Další ruské město s parciálními trolejbusy

Asi 670 km východně od Moskvy bychom na břehu Volhy nalezli město Čeboksary, v němž žije okolo 450.000 obyvatel. Páteří místní městské dopravy je trolejbusová doprava. Ta začala veřejnosti sloužit v roce 1964. Dnes má dopravce k dispozici okolo 260 trolejbusů, mezi nimiž nadále dominují vozy ZiU-9 (resp. ZiU-682) v různých modifikacích.

Jeden z pěti nově dodaných parciálních trolejbusů pro Čeboksary. (zdroj: Мой город Чебоксары)

Od 23. 3. 2019 byla do provozu uvedena trolejbusová linka číslo 10, na níž je obsluha zajišťována parciálními trolejbusy. Ty do města dodala společnost Trolza, která se momentálně potýká s existenčními problémy. Celkem bylo do Čeboksarů dodáno 5 vozů Megapolis typového označení Trolza-5265.08. Jedná se však nikoli o variantu nedávno představovaného inovovaného modelu (pro nějž by měl výrobce údajně používat stejné označení), ale o původní verzi parciálního trolejbusu, jež se úspěšně etablovala třeba v Petrohradě.

Pro Čeboksary představuje nákup pěti trolejbusů Megapolis první obnovu vozového parku trolejbusů po dlouhých pěti letech. Průměrné stáří vozového parku i s novými vozidly je dnes 13,7 let. Téměř polovinu vozového parku přitom tvoří vozidla dodaná ve velkých sériích v letech 1998–2008. Parciální trolejbusy jsou zároveň prvními nízkopodlažními trolejbusy ve městě. Vozidla obdržela ev. č. 904–908 a před vyjetím do ostrého provozu obsluhovaly nejprve trasu linky číslo 10 v rámci zkoušek bez pasažérů.

Trolejbusy Trolza-5265.08 jsou vybaveny lithium-iontovými bateriemi, které umožňují jednorázový dojezd cca 15 km. Baterie jsou vyráběny pro trolejbusy přímo v Rusku. Celkem Trolza vyrobila již okolo 300 trolejbusů vybavených bateriovým pohonem. V Ruské federaci bychom jich nalezli nejvíce v Petrohradě, parciální trolejbusy z Trolzy ale má také Kursk, Novokuzněck, Chimki, Iževsk, krymský Sevastopol atp. 

Libor Hinčica