Menu

Co nabídne sobotní Autobusový den PID 2022?

Čím jiným otevřít článek, než barevně vyváženým karosovým dioramatem z loňského ročníku. Zatímco levá polovina vozů se zúčastní i letos, část napravo bude absentovat. (foto: Matěj Stach)
Čím jiným otevřít článek, než barevně vyváženým karosovým dioramatem z loňského ročníku. Zatímco levá polovina vozů se zúčastní i letos, část napravo bude absentovat. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní
06. 05. 2022 09:02
Matěj Stach
7 minut čtení

Již zítra 7. 5. 2022 se do terminálu Letňany a jeho okolí vrátí Autobusový den PID. Pátý ročník akce se poprvé od roku 2019 odehraje v tradičních jarních kulisách, což v letech předešlých nebylo možné kvůli pandemii Covidu-19. Základem opět bude velká přehlídka moderních i historických autobusů s doprovodným programem v epicentru celé akce, ze kterého budou paprskovitě do okolí vyjíždět speciální autobusové linky. Návazný program má přichystaný také střešovické Muzeum MHD.

Mezi 10:00 a 17:00 bude do terminálu Letňany soustředěna jak přehlídka současných typů autobusů vystavených jednotlivými dopravci PID, tak výchozí i konečná zastávka pro speciální linky PID1-8. Na místě se v informačních stáncích tradičně představí ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy nebo České dráhy, které doplní prodejní stánek značky Locomotif, s níž organizátor pražské dopravy spolupracoval na nových produktech, jež si na akci odbydou svou premiéru. Dění na rozsáhlé ploše terminálu doplní dále komentované prohlídky koordinačního dispečinku PID. Mimo středobod celého dění bude možné za zvýhodněných podmínek navštívit Chvalský zámek a Oblastní muzeum Praha-východ v Brandýsu nad Labem. S doprovodným programem se zapojí rovněž Muzeum MHD ve Střešovicích, které na Letňany napojí speciální autobusová linka.

Přehlídka vozidel v Letňanech

Prostorná odstavná plocha, jež je integrální součástí letňanského terminálu, nabídne letos především výstavu moderních autobusů. Těch by včetně třech vozidel Bezba dopravy měla být celkem 34, přičemž kromě strojů zavedených dopravců Pražské integrované dopravy půjde také o vozy, které do systému zasahují v rámci nově integrovaných dálkových linek či mezikrajských přesahů. Ve spolupráci s organizací ROPID Vám na následujících řádcích exkluzivně představíme předpokládanou soupisku, jež ovšem – jak už to u podobných akcí bývá – není konečná a ještě může doznat dílčích změn.

ABOUT ME se na akci letos představí s midibusem BMC Procity 10,6m ev. č. 1954 pořízeném v prosinci 2021, který byl k vidění také na veletrhu CZECHBUS a běžně obývá linku 164. Vůz bude jedním z až 14 vozidel, která budou výstavní plochu zdobit svislými červenými pruhy nového vizuálu PID. Pražská Arriva City přiveze do Letňan dvojici nových autobusů MAN, a sice jeden z posledních vyrobených vozů MAN 323 Lion’s City L o délce 14,7 metru z linek 220 a 223 spolu se zástupcem nové generace Lion’s City 12C s modulem EfficientHybrid (viz článek 1/2022). Středočeská sestra by ji měla doplnit částečně nízkopodlažním Solarisem Urbino 15 III. generace původem z DÚK (viz článek 2/2022) a středněpodlažní trikolorní Setrou S 419 UL známou z linek do Příbrami.

