Menu

Historicky jediná Karosa C934E u pražského DP zpět v hlavním městě

Karosa C934E.1351 ex-5973 manipuluje v prostoru nakladiště ve stanici Nižbor, aby se za chvíli mohla vydat do Zbečna a dále do Rakovníka jako R 1571. (foto: Matěj Stach)
Karosa C934E.1351 ex-5973 manipuluje v prostoru nakladiště ve stanici Nižbor, aby se za chvíli mohla vydat do Zbečna a dále do Rakovníka jako R 1571. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 04. 2019 18:47
Redakce
1 minuta čtení

V sobotu 30. března 2019 se po půlroční generální opravě a následných dokončovacích pracích ve zlínském Zlineru vrátila do provozu s cestujícími Karosa bývalého pražského ev. č. 5973, která byla svého času jediným vozem typu C 934E u Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Karosa C934E.1351 ex-5973 manipuluje v prostoru nakladiště ve stanici Nižbor, aby se za chvíli mohla vydat do Zbečna a dále do Rakovníka jako R 1571. (foto: Matěj Stach)

Celkem osmnáct let služby nejen v pražských ulicích započala „devětsettřicetčtyřka“ roku 1999 v garážích Hostivař. Po 10 letech provozu byla převedena do garáží Kačerov, aby se na podzim roku 2014 opět mohla vrátit do „garáží číslo šest.“ V srpnu 2009 došlo k vybavení vozu optickým informačním systémem. Mezi květnem a červencem 2012 se pak vůz ev. č. 5973 podrobil částečné opravě v Ústředních dílnách DP spojené se změnou laku z netradiční bílé na městské červeno-bílé schéma.

Loštice - království tvarůžků - s čerstvě opravenou Karosou ex-DPP ev. č. 5973. (foto: Matěj Stach)

Své poslední veřejné vypravení s cestujícími ve službách DPP si vůz odbyl při příležitosti Dne otevřených dveří v garážích Kačerov dne 16. září 2017, kdy byl nasazen na několik spojů mezi stejnojmennou stanicí metra a zmíněnými garážemi. V průběhu října byl následně autobus ev. č. 5973 zakoupen společností KŽC s.r.o., jejíž odnož KŽC Doprava je známa svými aktivitami v oblasti historických výletních vlaků. Dne 3. prosince 2017 byla Karosa převezena na posouzení technického stavu a vykonání příslušné opravy (nakonec o rozsahu opravy generální) do areálu zlínského Zlineru.

Obnovený interiér vozu s modrými záclonkami a novou podlahovou krytinou. (foto: Matěj Stach)

V rámci GO započaté v průběhu března 2018 byly na autobusu provedeny standardní úkony – došlo ke kompletnímu vyvaření rámu a bočnic a dále vodu propouštějící střechy. Lak byl změněn na modré pruhy na bílém podkladu dříve charakteristické pro podniky ČSAD, doplněn byl i o historické logo ČSAD, byť jej vůz nikdy nenesl. Podlaha vozu je nově opatřena protiskluzovou krytinou ALTRO. Oproti původnímu plánu byl ve voze zachován i plně funkční odbavovací a informační systém (ten je možné překrýt záclonkami modré barvy).

Dne 30. 3. 2019 absolvoval vůz pod aktuálním majitelem premiéru s cestujícími. Na koncesi jiného subjektu poprvé zajistil náhradní autobusovou dopravu za vlak, v tomto případě za Rakovnický rychlík. Na tento výkon bude vůz vypravován ve všechny nepracovní dny až do 14. dubna 2019.

Matěj Stach

Podobné články