Menu

Další trikolorní Crosswaye pro Arrivu

Autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M se za poslední roky staly nosným pilířem příměstských linek PID. A velmi tomu pomohla i pražská Arriva City, jež ani jiné standardní příměstské LE autobusy od roku 2014 nenakupuje. Na snímku z 25. května 2021 se nám u zastávky Logistická zóna Horní Počernice představuje vůz ev. č. 9137 z loňské dodávky, který na jeden den vyměnil své obvyklé linky 326 a 327 za linku 204. (foto: Matěj Stach)
Autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M se za poslední roky staly nosným pilířem příměstských linek PID. A velmi tomu pomohla i pražská Arriva City, jež ani jiné standardní příměstské LE autobusy od roku 2014 nenakupuje. Na snímku z 25. května 2021 se nám u zastávky Logistická zóna Horní Počernice představuje vůz ev. č. 9137 z loňské dodávky, který na jeden den vyměnil své obvyklé linky 326 a 327 za linku 204. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 07. 2021 18:13
Matěj Stach
4 minuty čtení

Rovných 30 nových autobusů pořídila pro provoz v rámci pražské aglomerace a zbytku Středočeského kraje skupina Arriva. Zatímco pražské pobočce s přídomkem City připadla desítka Crosswayů LE LINE a jeden městský tříosý MAN, Arriva Střední Čechy odebrala Crosswayů ve dvou variantách rovnou 18 a navrch přidala jeden minibus od slovenského nástavbáře ROŠERO – P, jenž je ovšem zatím pouze zapůjčený. Všechny vozy do provozu zasáhnou do konce července.

Co se týče specifikace jednotlivých autobusů, nedošlo proti dodávkám z loňského roku v zásadě k žádné významné evoluci. Zachována je stále i kontinuita v otázce nákupu napříč oběma filiálkami vzájemně rozdílných strojů stejného typu. Autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M pro Arrivu Střední Čechy jsou tak např. vybaveny automatickou šestistupňovou převodovkou ZF, pražská Arriva naopak odebírá stejné vozy se čtyřstupňovým automatem VOITH. Liší se i dealer – v City nakupují u společnosti KAR-mobil, Arrivě Střední Čechy zase dodává autobusy z Vysokého Mýta zlínský ZLINER.

Vezmeme-li si na paškál salon v dodávce nejpočetněji zastoupených vozů Iveco Crossway LE LINE 12M (24 ks), žádná překvapení nenalezneme. Důvod je prozaický – na vše myslí platné standardy Pražské integrované dopravy, podle nichž jsou autobusy vybavovány, přičemž pro vlastní invenci dopravců tak nezbývá mnoho prostoru. Interiéru vládnou červená a modrá sedadla Lineo Fix v počtu 45 kusů, jeden vůz poté celkem pojme až 89 osob včetně řidiče. Povinnou celovozovou klimatizaci či dvojici v interiéru nainstalovaných LCD panelů doplňují nadstandardně (ve smyslu standardů, nikoliv zvyklostí poslední doby) USB zástrčky. Rovněž salon zbývajících typů pořizovaných autobusů nemůže oslnit nějakou zvláštností a drží se zaběhlé rutiny. V případě částečně nízkopodlažních vozidel z Vysokého Mýta jsme jej ještě detailněji popsali již minule zde, o výbavě tříosých vozů MAN jsme referovali naopak tady.

K pětici v rámci České republiky unikátních patnáctimetrových autobusů MAN NL 323 Lion’s City L ev. č. 9907 až 9911 přibude během července šestý kus. Přiložená březnová fotografie pochází z blízkosti zastávky Jeřická a ilustruje běžný život těchto autobusů, spjatý s linkami 220 a 223 výchozími povětšinou z Černého Mostu. (foto: Matěj Stach)

Přejděme tedy k otázce statistické, jež je v tomto případě jistě tou zajímavější. Arriva City obdržela nové autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M ve třech vlnách, a sice 21. (5 ks), 23. (3 ks) a 28. června (2 ks) 2021. Vozy dostanou evidenční čísla 9140–9149 a postupně dle nich budou přiřazeny do provozoven v Praze-Satalicích (2 ks), -Malešicích (6 ks) a v Jílovém u Prahy. Tímto nákupem se mimochodem podaří docílit po dlouhých letech stavu, kdy bude celá čtvrtina vozového parku Arrivy City čítajícího okolo 220 autobusů určených pro provoz v Praze a okolí tvořena v rámci možností unitárními autobusy jednoho typu. Alespoň tedy na pohled zvenčí. V salonu se jednotlivé série vozů více či méně odlišují.

