Menu

Éra kloubových vozů Karosa v Praze se chýlí ke konci

Autobus Karosa B 961 ev. č. 6370 na Palmovce v únoru 2020. (foto: Honza Tran)
Autobus Karosa B 961 ev. č. 6370 na Palmovce v únoru 2020. (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Nezařazené
20. 02 2020 17:11
Redakce
2 minuty čtení

Prahu čeká v brzké době rozloučení s další částí historie autobusové dopravy. Ke konci se chýlí jak éra provozů legendárních Citybusů, tak posledních zástupců značky Karosa v podobě modelů B 951E a B 961. Zatímco sólo verze legendárních Karos by měla přežít do roku 2021, „kloubáky“ už čeká v provozu posledních pár měsíců.

Autobus Karosa B 961 ev. č. 6370 na Palmovce v únoru 2020. (foto: Honza Tran)

Karosa B 961 se stala nástupcem modelu B 941 vyráběného od roku 1997. První prototyp inovovaného modelu byl vyroben pod označením BK4 již v roce 2000. O dva roky později se dostal do Prahy, kdy byl do města darován výrobcem jako součást pomoci pro zajišťování veřejné dopravy v Praze po ničivých povodních. Zde byl vůz označen ev. č. 6360 a v metropoli sloužil až do roku 2016. Nešlo ale o první vůz Karosa B 961 v Praze. Dodávky sériových vozů byly zahájeny již v květnu. První série čítala deset kusů, na ni navázalo v průběhu roku 2003 dalších 20 autobusů (poslední dodán v květnu 2003). V součtu s prototypem tak Praha měla celkem 31 vozů Karosa B 961 (ev. č. 6350–6380).

Od roku 2003 začal být vyráběn inovovaný model B 961E, lišící se odlišným řešením odvětrávání motoru a použitím lepených oken (byť například vozidla pro Banskou Bystricu byla vykazována jako typ s přídomkem „E“, avšak neměla ještě lepená okna). Celkem bylo vyrobeno včetně prototypu 150 autobusů B 961 (67 ks) a B 961E (83 ks). Navíc byl vyroben jeden podvozek, který byl expedován do Tuniska. Jeho další osud není znám. Úplně poslední vůz Karosa B 961E výrobního čísla 512 převzal dopravce Martin Uher v Karose dne 22. 12. 2006.

Tramvajovou trať Palmovka - Ohrada překonává směrem k Žižkovu v lednu 2020 autobus Karosa B 961 ev. č. 6369. (foto: Honza Tran)

DP Praha ovšem verzi B 961E nepořídil a zůstalo jen u jednatřiceti vozů z let 2002–03 (+ onen prototyp). Větší vlna vyřazování těchto autobusů začala ve druhé polovině roku 2019. Nyní je ve stavu posledních 11 vozů. Nejvíce z nich je dislokováno v garážích Hostivař (5 ks), zbylých 6 vozů vypravují garáže Klíčov a Řepy. V pracovní dny se objevují autobusy na linkách čísel 107, 109, 125, 135, 136, 143, 152, 177, 184 a 200. Velkou šanci mají fanoušci dopravy na jejich svezení od Dejvické, kde začínají hned dvě z uvedených linek (107 a 143). O víkendu se kloubové karosy objevují na linkách č. 135, 136 a 184. Odstavení všech vozů je naplánováno s koncem školního roku, tedy na konci června 2020.

Připomeňme, že jeden vůz Karosa B 961 (ev. č. 6366) byl v průběhu let 2017 až 2019 v hostivařských dílnách opraven a v roce 2019 převeden do sbírek pražského muzea MHD.

Sólo vozů Karosa B 951E je ještě v provozu 70. Končících Citybusů pak 47 v sólo verzi a 17 článkových. 

Libor Hinčica
Spolupráce: Honza Tran, Dušan Kuchař

Podobné články