Dodávky tramvají City Star do Daugavpilsu zahájeny

Dne 15. července 2019 dorazila do lotyšského města Daugavpils ležícího nedaleko litevských a běloruských hranic tramvaj City Star (71-911) vyráběná ruským podnikem PK Transportnyje Sistěmy. Jedná se o první z osmi tramvají, které byly loni vysoutěženy místním dopravním podnikem Daugavpils satiksme.

Hodnota zakázky činí 4 093 600 EUR, jedna 100% nízkopodlažní, plně klimatizovaná tramvaj tak vyšla na 13,3 mil. Kč, což je na unijní poměry mimořádně nízká cena.

Uvnitř 16,5 m dlouhé tramvaje je přitom k dispozici 36 míst k sezení a její celková kapacita pak činí 170 míst. Instalováno bylo 8 kamer, které snímají kabinu řidiče, interiér a sběrač. V technických kritériích byl stanoven požadavek na zvýšenou odolnost proti korozi.

Nákup tramvají se pochopitelně neobešel bez politických kontroverzí, jelikož měl být ze zhruba 80 % financován z peněz EU, zatímco zbývajících jen cca 20 % mělo uhradit město, nicméně bylo shledáno, že ruský podnik není zatížen sankcemi a může tramvaje dodávat. Lotyšské ministerstvo zahraniční vzneslo proti nákupu ještě před podpisem smlouvy, který se odehrál na konci listopadu 2018, námitku, nicméně dopravce argumentoval tím, že věc byla s tímto ministerstvem a bezpečnostní službou státu projednána a on od nich získal příslušné povolení. Financování vozidel však přesto bylo schváleno teprve na konci června 2019.

Tendr na nová vozidla se přitom opakoval. Ten první z roku 2016 vyhrál prostředník zastupující Belkommunmaš, který porazil mj. prostředníka zastupujícího ruský podnik UKVZ, a polskou PESU, avšak lotyšský orgán prověřující výběrová řízení nákup zatrhl s tím, že tendr proběhl neregulérně (uvádělo se, že běloruské normy, podle kterých měla být sestrojena tramvaj typu 802, neměly odpovídat unijním).

Hlavním mínusem nové tramvaje budou zřejmě tyto schůdky, o které mohou někteří cestující zakopávat. Nicméně vše ukáže až praxe a ruský výrobce navíc není jediný na světě, kdo kdy podobné “říční meandry” v tramvaji vytvořil.

Vypsán byl tedy v září 2017 tendr nový a jeho výsledky byly vyhlášeny v březnu 2018. Nezúčastnily se jej přitom podnik PK Transportnyje Sistěmy ani partnerský podnik Tverskoj vagonostrojitěl’nyj zavod přímo, ale využily litevského prostředníka UAB Railvec. Druhým účastníkem v soutěži byla firma SIA Virtus SV, zastupující Belkommunmaš. Tento prostředník měl dle různých zdrojů nabídnout tramvaj jen v ceně 260 tisíc eur (6,6 mil. EUR), ale dle hodnotící komise měl uchazeč předložit jen experimentální model neodpovídající podmínkám řízení. Mezi vyhlášením výsledků tendru a podpisem smlouvy pak uběhl více než půlrok. Výsledky tendru se snažili kritizovat různí politici, včetně lotyšského ministra obrany, kteří ale jako by v kolečku zbytečné hysterie zapomněli na to, že Ruská federace z Evropské unie, včetně Lotyšska, také nadále dováží zboží. Primátor města Andrejs Elksniņš naopak úspěšné dokončení nákupu pochválil.

Očekávalo se, že první vůz dorazí z Petrohradu, kde byl kompletován, již v květnu 2019, ale nakonec došlo vlivem odsunu podpisu kontraktu ke zpoždění. Druhá tramvaj dorazila na počátku a třetí v polovině tohoto měsíce. Očekává se, že do konce roku 2019 bude flotila kompletní. Po dokončení zkoušek a školení řidičů začnou být tramvaje vypravovány do běžného provozu. Dodejme, že momentálně je v Daugavpilsu obnovována na několika místech ve městě i kolejová infrastruktura a také je stavěn jeden nový úsek.

Text: Vít Hinčica, foto: Daugavpils satiksme