Poslední autobusy MAN Lion’s City předešlé generace sjely z výrobní linky v polských Starachowicích v prosinci roku 2021. Mezi nimi byl i 14,7metrový dlouhán ev. č. 9914 pro Arrivu City, který byl ve stavební zóně v Horních Počernicích zachycen 10. 2. 2022, tedy ve vůbec první den svého provozu. (foto: Matěj Stach)

Holding ICOM zastoupený prostřednictvím ČSAD Benešov a ČSAD Slaný přiveze standardní Mercedes-Benz Intouro a také trikolorní Setru S 415 LE business. ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva Česká republika dorazí s jedním z loni pořízených svisle pruhovaných Crosswayů LE LINE 12M, ČSAD Střední Čechy s obdobným vozem ve 14,5metrovém provedení a Iveco Urbanwayem 12M. Také ČSAD POLKOST z Kostelce nad Černými lesy přiveze autobusy oděné do nového vizuálu PID, přičemž v jeho případě půjde o MAN Lion’s City 18C ev. č. 1886, který jezdí na lince 706 z okolí Zásmuk do Kolína, a jeho krátkou kopii ev. č. 1818 sloužící na linkách na jihovýchodě Prahy (viz článek 1/2022).

Kladensko na akci zastoupí kromě ČSAD MHD Kladno dopravce POHL Kladno se Scanií Citywide Suburban LE 12M ev. č. 1258 a Kateřina Kulhánková působící pod značkou EXPRESCAR s Crosswayem LE LINE 12M ev. č 1016 ve faceliftovém provedení vyráběném od letoška. Přijede také Transdev Střední Čechy, který představí buď svisle pruhovaný autobus SOR CN 12, anebo Iveco Crossway LINE 12M. Kokořínský SOK dorazí s jedním ze svých vozů Mercedes-Benz Sprinter a OAD Kolín poté buď se zbrusu novým Crosswayem LE LINE 12M ev. č. 8581, anebo s kloubovým autobusem značky MAN.

Vloni dopravci účast na Autobusovém dni PID nevyšla, letos ale Lutan se svou plynovou Dekstrou LE 37 L ev. č. 1214 přijede. Na obrázku přejíždí dotčený vůz v Kochánkách u Benátek nad Jizerou řeku Jizeru. (foto: Matěj Stach)

V rámci služby Bezba doprava se představí jakožto vyslanci společnosti Lutan modrý Fiat Dobló spolu s Fordem Transit a dále Mercedes-Benz Sprinter od Vega Touru. Polabský Lutan by poté měl na přehlídku přivézt ještě svou prodlouženou Dekstru LE 37 L s pohonem na CNG (viz článek 10/2021).

Dopravní podnik hlavního města Prahy přiveze v sobotu 7. května 2022 do Letňan hned čtyřlístek autobusů. V první řadě půjde o elektrobus Škoda 36 BB E’CITY (viz článek 1/2022) a jeden ze svisle pruhovaných Solarisů Urbino o délce 10,5 metru (viz článek 9/2021), dále o autoškolní SOR NB 18 CITY původního ev. č. 6604 a SOR NB 12 CITY ev. č. 3751 opatřený morbidním rudým polepem kampaně „Neskákej mi pod kola“.

Zvláštní segment dopravců, kteří do systému PID vstupují pouze na bázi mezikrajských přesahů anebo dálkových linek, otevírá BusLine LK, jenž doveze Iveco Crossway PRO, jeho sestra z Královéhradeckého kraje poté představí jeden z „hrbatých“ SORů řady CN. Sekundovat jim bude krajský dopravce ČSAD Liberec s Crosswayem LE o délce 14,5 metru. Ze severu Čech dorazí také jeden z Crosswayů LINE 12M společnosti ČSAD Česká Lípa, které jezdí do Prahy na lince 400. Mimo dopravce PID se ve formě statických exponátů představí na letňanské ploše minibus od Isuzu, vzorně opravená Škoda 706 RTO LUX ze Strašic a další tři Karosy řady 700, včetně eskortního speciálu Vězeňské služby.

