Menu

Pražská integrovaná doprava zezelenala. Díky Arrivě

Píše se 21. květen 2017 a ze zastávky Osek, Národní dům právě odjíždí Solaris Urbino 15 III LE ev. č. 721, který slouží v Pražské integrované dopravě od ledna letošního roku pod ev. č. 9840. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Píše se 21. květen 2017 a ze zastávky Osek, Národní dům právě odjíždí Solaris Urbino 15 III LE ev. č. 721, který slouží v Pražské integrované dopravě od ledna letošního roku pod ev. č. 9840. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 02. 2022 19:56
Matěj Stach
3 minuty čtení

Autobusová doprava v okolí Prahy postupně zelená. Řeč ovšem není o raketovém nástupu vozů s alternativním pohonem, jak by mohla tato fráze napovídat, nýbrž o pozvolném zařazování ojetých autobusů původem ze sousedního Ústeckého kraje. Velkou rošádu započala již v prosinci 2021 skupina Arriva Transport Česká republika, která na své výkony v rámci Pražské integrované dopravy přesouvá autobusy původem určené na příměstské linky v okolí Teplic.

Na úvod připomeňme, že v masovém měřítku provází zelená barva Dopravu Ústeckého kraje od přelomu let 2014 a 2015, kdy v regionu došlo ke kompletní reorganizaci linkového vedení, jízdních řádů nebo přeměně tarifu a zároveň k vysoutěžení nových dopravců zajišťujících provoz v jednotlivých oblastech. Zelené či žlutozelené autobusy vyrazily na nové linky 1. ledna 2015, ale např. na již vzpomenutém Teplicku, kde se dopravce Arriva Teplice neměnil, vyjely již v prosinci roku předcházejícího. Celkem v lázeňském městě pod Krušnými horami nalezlo domov 15 vozů SOR CN 12,3 ev. č. 700-714 včetně prototypu a hned 19 Solarisů Urbino 15 III LE ev. č. 715-733, doplněných o různé starší záložní vozy (v rámci DÚK nazývaných zálohové). Doplňme, že vůbec s prvními zelenými autobusy SOR CN 10,5 v počtu 11 kusů začal už v závěru roku 2011 operovat na Lounsku BusLine.

Zelenožlutý SOR CN 12,3 ev. č. 708 vjíždí dne 8. 8. 2019 do zastávky Krupka, škola. V pozadí se tyčí kostelík sv. Václava z roku 1906. (foto: Petr Nevyhoštěný)

V návaznosti na turbulentní vývoj situace v některých vysoutěžených oblastech se sice zelené autobusy už dávno rozprchly také po Libereckém, Královéhradeckém nebo Jihomoravském kraji, výsostnému území Pražské integrované dopravy se ovšem s pominutím mezikrajských linkových přesahů až do loňského prosince vyhýbaly. Dopravci Arriva City, nástupci společnosti Arriva Teplice, vypršela smlouva na provozování příměstské autobusové dopravy na Teplicku k 30. 11. 2021. Nahradila jej firma ČSAD Slaný z koncernu ICOM. Celkem 34 zeleným autobusům z roku 2014 tak bylo třeba najít nový domov. Zatímco u „jezevíčků“ spadajících v PID do kategorie Sd+ bylo jejich budoucí působiště už delší dobu jasné, hrbaté autobusy z Libchav byly příležitostně i nadále k vidění na městských linkách v Teplicích a o jejich osudu se teprve rozhodovalo.

Solaris Urbino 15 III LE ev. č. 9852 (ex-733) se 25. ledna 2022 blíží na lince 345 do svého cíle v podobě libereckého autobusového nádraží. Z pražského Černého Mostu mu to trvalo téměř dvě hodiny. (foto: Michal Křivánek)

Aby se ojeté autobusy z Ústeckého kraje vůbec mohly objevit na linkách Pražské integrované dopravy, bylo třeba vozy do systému zaregistrovat. To je aktuálně možné pouze na základě dřívější předregistrace, jíž žádná z Arriv působících v Pražské integrované dopravě ovšem neprovedla, ve formě náhradního vozu za předčasně odstavený autobus (např. z důvodu vážné nehody či požáru) anebo v rámci začlenění nových provozních oblastí do systému. Příchod zelených autobusů do PID je konkrétně spojený s integrací veřejné dopravy na Mladoboleslavsku, spuštěné s celostátní změnou jízdních řádů od 12. 12. 2021. Většina zařazených autobusů je přitom s vozbou z Prahy směrem na Mladou Boleslav skutečně spjata.

