Menu

Co nabídne sobotní Autobusový den PID?

Jeden z předchozích Autobusových dnů PID. (foto: ROPID)
Jeden z předchozích Autobusových dnů PID. (foto: ROPID)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní
23. 09. 2021 21:52
Matěj Stach
8 minut čtení

Po dvouletém půstu se 25. září 2021 nejen v prostorách autobusového terminálu Letňany odehraje již čtvrtý ročník akce Autobusový den PID. Ta letos, jako už ostatně tradičně, nabídne náhled do flotil jednotlivých dopravců Pražské integrované dopravy, jízdy s historickými či jinak specifickými autobusy do širokého okolí a bohatý doprovodný program v letňanském obratišti. Nadto se návštěvníkům otevřou také brány garáží Klíčov a vybraných pamětihodností.

Středobodem letošního ročníku bude mezi 10:00 a 17:00 opět autobusový terminál u stanice metra Letňany. Do něj bude soustředěna jak přehlídka současných typů autobusů vystavených jednotlivými dopravci PID, tak výchozí i konečná zastávka pro speciální linky PID1-8. Na místě se v informačních stáncích představí ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy nebo České dráhy, doplněné např. workshopy pro děti navazujícími na výletní vlak Cyklohráček. Mimo těžiště celé akce bude možné za zvýhodněných podmínek navštívit Chvalský zámek, ďáblickou Hvězdárnu a Oblastní muzeum Praha-východ v Brandýsu nad Labem. Paralelně se, jak už bylo řečeno, odehraje také Den otevřených dveří Dopravního podniku hl. m. Prahy v nedalekých garážích Klíčov.

Přehlídka vozidel v Letňanech

Prostorná odstavná plocha přiléhající k terminálu na pražských Letňanech nabídne letos jak výstavu soudobých a moderních, tak v rámci systému unikátních autobusů. Přistaven bude i jeden trolejbus. Účast potvrdily na dvě desítky dopravců z celého Středočeského kraje i Prahy, kteří by měli v součtu odprezentovat 26 vozidel. Ve spolupráci s organizací ROPID Vám na následujících řádcích exkluzivně představíme předpokládanou soupisku.

Malých autobusů BMC zatím jezdí v PID pětice. Na přiloženém obrázku odpočívá jeden z delších exemplářů typu Procity 10,6m na Poliklinice Petřiny, tedy konečné jeho domovské linky 164. Na panelech svítící 194 budiž malým žertíkem. (foto: Matěj Stach)

Začněme u písmena A. Dopravce ABOUT ME je na akci očekáván s malými autobusy BMC, které by se měly ukázat v obou provozovaných mutacích, tedy jak ve verzi Procity 10,6m známé z linky 164, tak Neocity 8,5m (viz článek 4/2021). Subdodavatelská firma ARANEA, známá na východě Prahy pro své autobusy ozdobené pavoukem, nabídne unikátní Citelis Line 12m ev. č. 1993 původem z Děčína (ex-194). Ten působí v rámci PID ještě se svým dvojčetem provozovaným dopravcem Libor Valenta pod č. 1312 na Kladensku a Slánsku, zbylé vozy této netradiční mutace Citelisu už systém nadobro opustily.

Společnost Arriva City dorazí na Den PID s jejím nejnovějším patnáctimetrovým autobusem typu MAN 323 Lion’s City L, vozem ev. č. 9912 zařazeným do provozu na linkách 220 a 223 letos v červenci (viz článek 7/2021). Její středočeská sestra pak přijede se středněpodlažní trikolorní Setrou S 419 UL známou z linek do Příbrami a jedním z autobusů Mercedes-Benz Conecto II. generace spojených s provozem MHD Beroun, od prosince 2020 rozpuštěné do příměstských linek PID. Podniky začínající na „A“ zakončí Autodoprava Lamer, jež přiveze jednu ze svých minibusů Dekstra LE 37.

