Menu

V Praze vyjela první Škoda 36 BB E’CITY

Míjení typického pražského autobusu SOR NB 12 s jedním z nových elektrobusů. (foto: Petr Hejna, DPP)
Míjení typického pražského autobusu SOR NB 12 s jedním z nových elektrobusů. (foto: Petr Hejna, DPP)
Stáhnout PDF
Autobusy
17. 01. 2022 20:36
Matěj Stach
3 minuty čtení

Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes vypustil do provozu první elektrobus Škoda 36 BB E’CITY s karoserií tureckého výrobce Temsa. Po slavnostním představení v obratišti Želivského vyjel vůz ev. č. 3002 na linku 213 jezdící přes Háje na Nádraží Uhříněves, na níž udělal celkem tři páry vložených spojů. Od zítřka už bude v rámci ověřovacího provozu nasazován na běžná pořadí linek 154 a 213, o víkendech navíc i 124. Zbylých 13 vozů poté převezme DPP do konce února.

Zkušenosti s elektrobusy sbírá pražský DP nárazově už přes 12 let. V lednu roku 2010 do provozu zařadil dvojici minibusů BredaMenarinibus Zeus M 200E, jíž nasazoval na linku 292 spojující nemocnici pod Petřínem s Malostranským náměstím. Vozy ev. č. 3001 a 3002 (později 3101 a 3102) se v provozu ovšem udržely pouze necelé dva roky, načež byly v listopadu 2011 odstaveny pro vysokou poruchovost a na podzim 2012 odprodány zpět italskému výrobci. Až v lednu a únoru 2014 se na lince 216 výchozí z Bořislavky objevily v rámci krátkého zkušebního provozu postupně elektrobusy Siemens Rampini Alé electric a SOR EBN 8.

V návaznosti na změny linkového vedení na Uhříněvesku se dlouhodobě testovaný elektrobus SOR EBN 11,1 ev. č. 4001 začal díky prodloužení linky 213 k Nádraží Uhříněves pravidelně objevovat i mimo dosavadní ryze městské destinace. Po 4,5leté pauze na něj navážou elektrobusy Škoda. (foto: Matěj Stach)

Na ty v září 2015 navázal v rámci dlouhodobějšího testovacího provozu SOR EBN 11,1 ev. č. 4001, jenž byl nasazován na linky 163, 188 a 213 výchozí právě ze Želivského, kde se v této souvislosti objevilo zařízení zvané „Dobudka“ sloužící ke galvanickému oddělení mezi tramvajovou sítí (z níž byla elektrická energie odebírána) a samotnou nabíjecí stopou tvořenou dvoupólovým trolejovým vedením trolejbusového typu, z něhož se elektrobus přes pantograf Schunk dobíjel. Zkušební provoz tohoto vozu byl ukončen po dvou letech na konci srpna 2017. Následně se celá nabíjecí technologie přesunula do obratiště Palmovka jakožto výchozího bodu trolejbusové linky 58 vedené po ulici Prosecká a ani tam se elektrobusů „nezbavila“. Od října 2017 totiž navázal na svého předchůdce další libchavský elektrobus, tentokrát první vyrobený SOR NS 12 electric ev. č. 4002. Ten v hlavním městě setrval opět po dobu dvou let, během nichž byl spjatý téměř výhradně s linkou 109 jezdící z Palmovky přes Hrdlořezy do Dolních Počernic a běchovických výzkumných ústavů. Mezitím se do metropole vrátil ve formě náhradního vozidla i již dříve zapůjčený SOR EBN 11,1 (od ledna 2020 jen přečíslovaný na ev. č. 3001), jenž svou druhou etapu pražského provozní života rovněž spojil s linkou 109. Navrácen výrobci byl až v prosinci loňského roku, přičemž naposledy byl na linku vypraven 10. 12. 2021.

Každý nový elektrobus má v garážích Vršovice zřízenou svou nabíjecí stopu. (foto: Petr Hejna, DPP)

Na základě pozitivních zkušeností především s testováním elektrobusu SOR EBN 11,1 se v Praze hovořilo o pořízení elektrobusové flotily s rychlým nabíjením pomocí dvoupólového vedení dlouhodobě. Plány elektrifikace linky 207 jezdící ze Žižkova přes centrum města na Staroměstskou ovšem byly postupně skartovány, neboť projekt narazil na majetkoprávní problémy v oblasti Ohrady a odpor památkářů u Staroměstské (u obou konečných se počítalo s vybudováním nabíjecích stop), a tak si metropole musela počkat na elektrické autobusy až do letoška. Objeví se přitom přímo v lokalitě a na linkách částečně spjatých právě s kladně hodnoceným vozem ev. č. 4001. Dodejme, že vítězem tendru na 14 vozidel se Škoda Electric stala až lednu 2021 poté, co porazila SOR Libchavy. Ten se sice proti výsledku soutěže, do níž se nabídky podávaly již 8. 6. 2020 snažil bojovat, se svým protestem ale neuspěl a řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bylo nakonec zastaveno bez učinění rozhodnutí poté, co SOR dne 11. 1. 2021 svou námitku sám stáhl. To otevřelo dveře podpisu smlouvy s plzeňským výrobcem, který vozidla nabídl za sumu 207 010 000 mil. Kč, což bylo o 7,01 mil. Kč více, než byla odhadovaná hodnota kontraktu.

Pohled do standardizovaného salonu jednoho z nových elektrobusů. (foto: Petr Hejna, DPP)

Dnešní (17. 1. 2022) premiérové vypravení prvního z vozů Škoda 36 BB E’CITY, byť pouze na vložené spoje běžné linky, předznamenala už trvalá změna linky 154, která vstoupí v platnost v úterý 18. ledna. V souvislosti se zavedením provozu elektrobusů byla linka ve směru od Kolejí Jižní Město zkrácena do první z původních dvou zastávek Strašnická. Důvod je jednoduchý – v zastávkovém zálivu ve směru Skalka byla nainstalována nabíjecí infrastruktura. Jiné změny na linkách 124 (Želivského – Zelený pruh), 154 (Koleje Jižní Město – Háje – Strašnická) a 213 v souvislosti s jejich částečnou elektrifikací zatím plánovány nejsou. První zprovozněný vůz ev. č. 3002 veřejnosti známý již z veletrhu CZECHBUS by se měl již od zítřka začít objevovat na různých pořadích jmenovaných linek, a to v rámci ověřovacího provozu. Vozové jízdní řády pro jednotlivé dny bude DPP umisťovat na svoje webové stránky. Zbylé vozy ev. č. 3001 a 3003–3014 by měl poté Dopravní podnik hl. m. Prahy převzít do konce února.

Podobné články