Migrace zelených Solarisů Urbino 15 III LE odstartovala 4. 12. 2021, kdy bylo do kosmonoské provozovny Arrivy Střední Čechy přepraveno celkem 8 vozů bývalých ev. č. 717-720, 724, 725, 728 a 732. Ty následovalo ve stejný měsíc ještě dalších 5 autobusů ev. č. 726, 727 a 729-731. Zbylé vozy dorazily do středních Čech na začátku letošního roku. Ihned v neděli 12. prosince vyjela na linky čtveřice Solarisů ev. č. 9843 (ex-724), 9849 (ex-730), 9898 (ex-719) a 9899 (ex-720), které postupně následovaly další stroje, byť v prvních týdnech a měsících sužované nejrůznějšími poruchami. Aktuálně už jsou Urbina v provozu v plném počtu 19 kusů.

Slunného 9. září loňského roku byl Solaris Urbino 15 III LE ev. č. 729 (nově 9848) lapen v ulici Bohosudovská, kde byla tou dobou ve výstavbě nová trolejbusová trať. Ta je v provozu od 5. listopadu 2021 a využívá ji linka 101. (foto: Matěj Stach)

Obecně pro přečíslování patnáctimetrových vozů platí, že bývalé autobusy ev. č. 715-720 obdržely postupně nová čísla 9894-9899, naopak vozy ev. č. 721-733 vzestupně čísla 9840-9852. Jak už bylo několikrát alespoň naznačeno, jsou všechny přiděleny do provozovny Kosmonosy a zajišťují spoje linek 315 (Praha – Mladá Boleslav – Mnichovo Hradiště), 345 (Praha – Mladá Boleslav – Mnichovo Hradiště – Liberec) a dále také 403 a 412 směrem do Dobrovice nebo Sobotky a Jičína, případně 712, 715 a 737. Kromě postarších standardních příměstských anebo zájezdových autobusů provozovaných v relaci Praha – Mladá Boleslav před integrací mají Solarisy nahradit také kloubové vozy SOR NB 18 CITY ev. č. 9975-9978, které se postupně přesouvají do jiných středisek či společností v rámci skupiny Arriva Transport Česká republika.

SOR CN 12,3 ev. č. 712 projíždí jako linka 493 dne 20. března 2019 Duchcovskou ulicí v Teplicích. (foto: Petr Nevyhoštěný)

Nyní Solarisy následují také žlutozelené autobusy SOR CN 12,3, které by podle informací redakce nakonec rovněž měly v plném počtu skončit ve Středočeském kraji. První dvojice vozů bývalých ev. č. 700 (nově 9752) a 701 (nově 9753) vyjela v tomto týdnu na linky pod hlavičkou provozovny Králův Dvůr. V úterý 15. 2. 2022 si svou premiéru odbyl vůz ev. č. 9752 na pořadí 637/5, ve čtvrtek jej pak následoval souputník na 631/42. Zařazení dalších autobusů lze poté očekávat v příštích týdnech.

Pro zajímavost uveďme, že na stejný krok byl připraven i holding Z-Group, pod který spadá firma OAD Kolín a rovněž Autobusy Karlovy Vary, provozující zelené autobusy na západě Ústeckého kraje a na Šluknovsku. Tato firma skončí nejprve v červnu 2022 ve Šluknovském výběžku, na konci letošního roku poté rovněž na Chomutovsku, Kadaňsku a v Mostecké pánvi. Všechny zelené autobusy dopravce přitom byly již dříve prozíravě předregistrovány do systému Pražské integrované dopravy. Nabízející se varianta, že se minimálně část vozů přesune pod křídla OAD Kolín, by byla ve vztahu k blížícím se soutěžím na jednotlivé provozní oblasti a tím narůstající logické neochotě dopravců investovat do většího množství zcela nových autobusů jistě logická, nakonec by ovšem neměla být realizována.

Podobné články