ARANEA do Letňan přiveze její poslední provozní Citelis Line 12m ev. č. 1993. Ten se na konci srpna ukázal třeba na lince 461, jak ostatně dokazuje i tato fotografie ze smyčky Velké Popovice, Todice. (foto: Matěj Stach)

Když pojedeme prstem po abecedě dále, zastavíme se hned u písmena C a Č. Jihočeská společnost COMETT PLUS přislíbila Iveco Crossway LINE 12M ev. č. 7530 pořízený v loňském roce, který svou bílou barvou decentně naruší převážně trikolorní osazenstvo akce. Dvojice podniků z koncernu ICOM přistaví za ČSAD Benešov jednu ze svých Seter S 415 LE business – pravděpodobně z loňské dodávky v barvách PID – za Slaný poté tradiční součást flotily bílo-modrých autobusů – jeden z příměstských autobusů Intouro II. ČSAD Česká Lípa se dostaví s jedním ze svých Crosswayů LE LINE 12M, podobný poté přiveze i Kateřina Kulhánková. Další kladenský dopravce, protentokrát ČSAD MHD Kladno, by mělo dorazit se Scanií Citywide Suburban LE 15m CNG.

Tradiční kostelecký podnik ČSAD POLKOST by na akci měl vystavit jeho žhavou novinku – MAN MAN Lion’s City 12C EfficientHybrid ev. č. 1816 (viz článek 7/2021), doplněnou o další příměstskou Scanii Citywide, ovšem ve variantě LE 12m. Poslední z ČSAD, společnost ČSAD Střední Čechy, konečně nabídne Iveco Crossway LE LINE 12M Natural Power a jeden z faceliftovaných Solaris New Urbino 18, patrně vůz ev. č. 8234).

Na Autobusovém dni PID v Letňanech by se měl představit i Solaris New Urbino 18 ev. č. 8234 dopravce ČSAD Střední Čechy. Ten bylo jako zánovní zvěčněn 3. října 2020 ve Kbelích nedaleko zastávky Huntířovská, do provozu vyjel 26. 9. jako zatím poslední kloubový přírůstek do flotily této společnosti. (foto: Matěj Stach)

Dopravní podnik hl. m. Prahy nabídne hned trojici vozidel, mezi nimiž jistě zazáří naším čtenářům dobře známý trolejbus Škoda 24 Tr s karoserií Citybus ev. č. 9508. Mimo něj půjde o jeden z nových Solarisů Urbino 10 oděných v barvách vycházejících z nového vizuálu a „náborový“ SOR NB 18 CITY ev. č. 6604, který se představí po přestavbě na autoškolní vůz, jež trvala od března 2020. Na letošním Autobusovém dni PID by se měl ukázat i živnostník Jaroslav Štěpánek se svým Urbanwayem ev. č. 1546 s motorem Iveco Cursor 9, který jezdí od konce roku 2020 na jím subdodávané lince 110. Zúčastní se také mladý dopravce Lutan s jednou z jeho nových minibusů Dekstra LE 37 Maxi s pohonem na CNG a nadto oděných do šedé s červenými svislými pruhy. Dále půjde o Kokořínský SOK s trikolorním Mercedesem-Benz Sprinter, OAD Kolín s jedním z letos pořízených vozů SOR CN 12, POHL Kladno se Scanií Citywide Suburban LE 12m ev. č. 1258. Na konci abecedy se nám celou dobu schovával Transdev Střední Čechy (dříve ANEXIA BUS), jenž se má zúčastnit s vozem Iveco Crossway LE LINE 14,5m.

Také v tuto chvíli jediný pražský trolejbus určený pro běžný provoz se ukáže na letošním Autobusovém dni PID. Prosluněný snímek z letošního února vyobrazuje Škodu 24 Tr Citybus ev. č. 9508 při výjezdu z Palmovky v prozatím poslední provozní den linky 58. (foto: Matěj Stach)

Kromě klasických autobusů bude do prostoru přistavena i trojice vozů speciálních. V prvé řadě půjde o mikrobus Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI ev. č. 101 dopravce Vega Tour, jež nabídne ochutnávku nové nastupující generace minibusů nabízených nad sítí klasických linek pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu či orientace. V návaznosti na nově uzavřené smlouvy se tato služba od 1. 1. 2022 sjednotí a bude nabízena v ucelené podobě pod značkou Bezba doprava. Mimo něj se poté ukáže BESIPBUS, tedy mobilní interaktivní učebna určená pro podporu bezpečnosti silničního provozu, a konečně také končící Očkovací autobus, na nějž je od 29. července 2021 dočasně upraven vůz Irisbus Crossway LE 12.8M ev. č. 4503 pražského DP.

