Trolejbusy na Pyrenejském poloostrově - nová e-kniha zdarma ke stažení

Dnes je tomu přesně rok od chvíle, kdy se ve východošpanělském městě Castellón de la Plana podařilo dokončit a zároveň zcela zprovoznit 1. fázi velkorysého projektu TRAM, o němž jsme podrobně informovali v čísle 4/2015.

Trolejbus typu Q1 ve španělském Bilbau dne 19. 9. 1974. Původním působištěm tohoto vozidla byl anglický Londýn. Po zrušení místního provozu však bylo celkem 125 trolejbusů odprodáno do Španělska, kde byly zařazeny do provozu v několika městech. I o tomto zajímavém předání se můžete dočíst v nové e-knize. (foto: John Ward)

Trolejbus typu Q1 ve španělském Bilbau dne 19. 9. 1974. Původním působištěm tohoto vozidla byl anglický Londýn. Po zrušení místního provozu však bylo celkem 125 trolejbusů odprodáno do Španělska, kde byly zařazeny do provozu v několika městech. I o tomto zajímavém předání se můžete dočíst v nové e-knize. (foto: John Ward)

Středobodem projektu TRAM je navzdory matoucímu názvu trolejbus, jehož trasa je přitom od okolního silničního provozu až na drobné výjimky segregována. Tamní zatím jediná linka o délce zhruba 8 km je nicméně pouhým zábleskem někdejší slavné minulosti trolejbusů ve Španělsku, ve kterém se kdysi trolejbusové sítě zaváděly poměrně svižným tempem, aby pak byly jedna po druhé zase rušeny. Sousední Portugalsko se mohlo po nějakou dobu chlubit pouhými třemi provozy a do dnešních dnů už přežívá jen jeden. Jaká je vlastně historie a případná budoucnost trolejbusových provozů za Pyrenejemi? I na to může čtenář Československého Dopraváku najít odpověď, a sice v nové knize, která právě vyšla v elektronické podobě a kterou si coby vánoční dárek můžete zdarma stáhnout ZDE. Jako heslo ke stažení slouží zkratka našeho časopisu, tedy: csd.

Na celkem 126 stránkách se budete moct seznámit nejen s jednotlivými provozy, ale také s vozidly, která byla či jsou na Pyrenejském poloostrově provozována. Nechybí plánky jednotlivých sítí, fotografie nebo výkresy vozidel.