Člověka neznalého podmínek pražské Arrivy a jejích předchůdců mohla oslava čtvrtinové jednotnosti vozového parku poněkud zarazit. Je nutné si ale uvědomit, že dopravce zajišťuje městské i příměstské autobusové linky s vozy téměř všech myslitelných délkových kategorií a nadto se nad ním ještě nedávno vznášel stín roztodivných kusových nákupů jeho předchůdců. Na konci nultých let jsme tak mohli například v provozovně Černý Most (dnes Satalice) narazit na pět autobusů Mercedes-Benz, z nichž nebyly žádné dva ani vzdáleně podobné. Do tématu nás uvádí i pohled z 22. července 2009 vyobrazující Citaro O 530 LE ev. č. 1297, jak na lince 304 projíždí skrz Horní Počernice. (foto: Matěj Stach)

Jak už bylo naznačeno výše, roku 2021 se v provozu u Arrivy dožil jediný z Mercedesů, nosící ev. č. 9210 (dříve 1297). Jedná se přitom o vůbec jeden z prvních vyrobených autobusů Citaro O 530 LE z roku 2004. Do konce roku 2013 vůz jezdil po Praze v oranžovém předváděcím nátěru, načež se dočasně přesunul do Polska na linky skrz město Elbląg. Zpátky se vrátil v polovině roku 2014 a v červenci následně vyjel v bezesporu zajímavě vyvedené trikoloře PID. Stáří vyprší autobusu až na konci měsíce října, Mercedes je ovšem pro poruchu odstavený už od poloviny května 2021 a jeho návrat na linky je v tuto chvíli spíše nepravděpodobný. (foto: Matěj Stach)

Pro v úvodu článku avizovaný MAN NL 323 Lion’s City L je konečně vyčleněno ev. č. 9912 a jeho domovem se stane satalická provozovna, odkud bude vůz vyrážet na linky 220 a 223. V souvislosti s nově pořizovanými autobusy bude postupně odstaven stejný počet vozů vyrobených mezi lety 2004 až 2007, přičemž opět půjde především o autobusy SOR řady C různých délek a tentokrát už i nejstarší středněpodlažní Crosswaye. Zmizí ale rovněž poslední z autobusů Mercedes-Benz Citaro, které jezdily především v oblasti Černého Mostu a Úval a byly připomínkou divokých kusových nákupů nultých let. Část z nich také někdejší Connex Praha převzal v lednu 2007 jako ojeté od dopravce HOTLINER spolu s příměstskými linkami vedoucími z právě z Černého Mostu do Horních Počernic, Šestajovic či Újezdu nad Lesy. Už s předstihem byl odstaven a prodán Solaris Urbino 15 III. generace ev. č. 9901 (ex-Teplice č. 414), jehož náhradníkem je právě tříosý MAN.

Zajímavý je i životní příběh autobusu Solaris Urbino 15 III ev. č. 1185, který v květnu od Arrivy City zakoupil soukromník Luděk Špacír a dále jej jako záložní vypravuje na jím zajišťované subdodávky. Tento vůz započal svou kariéru roku 2006 v Teplicích pod číslem 414. V lázeňském městě pod Krušnými horami poté jezdil až do konce roku 2014, kdy byl v souvislosti se zelenou revolucí v krajské dopravě odstaven a na jaře 2015 odprodán dále do Arrivy Morava. Zde přišel o typickou žlutou střechu, jež byla zčásti překryta fólií. V říjnu 2017 si následně autobus našel cestu do pražské provozovny Satalice, odkud byl pod číslem 9901 vypravován na linku 220 a od prosince 2019 i 223. V březnu 2021 byl konečně předčasně odstaven z provozu a o dva měsíce později prodán. První vypravení vozu pod novým majitelem se odehrálo 18. června na odpoledním pořadí 171/111, přičemž přímo při této příležitosti byl vůz zvěčněn v zastávce Perlit. V pozadí se tyčí největší dominanta východní části Prahy – spalovna Malešice. (foto: Matěj Stach)

O poznání bohatší nadílku museli rozdělit v Arrivě Střední Čechy, jež je oproti její pražské sestře s dodávkami v náskoku a více než polovina z vypsaných autobusů jí už dokonce jezdí v běžném provozu. Ze čtyř středněpodlažních Crosswayů LINE 12M připadly dva provozovně Hořovice (ev. č. 9570 a 9571), vůz 9576 je poté přidělen do Kosmonos a ev. č. 9577 konečně do provozovny Praha. Nízkopodlažní odrůda autobusů následně v počtu 4 kusů zakotvila jak v Dobříši (ev. č. 9562–9565), tak v Příbrami (9566–9569), vozy ev. č. 9572 a 9574 zase připadly do Hořovic. Vynechaný Crossway ev. č. 9573 byl zařazen do provozovny Králův Dvůr, zatímco 9575 putoval do Kosmonos. Zbývající dvojici ev. č. 9578 a 9579 ještě pohltí provozovna Praha. Slíbené ROŠERO – P First FCLLI XL poté připadlo ve zkušebním provozu doposud opomíjené provozovně Sedlčany a obdrželo ev. č. 9059. Jak je už z dlouhého výčtu patrné, Arriva Střední Čechy obnovila svůj vozový park ve všech svých významných provozovnách. Stranou zůstaly jen drobné severské provozy s centrem okolo Mnichova Hradiště. V této odnoži Arrivy se počítá s vyřazováním typově stejných vozů jako i v případě pražského provozu, tedy středněpodlažních autobusů SOR řady C a vybraných Crosswayů.

Podobné články