Speciální linky PID

Statickou výstavku v prostorách terminálu v Letňanech doplní už spíše v historickém duchu hned 8 speciálních linek PID, které budou výchozí přímo ze srdce samotné akce. Na nich se ze sbírek soukromých sběratelů či dopravců majících vztah k historii představí celkem 30 autobusů, které bude možné v průběhu dne vídat také jako odstavené právě v Letňanech. Na následujících řádcích jsou postupně popsány trasy jednotlivých linek a k nim přidělená plánovaná vozidla, přičemž do některých z nich bude třeba si vyřídit místenku. A na jak bude vypadat denní menu?

PID1 vedená polookružně v trase Letňany – Prosek – Kobylisy – Sídliště Bohnice – Poliklinika Mazurská – Kobylisy – Prosek – Garáže Klíčov – Letňany.

Páteřní linka 1 nabídne letošní jediné dva kloubové autobusy, a sice Ikarus 280.70E původem z Warszawy uchovaný ve sbírkách RETROBUSY CHOMUTOV spolu s Karosou B 941.1934 ev. č. 6244 soukromé osoby, jež pochází z pražského DP. S ním je spojený i další z nasazených autobusů – Karosa B 951.1713 bývalého ev. č. 4014. Ráno i odpoledne se na spojích linky dále objeví sólo Karosy řady 700 s kořeny v Plzni a jako poslední také ex-břeclavská Karosa B952.1712 Luďka Špacíra upravená do bílo-modrého laku alá ČSAD. I s tou se bylo dříve možné setkávat na běžných linkách PID, konkrétně v oblasti Zličína.

Karosa B 941.1934 ev. č. 6244 se po svém odprodeji z DPP rozhodně nenudí. Příchod nového roku 2020 např. oslavila ve Velké Chuchli v zastávce Na Hvězdárně. (foto: Matěj Stach)

PID2 vedená okružně v trase Letňany – Tupolevova – Ďáblice – Květnová (Hvězdárna Ďáblice) – Střížkov – Letňany.

Linka 2 bude kompletně v režii Škoda-Bus klubu Plzeň, který obývá našim čtenářům jistě dobře známou základnu ve strašickém muzeu. Na jednom z pořadí by se měla ukázat klasická Karosa ŠL 11.1310, na druhém následně Škoda 21 Ab (ex-PMDP, 471).

Dvojici filmových autobusů „Scania“ 21 Ab jsme si v článku představili už v loňském listopadu. Vůz ev. č. 474 původem z Plzně tento polep přitom zčásti nosí dodnes, druhý – ex-plzeňského čísla 471 – se už vrátil do původních barev PMDP, v nichž se představí i na Autobusovém dni PID. (foto: Matěj Stach)

PID3 vedená okružně v trase Letňany – Tupolevova – Obchodní centrum Čakovice – Čakovice – Miškovice – Kbely – Rychnovská – Letňany.

Patrně nejrozmanitější budou autobusy nasazované právě na spoje „trojky“. Jednoznačně nejexotičtějším vozem tu bude druhý vyrobený TEDOM L12 G z roku 2007, který aktuální majitel získal do své sbírky v červnu letošního roku ze znojemské firmy ZDS Psota (ev. č. 41). Ten doplní muzejní Karosa C 934E.1351 společnosti KŽC (viz článek 4/2019), jež je běžně k vidění pouze na výlukách za výletní vlaky skupiny. Původem se jedná opět o autobus z pražského DP, konkrétně vůz ev. č. 5973. Dále se tu představí také BusLine s historickou Karosou ŠL 11.1307 Turist z roku 1972 nebo Karosa C 734 ze strašických sbírek. Dlouhý výčet autobusů tu můžeme ukončit Karosou LC 736.40 z roku 1989 od Jana Kukly, patrně ale dojde ještě k určitým změnám.

