Menu

Trikolorní turecké midibusy BMC pro ABOUT ME

BMC Procity 10,6m ev. č. 1953 uhání ve svůj první provozní den na lince 164 ulicí Žalanského v pražských Řepích vstříc Sobínu. Za vozem se tyčí románský kostel sv. Martina. (foto: Honza Tran)
BMC Procity 10,6m ev. č. 1953 uhání ve svůj první provozní den na lince 164 ulicí Žalanského v pražských Řepích vstříc Sobínu. Za vozem se tyčí románský kostel sv. Martina. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 04. 2021 14:10
Matěj Stach
4 minuty čtení

Po nedávno avizovaném posílení pozice Isuzu v segmentu malých autobusů v rámci Pražské integrované dopravy přichází z Blízkého východu do systému další výrobce. Tentokráte jde na rozdíl od Isuzu o dnes již čistě tureckou značku BMC, od níž zakoupil pětici vozů dopravce ABOUT ME.

BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret je jedním z největších tahounů tureckého dopravního strojírenství. Kromě autobusů spadají do jeho portfolia především užitková vozidla a rozmanitá paleta armádních ozbrojených strojů včetně tanků. Zkratka BMC má kořeny v ostrovní společnosti British Motor Corporation, která se roku 1964 podílela na založení firmy, ovšem tehdy jako podniku zabývajícího se licenční výrobou.

O jedno pořadové číslo nižší vůz BMC Procity 10,6m uhýbá 1. dubna od zastávky Sportovní areál Řepy směrem k obratišti Sídliště Řepy u železniční stanice Praha-Zličín, kde je část spojů linky 164 ukončena. (foto: Honza Tran)

Pražské přepřahání na nové autobusy přichází ve zdánlivě nelogickou chvíli, neboť podle výsledků výběrových řízení jsou vybrané městské linky (nezajišťované DPP) po Praze provozovány již od 1. prosince 2019. Až do konce března 2021 ovšem nebyla na žádný z 11 soutěžních celků uzavřena finální desetiletá smlouva, jelikož završení celého procesu podpisy blokovaly vybrané české dopravní holdingy a ně napojené osoby. Ledy se začaly postupně hýbat v loňském roce a nakonec se finální smlouvy pro všechny soutěžené svazky linek podařilo uzavřít. Platit začaly, resp. začnou ve dvou vlnách, a sice buď od 1. dubna 2021, anebo o měsíc později od začátku května. S tím končí i půl druhého roku dlouhé přechodné období, v rámci kterého měli dopravci udělenou řadu výjimek především v oblasti kategorií nasazovaných vozidel.

Nyní už zúžíme pohled pouze na ABOUT ME, které zvítězilo v minibusovém celku č. 1 (linky 153, 194, 242, 243), celku č. 9 na linku 164 (Md+) a celku č. 10 čítající provozovně spojený svazek 117+203 (Md). V případě dvou prvně jmenovaných začal platit desetiletý kontrakt od 1. dubna 2021, celek č. 10 se dočká s měsíčním zpožděním od 1. května. Jak je na první pohled patrné, dopravce ABOUT ME, známý od začátku jeho angažmá v PID v roce 2010 především flotilou vozů tehdy nové kategorie Md (8-10 metrů) v podání autobusů SOR CN 8,5, se ve výběrovém řízení rozkročil spíše mezi kolonky do 8 metrů (Mn) a od 10 do 11 metrů (Md+). Pro první svazek linek dopravce „nazbrojil“ malé minibusy již v roce 2019, neboť s opravdovými, byť malými autobusy, které tvoří největší část autoparku dopravce, by byla obsluha linek nejen v pražském centru téměř nemožná. Linka 164 naopak byla jednou z těch, kde se ROPID uvolil k výjimce a do uzavření finální desetileté smlouvy umožnil bez sankcí provoz autobusů menších, tedy pouze kategorie Md.

V posledních letech se ABOUT ME rozkročilo do kategorií Mn a Md+, zatímco původní portfolio složené z linek pro vozy Md se výrazně zeštíhlilo. Pozice tak pomalu vyklízejí vozy SOR CN 8,5 ev. č. 1920-1935 z roku 2010, kterých z původních 16 zbývá zhruba polovina. I té se to ale krátí. Na snímku z úterý 30. března 2021 je zachycen autobus ev. č. 1929 na lince 203, jak se chystá na odbočení do obratiště Koleje Jižní Město. (foto: Matěj Stach)

Aby ABOUT ME dostálo svých závazků, objednalo u výrobce BMC premiérově před zahájením „ostrého“ vysoutěženého provozu pětici nových autobusů dvou kategorií. Pro linku 164 šlo o trojici vozů Procity o „správné“ délce 10,6 m, v případě svazku 117+203 o dvojici vozů Neocity 8,5m, které byly objednány hlavně s cílem dostát závazku ohledně věku autobusů vypravovaných v rámci zmíněných linek. Opakovat požadavky na vozidla vyplývající ze standardů Pražské integrované dopravy a obecně veřejné dopravy 21. století naším čtenářům jistě není potřeba, vypíchněme tedy alespoň vybrané technikálie.