Linka 400 spojující Prahu s Mělníkem, Českou Lípou a Novým Borem byla do Pražské integrované dopravy začleněna v prosinci 2021. Spolu s ní se do systému dostal i Iveco Crossway LINE 12M na snímku, který obdržel ev. č. 1095. Obdobný vůz zavítá i na Autobusový den PID v Letňanech, zářijové ceny nafty s sebou ovšem zřejmě nepřiveze. (foto: Matěj Stach)

Speciální linky PID

Statickou výstavku v prostorách terminálu v Letňanech doplní už spíše v historickém duchu hned 8 speciálních linek PID, které budou výchozí přímo ze srdce samotné akce. Na nich se ze sbírek soukromých sběratelů či dopravců majících vztah k historii představí celkem tři desítky autobusů, které bude možné v průběhu dne vídat také jako odstavené právě v Letňanech. Na následujících řádcích jsou postupně popsány trasy jednotlivých linek a k nim vozidla, jež na ně mají plánovaně vyjet. Je třeba myslet na skutečnost, že do některých z nich bude třeba si vyřídit místenku. Menu na letošní 7. květen vypadá následovně:

PID1 vedená polookružně v trase Letňany – Prosek – Kobylisy – Sídliště Bohnice – Poliklinika Mazurská – Kobylisy – Prosek – Letňany.

Páteřní linka 1 se v letošním podání vrátí do plně kloubového provedení. Po vzoru loňského roku nabídne Ikarus 280.70E původem z Warszawy uchovaný ve sbírkách RETROBUSY CHOMUTOV, který opět doplní Karosa B 941.1934 ev. č. 6244 soukromé osoby, jež má kořeny v pražském DP. Dalšími nasazenými vozy budou dva bílé exempláře z jihu Čech. Zaprvé půjde rovněž o Karosu B941, ale podtypu .1930, přičemž se bude jednat o původem českobudějovický vůz ev. č. 148, který v jihočeské metropoli dojezdil v listopadu 2021. Druhým autobusem poté bude Irisbus Citelis 18M pocházející z Tábora (ev. č. 86), jenž mezi lety 2020 a 2021 sloužil u firmy Baronetto na subdodávkách okolo hlavního města, a to pod číslem 1989.

Nejstarší zachovaný kloubový Citelis na území bývalého Československa projíždí dne 13. 11. 2021 obratištěm Nádraží Veleslavín. Naposledy sloužil u dopravce Baronetto na subdodávkách na jih od hlavního města. (foto: Josef Pernica)

PID2 vedená polookružně v trase Letňany – Českolipská – Kobylisy – Vozovna Kobylisy – Sídliště Ďáblice – Českolipská – Letňany.

Základ linky 2 bude tvořit ukázkově opravená Karosu ŠD 11.2040 Turist firmy Arriva City spolu s ex-plzeňskou Karosou B 732.1654 ev. č. 425 od strašického Škoda-Bus klubu Plzeň. Doplní je již představený mohykán ev. č. 148 z Českých Budějovic, jenž bude spojen také s linkami PID3 a PID5.

PID3 vedená okružně v trase Letňany – Tupolevova – Obchodní centrum Čakovice – Čakovice – Miškovice – Kbely – Rychnovská – Letňany.

Ta asi nejrůznorodější sestava vyjede i letos na spoje „trojky“. Největší perlou bude Škoda RO MTZ (městské provedení) ev. č. 206 ze sbírek Dopravního podniku hl. m. Prahy, následovaná Karosou ŠL 11.1307 Turist propůjčenou koncernem BusLine. Dále bude na lince 3 k vidění strašická C 734.20 v klasickém schématu ČSAD s modrými pruhy, kterým je opatřen také další z vozů – ex-břeclavská Karosa B 952.1712 Luďka Špacíra. Ta v průběhu dne vystřídá ještě linky PID6 a PID7.

Pestrou plejádu autobusů zakončí dvojice „devítistovek“ pocházejících z DPP. Půjde o čerstvě zprovozněnou kloubovou Karosu B 961.1970 ev. č. 6367 a konečně také vůz B 931.1679 ev. č. 7443.