TEDOM L12 G ev. č. 41 pózuje na konci června tohoto roku v obci Lesná nedaleko Vranova nad Dyjí. (foto: Matěj Stach)

V letošním roce se Karosa C 934E.1351 dopravce KŽC ukázala například při NAD za Lužickohorský rychlík. Na trase z Nového Boru do Mikulášovic tak několikrát navštívila i malebnou zastávku Brtníky ve Šluknovském výběžku. (foto: Matěj Stach)

PID4 vedená polookružně v trase Letňany – Poliklinika Frýdecká – Obchodní centrum Čakovice – Nádraží Čakovice – Čakovice – Třeboradice – Obchodní centrum Čakovice – Poliklinika Frýdecká – Letňany.

Mini- a midibusová linka 4 nabídne trikolorní Isuzu NovoCiti Life dočasného ev. č. 9999, které se nejen v rámci systému Pražské integrované dopravy podrobuje už od června testovacímu turné (viz článek 3/2021). Výtopna Zdice zato přijede jako už tradičně se svým malým autobusem Avia-Ikarus 543.20 a poprvé se na Autobusovém dni PID představí dopravce LEXTRANS BUS, který Vás sveze s historicky jediným Irisbusem Midway 9,7m zasahujícím na linky PID (viz článek 8/2020).

V rámci zátahu z pořadí 570/1 byl v Čisté v srpnu 2020 uloven Irisbus Midway 9,7m ev. č. 1343 dopravce LEXTRANS BUS. I tento sněhobílý unikát přinese linka PID3. (foto: Matěj Stach)

PID5 vedená polookružně v trase Letňany – Kbely – Vinoř – Podolanka – Dřevčice – Brandýs n.L.-St.Bol.,Pražská – Brandýs n.L.-St.Bol.,V Olšinkách – Brandýs n.L.-St.Bol.,Nám. – Dřevčice – Podolanka – Vinoř – Kbely – Garáže Klíčov – Letňany.

„Pětka“ je rovněž stavěna na tři pořadí, jež obsadí jen bezesporu zajímavé vozy. V první řadě se tu poprvé veřejně představí Karosa ŠD 11.2040 Turist dopravce Arriva City po prodělané generální opravě ve společnosti COMETT PLUS, která skončila v září loňského roku. Vedle ní se ukáže dále vzorně zrekonstruovaná Karosa LC 736.00 z roku 1984 v tyrkysovém hávu a Karosa B 732.1654 pocházející od v těchto končinách domácího dopravce ČSAD Střední Čechy. Konkrétně půjde o vůz bývalého ev. č. 8028, který při generální opravě v roce 2003 obdržel čela z řady 950 a poté 12 let sloužil na MHD v Kralupech nad Vltavou.

Karosa B 732.1654 ev. č. 8028, tehdy ještě v majetku ČSAD Střední Čechy, se v lednu 2016 ukázala v rámci fotojízdy třeba u neratovické Spolany. (foto: Matěj Stach)

PID6 vedená polookružně v trase Letňany – Hloubětín – Rajská zahrada – Černý Most – Chvalský zámek – Černý Most – Rajská zahrada – Hloubětín – Garáže Klíčov – Letňany.

Linka 6 by měla být obsazena netradičně zeleno-bílou Karosou C 734.00 z roku 1982 od soukromého majitele, elegantní Karosou LC 736 ve žluto-bílém schématu pro tyto vozy typickém poskytnutou libereckým BusLinem a nejspíše soukromé Škoda 706 RTO z roku 1971.

PID7 vedená polookružně v trase Letňany – Prosek – Vysočanská – Českomoravská – Vysočanská – Garáže Klíčov – Letňany.

I na lince 7 buse úřadovat strašický Škoda-Bus klub Plzeň, zde s jednou z ex-plzeňských Karos řady 700. Jako druhý autobus se na ni ukáže Renault Citybus 12M 2070 původem z DP Praha (ex-3256), jenž je nyní stylizován do podoby bývalého chomutovského vozu č. 209. To ostatně jasně napovídá, že se jedná opět o vozidlo z RETROBUSY CHOMUTOV.

PID8 vedená okružně v trase Letňany – Českolipská – Střížkov – Madlina – Prosek – Garáže Klíčov – Letňany.

Spoje na „osmičce“ si kmenově zajistí Dopravní podnik hl. m. Prahy, který na ně nasadí muzejní Karosu B 731.04 z roku 1985 (ev. č. 3709) a Škodu RO MTZ (městské provedení) z roku 1948.

Podobné články