Malý a ještě menší. Setkání vozu Procity 10,6m ev. č. 1953 a jednoho z objednaných Neocity 8,5m v Ďáblicích u dealera BusPlan. (foto: ROPID, Vojtěch Mařík)

Malé autobusy obarvené do tradiční červeno-bílo-modré trikolory pohání v obou případech americké motory Cummins plnící emisní normu EURO VI-D. Vozy o délce 8,5 metru disponují verzí se zdvihovým objemem 4,5 litru (ISB4,5) o výkonu 157 kW v souhře s automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith DIWA.6. Delší bratři jsou osazení motorem ve verzi ISB6,7 o objemu 6,7 litru a výkonem 204 kW, zde ale v kombinaci se šestistupňovým „automatem“ ZF Ecolife. Autobusy Neocity 8,5m nabízejí útočiště pro maximálně 72 cestujících, z nichž se 21 může přepravovat vsedě, zatímco Procity 10,6m pojmou maximálně 95 cestujících. U delší třídveřové verze se může posadit až 26 cestujících, z toho 24 na pevná skořepinová sedadla (z výroby dodáno s dnes již demontovanou dvojicí sklopných sedadel navíc; jde o místa, která se nezapisují do OTP).

Pohled do interiéru varianty o délce 10,6 metru. Salónu vládnou koženková sedadla dvou barev, jinak to ostatně ani nejde. (foto: ROPID, Vojtěch Mařík)

Trojice vozů BMC Procity 10,6m byla převzata ve výrobním závodě Pınarbaşı v provincii İzmir na západě Turecka 25. března. Ke koncové předávce autobusů od ďáblického dealera BusPlan dopravci ABOUT ME došlo den před započetím platnosti nové smlouvy 31. března 2021, kdy zároveň proběhla povinná autorizace ze strany koordinátora dopravy. Obratem 1. dubna už vyjela trojice vozů na linku 164 spojující pražské Petřiny s Vypichem, řepským sídlištěm, Zličínem a Sobínem. Nové autobusy obdržely ev. č. 1951-1953 navazující číselně na zatím nepřevzatá BMC Neocity (č. 1949 a 1950). Na zbylých dvou pořadích linky z pěti celkových je dále nasazován jeden z autobusů SOR NB 12, které dopravce původně zakoupil na příměstskou linku 302, a dvoudveřový SOR CN 10,5 ev. č. 9410 pronajatý od Arrivy Střední Čechy. Tím je dodržena požadovaná minimální velikost autobusů vypravovaných na linku.

Ještě v den pořízení snímku, v úterý 30. března 2021, bylo přes den vypraveno celkem 8 vozů SOR CN 8,5 dopravce ABOUT ME. Vzhledem k pořízení nových autobusů a ještě dále v textu popsaným změnám se tento počet smrskl ve čtvrtek rovnou na 4, a to stále nejsou v provozu malá BMC Neocity. Autobus na fotografii nese ev. č. 1928/II a pochází původem od dopravce CDS Náchod. V Praze jezdí od ledna 2019, kdy nahradil původní SOR CN 8,5 v trikoloře, který byl rozebrán na náhradní díly. Snímek byl pořízen nedaleko Olšanského rybníku mezi Kunraticemi a Šeberovem. (foto: Matěj Stach)

Kromě již popsaného došlo od 1. dubna dále k ukončení celotýdenní výpomoci ABOUT ME Arrivě City na dvou midibusových pořadích linek 204 a 224 na východě Prahy (o víkendech 2x 204). Zároveň naopak ABOUT ME ukončilo spolupráci s Arrivou Střední Čechy, která mu subdodávala dvě pořadí na již vzpomínané lince 164. Tyto změny spolu s výměnou třech vozidel na lince 164 za delší znamenají, že se teritorium původní majoritní kategorie Md v rámci autoparku ABOUT ME dále zmenšilo, konkrétně na 9 pořadí svazku 117+203 a 3 subdodavatelské výkony na lince 166 pro ČSAD Střední Čechy. To předznamenává postupný ústup dalších původních vozů SOR CN 8,5 ev. č. 1920-1935 z roku 2010 z pražských ulic, jelikož po zařazení zbylých BMC nebude problém výpravu zajistit již zcela bez nich.

Podobné články