V Letňanech se představí i Škoda 706 RTO MTZ společnosti BusLine, která svou kariéru začínala v roce 1970 v Plzni pod ev. č. 109. Přiložená fotografie byla pořízena v Kralupech nad Vltavou. (foto: Matěj Stach)

PID4 vedená okružně v trase Letňany – Poliklinika Frýdecká – Sídliště Letňany – Staré Letňany – Letňany.

Výlukou postižená linka 4 zůstává založená na minibusech a midibusech. Pro pátý ročník Autobusového dne PID se počítá s nasazením vozu Avia-Ikarus 543.20 Výtopny Zdice, Fordu Transit ev. č. 310 dopravce Lutan, který je zařazen pod službu Bezba doprava, a muzejního Ikarusu E91 ev. č. 2004 DPP. Ty doplní po vzoru reálného provozu midibusových linek i kapacitnější Karosa B 732.1654, přičemž půjde o ex-plzeňskou 423.

PID5 vedená polookružně v trase Letňany – Kbely – Vinoř – Podolanka – Dřevčice – Brandýs n.L.-St.Bol.,Pražská – Brandýs n.L.-St.Bol.,V Olšinkách – Brandýs n.L.-St.Bol.,Nám. – Dřevčice – Podolanka – Vinoř – Kbely – Letňany.

„Pětka“ je kmenově stavěna na tři pořadí jako loni. Konkrétně se na ní premiérově představí Karosa LC 735.20 s čely z řady 950, kterou od obce Zeleneč ve Středočeském kraji zakoupil na přelomu roku 2021 a 2022 Jan Kukla. Ten poskytne i Karosu ŠD 11.2040 Turist, kterou Škoda-Bus klub Plzeň doplní o ŠL 11.1310 ze svých sbírek.

PID6 vedená polookružně v trase Letňany – Kbely – Satalická obora – Ctěnice – Bakovská – Kbely – Letňany.

Linka 6 by měla být obsazena muzejní Škodou 706 RTO MTZ od BusLinu, doplněnou o Karosu B 931.1675 pocházející původem z pražského DP (ex-7353).

PID7 vedená polookružně v trase Letňany – Prosek – Vysočanská – Hloubětín – Černý Most – Chvalský zámek – Černý Most – Hloubětín – Vysočanská – Prosek – Letňany.

Také na lince 7 se ukáže autobus od Jana Kukly, a sice Škoda 706 RTO LUX v krémovo-tyrkysovém provedení. Po jeho bok se postaví aktuálně chomutovská Karosa LC 735.40 ve žlutém laku dříve dlouhodobě sloužící na horním toku řeky Vltavy u dopravce Pavelec a ŠD 11.2040 v provedení s tyrkysovými pruhy.

Z Mimoně na ralské letiště Hradčany uhání při příležitosti konání srazu Karos řady 700 dne 3. 9. 2021 také žlutá LC 735.40 pocházející z jihu Čech, jež se pod novým majitelem představí také na Autobusovém dni PID. (foto: Matěj Stach)

PID8 vedená polookružně v trase Letňany – Prosek – Kelerka – Palmovka – Kelerka – Prosek – Letňany.

Ve stopě budoucího trolejbusového spojení z Letňan na Palmovku vyrazí v sobotu 7. 5. 2022 dva autobusy, přičemž půjde o stroje, které mají spojitost s vnitřním pražským dopravcem DPP. Zaprvé půjde o muzejní Karosu B 731.04 z roku 1985 (ev. č. 3709), tím druhým autobusem poté bude Renault Citybus 12M 2070 původem z DP Praha (ex-3256), jenž je nyní stylizován do podoby bývalého chomutovského vozu č. 209.

Na lince PID8 vedené v trase dlouhodobé zkušební trolejbusové „padesátosmičky“ se ukáže i Renault Citybus 12M 2070, který dříve v Praze jezdil pod ev. č. 3256. Dnes je jeho domovem severočeský Chomutov, což napovídá i snímek vozu s budovou tamního DP stylizovanou do podoby trolejbusu Škoda 15 Tr. (foto: Matěj Stach)

Podobné články