Menu

Ve španělském Reusu padl návrh na zavedení trolejbusů na 100 % sítě MHD

Castellónský projekt TRAM byl pojat ambiciózně a měl se stát páteřním druhem dopravy nejen v Castellónu, ale i jeho okolí. S příchodem krize se však daná lokalita stala pro investory nezajímavou, čímž se už budovaný projekt TRAM rázem jevil pro momentální i budoucí potřeby oblasti jako nadhodnocený. Postupně se tak TRAM stával předmětem čím dál častější kritiky a nato i vleklých politických sporů. A protože protahování realizace s sebou neslo i prodražování, bylo vůbec s podivem, že se po dlouhých letech podařila dokončit alespoň první fáze TRAMu. (ilustrační foto: Vít Hinčica)
Castellónský projekt TRAM byl pojat ambiciózně a měl se stát páteřním druhem dopravy nejen v Castellónu, ale i jeho okolí. S příchodem krize se však daná lokalita stala pro investory nezajímavou, čímž se už budovaný projekt TRAM rázem jevil pro momentální i budoucí potřeby oblasti jako nadhodnocený. Postupně se tak TRAM stával předmětem čím dál častější kritiky a nato i vleklých politických sporů. A protože protahování realizace s sebou neslo i prodražování, bylo vůbec s podivem, že se po dlouhých letech podařila dokončit alespoň první fáze TRAMu. (ilustrační foto: Vít Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
29. 08 2018 09:54
Redakce
2 minuty čtení

Zajímavá zpráva se na konci loňského roku objevila ve Španělsku. Na radnici katalánského města Reus, které bylo před několika desítkami let propojeno s pobřežní Tarragonou trolejbusovou tratí a které má dnes více než 100 tisíc obyvatel, se měla jedna z opozičních stran, Candidatura d’Unitat Popular de Reus (CUP Reus), snažit prosadit návrat trolejbusů do ulic města. Záměrem opozice však nebylo křísit trolejbus jako muzejní artikl či „ekologickou vlaštovku“, ale rovnou jej zavést na celou síť MHD, kterou dnes obsluhují výhradně autobusy a která dosahuje délky 76 km. Jak uvedl Diari de Tarragona, městský dopravní podnik Reus Transport si dokonce loni nechal vypracovat předběžnou studii, kolik by tato akce stála.

Castellónský projekt TRAM byl pojat ambiciózně a měl se stát páteřním druhem dopravy nejen v Castellónu, ale i jeho okolí. S příchodem krize se však daná lokalita stala pro investory nezajímavou, čímž se už budovaný projekt TRAM rázem jevil pro momentální i budoucí potřeby oblasti jako nadhodnocený. Postupně se tak TRAM stával předmětem čím dál častější kritiky a nato i vleklých politických sporů. A protože protahování realizace s sebou neslo i prodražování, bylo vůbec s podivem, že se po dlouhých letech podařila dokončit alespoň první fáze TRAMu. (ilustrační foto: Vít Hinčica)

Výsledek nebyl rozhodně špatný, protože by náklady na zavedení infrastruktury (sloupy, trolejové vedení, měnírny, napájecí kabely aj.) dosáhly okolo 50 milionů eur (1,275 mld. Kč, tj. průměrně 16,77 mil. Kč na kilometr), což s ohledem na její dlouhou životnost není drahé (odhadovaná částka za km je podobná jako třeba u připravovaného projektu jihlavské trati do Bedřichova). Kromě toho by bylo možné počítat s unijními penězovody, díky čemuž by Reus zaplatil jen menší procento vstupních nákladů. Stávající vedení radnice nicméně vidělo v příchodu trolejbusu nutnost překopat uliční provoz a pochopitelně také panovala obava z toho, že by plošné zavedení tohoto dopravního prostředku znamenalo výraznou změnu podoby města. Zavádění trolejbusového systému zvaného „TRAM“ v jižněji ležícím Castellónu se navíc, zejména kvůli neustálým politickým sporům a nastalé světové ekonomické krizi, postupně natahovalo a za podivných okolností prodražovalo, až bylo jeho další rozšiřování letos zastaveno (nicméně existují snahy toto rozhodnutí zvrátit), takže u některých reuských politiků zavládly obavy, aby se podobný scénář nezopakoval i v jejich městě.

Iniciativa reuské opoziční strany CUP, která byla v prosinci 2017 přehlasována, a namísto toho bylo požehnáno nákupu 13 nových autobusů, si vysloužila i pozornost naší redakce. Přes opakované pokusy spojit se s osobami iniciujícími či prověřujícími tento nápad se však více informací nepodařilo získat. 

K historii trolejbusů ve Španělsku lze najít informace zde

 

Text: Vít Hinčica

Podobné články