Menu

V Irkutsku otevřeli novou trolejbusovou trať

Už jezdí! Trolejbus na nové trati. Kdo má bystré oči, ten jistě postřehne těleso irkutské pionýrské dráhy a také její stanici, kde jsou viditelné odstavené vagony. (foto: město Irkutsk)
Už jezdí! Trolejbus na nové trati. Kdo má bystré oči, ten jistě postřehne těleso irkutské pionýrské dráhy a také její stanici, kde jsou viditelné odstavené vagony. (foto: město Irkutsk)
Stáhnout PDF
Nezařazené
29. 11. 2019 12:17
Redakce
2 minuty čtení

Velmi důležitou trolejbusovou trať otevřeli dne 28. 11. 2019 v sibiřském Irkutsku, vede totiž přes širokou řeku Angara a umožnila zavést přímé trolejbusové spojení mezi centrem a levobřežní částí města, kde jsou převážně sídliště.

Už jezdí! Trolejbus na nové trati. Kdo má bystré oči, ten jistě postřehne těleso irkutské pionýrské dráhy a také její stanici, kde jsou viditelné odstavené vagony. (foto: město Irkutsk)

Irkutsk se svými více než 620 tisíci obyvateli v poslední době investoval do rozvoje trolejbusové dopravy. V letech 2018 a 2019 přibylo do města 14 vozů (5 + 9) typu VMZ-5298.01 «Avangard», které napomohly navýšit počet vozů v parku dopravce z necelých 70 na více ne 80 trolejbusů (okolo 8 jich je ovšem mimo provoz). Avangardy jsou vyráběny ve Vologdě (leží zhruba 500 km severně od Moskvy) podnikem Trans-Al’fa. Jak jsme již opakovaně informovali, podnik Trans-Al’fa před zhruba dvěma léty zkrachoval a jeho činnost převzal nově zaregistrovaný podnik Strojtrans, nicméně v července 2019 se opět Trans-Al’fa vrátila na scénu, když byl Strojtrans přejmenován. Tímto známá značka nakonec nezanikla a pokračuje dále v činnosti, aniž by bylo nutné přesouvat výrobní závod. Kromě Irkutsku sbírala Trans-Al’fa v posledních dvou letech po Rusku menší zakázky, když si odnesla například vítězství v tendrech pro Murmansk, Krasnodar či Machačkalu. Nicméně z celkového pohledu se nedá toto označit za bídu, jelikož například loni mělo být dodáno v celé Ruské federaci méně jen 119 trolejbusů (viz zdroj zde, nicméně reálně bylo dodáno o pár kusů více), což kontrastovalo s podstatně silnějším rokem 2017, a tak má Trans-Al’fa v Ruské federaci jakožto relativně malý výrobce poměrně slušný podíl.

Aktuální schéma elektrické dopravy v Irkutsku. Zeleně je zaznačena obří trolejbusová trať o délce více než 15 km, která se má projektovat od příštího roku. (autor: Nikita Skačkov)

K nové trati

Nová trolejbusová trať má délku více než 3 km a vede po Akademičeskomu mostu, což je jeden ze dvou mostů, který řeku Angaru na území Irkutsku překlenuje, a z pohledu umístění se jedná o most blíže Bajkalu. Zatímco na západnějším mostě jezdí tramvaje, na Akademičeskom dosud nejezdilo nic. Není se ale čemu moc divit, tento most byl totiž otevřen teprve v roce 2013. Při pohledu na přiložený plánek vpravo či mapu se může člověk domnívat, že jsou v Irkutsku mosty tři a Akademičeskij most je ve skutečnosti prostředním z nich. Nicméně onen třetí “most” je jen hrází místní vodní elektrárny (po hrázi už trolejbusy jezdí), takže ve skutečnosti jsou mosty v Irkutsku jen dva.

Na nové trati otevřené včera byla zavedena nová linka č. 5. Nová trať byla na pravém břehu (u centra) navázána na část služební trolejbusové trati, která začala být jako služební vedena poté, co ji pravidelný provoz před několika málo lety z důvodu zřízené trolejbusové přeložky vedené o několik ulic dále opustil. Zbytek této služební trati, která už nebyla k užitku, byl odpojen od sítě. Naopak ale vznikla nová jednostopá služební spojka o délce necelého 1 km (viz plánek vpravo).

Nová trolejbusová trať mohla být zřízena díky více než 300 sloupům, z nichž ale většina již existovala a bylo je tak nutné jen dovybavit výložníky, případně dalšími komponenty.

Nová trolejbusová trať v Irkutsku na Akademičeskom mostu. (foto: město Irkutsk)

V místních poměrech představuje linka č. 5 vítanou změnu, protože doposud byla cesta z centra města nejkratší cestou k hlavní sídelní zástavbě na levém břehu Angary možná prakticky jen ne zrovna pohodlnými maršrutkami, nebo autobusovou linkou, která ovšem plnila “vymetací roli”.

Někteří cestující by ocenili, kdyby město dodrželo původní slib a zavedlo trolejbusy dále do hloubi levobřežních sídlišť, protože prozatím se linka č. 5 otáčí nedaleko za mostem. Město na svou obranu uvedlo, že stávající počet provozuschopných vozů v parku neumožňuje prodloužení linky, na kterou je nyní potřeba šesti vozidel, aby bylo možné udržovat intervaly 10 až 15 minut, a že je nutné počkat do chvíle, než budou nakoupeny další nové trolejbusy. Nicméně reálně bude problém spíše jinde, poněvadž denní výprava ve špičce se ke hranici 70 vozů ani nevyšplhá.

Primátor Dmitrij Berdnikov je silným podporovatelem trolejbusové dopravy a zúčasnil se i včerejší jízdy, kde bavil přítomné svým humorem. (snímek: město Irkutsk)

První jízdy, která byla naplánována na 3. hodinu odpolední, se zúčastnil i primátor Irkutsku, Dmitrij Berdnikov, který připomněl, že v jeho městě jezdí trolejbusy již 49 let a místní lidé jsou na ně zvyklí. Na adresu trolejbusové dopravy uvedl, že je “nutné ji uchovat, je nutné ji rozvíjet.” Hned s příchodem příštího roku má začít projektování více než 15 km trati vedené do Leningradského obvodu, který je nejokrajovější obydlenou oblastí Irkutsku a leží severozápadně od centra města.

Text: Vít Hinčica

Poděkování: Nikita Skačkov (vk.com/irkgt)

Podobné články