milionů obyvatel, a momentálně dokončuje první stovky metrů trati nového systému metra ve městě Puné. Náklady na zavedení násického systému se očekávají v přepočtené výši zhruba 6,7 mld. CZK, přes 55 % této částky má zajistit půjčka, okolo 26 % financí zajistí indická centrální vláda, zbytek pak zafinancuje vláda Maháráštry a jí zřízené organizace.

Navrhovaný systém. Zeleně jsou vyznačeny tzv. napájecí trasy. Mimo koridory mají jezdit krátké trolejbusy se sklopenými sběračemi, vzhledem k délkám těchto zeleně vyznačených tras, a sice 12 a 16 km, je ale otázkou, zda se také částečně nezatrolejují. (zdroj: Maha Metro) Zde ještě v mapovém provedení. (zdroj: Nagpur Metro Rail Project) Na BRT koridorech se počítá s cca 18m a téměř 25m vozidly. (foto: Maha Metro)

Připomeňme, že zavedení trolejbusů je nadále zvažováno v Kalkatě, kde se v létě 2019 snažil nabídnout své plně nízkopodlažní trolejbusy Belkommunmaš. Také se o trolejbusech již diskutovalo v Bengalúru. Samotný systém Metro NEO je už zvažován i pro další indická města.

Text: Vít Hinčica s využitím indických zdrojů

Neoznačené foto: Maha Metro

Podobné články