Menu

Brněnské poprvé. Do Soběšic vyjely parciální trolejbusy

Trolejbusy Škoda 21 Tr se na brněnské lince č. 30 objevují již vzácněji, a to jen na pořadích, které do Soběšic nezajíždějí. Snímek z pátku 19. 4. 2024 představuje jeden z osmi vyrobených vozů s tyristorovou výzbrojí na bázi IGCT při průjezdu Bystrcí. (foto: Matěj Stach)
Trolejbusy Škoda 21 Tr se na brněnské lince č. 30 objevují již vzácněji, a to jen na pořadích, které do Soběšic nezajíždějí. Snímek z pátku 19. 4. 2024 představuje jeden z osmi vyrobených vozů s tyristorovou výzbrojí na bázi IGCT při průjezdu Bystrcí. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
27. 04. 2024 18:47
Matěj Stach
1 minuta čtení

Jihomoravská metropole těsně předběhla Ústí nad Labem a od soboty 27. dubna 2024 spustila provoz první trolejbusové linky, jež je pravidelně vedena úsekem pod otevřeným nebem. Prodloužení vybraných spojů linky 30 z Králova Pole do městské čtvrti Soběšice umožnilo nahradit autobusové spoje figurující pod číslem 43. Brno se stalo 11. trolejbusovým provozem u nás, kde jsou parciální vozy každodenní realitou alespoň na jedné z linek.

Projekt označovaný jako pilotní vedl ke sloučení trolejbusové linky 30 (Bystrc, Černého – Královo Pole, nádraží) a autobusové 43 (Královo Pole, nádraží – Soběšice, Klarisky) do linky jedné. Pro cestující se kromě výměny vozidla za ekologičtější trolejbus o významnou revoluci nejedná, jelikož frekvence spojů v obou úsecích zůstala zachována. Dopravní podnik města Brna vidí benefit v propojení Soběšic a Sadové s centrem Králova Pole bez přestupu, a to včetně možnosti pokračovat dále do Komína nebo Bystrce.

Trasa mezi nádražím v Králově Poli a Soběšicemi je dlouhá 5,5 kilometru, na kterých musí trolejbusy nastoupat pozoruhodných 170 výškových metrů. V opačném směru má cesta obdobnou délku, ale nachází se na ní táhlé klesání, kde je možné intenzivně rekuperovat. Jeden okruh z Králova Pole tak měří přibližně 11 kilometrů, po kterých kapacita baterií podle měření klesne ke 20 procentům.

Dopravní podnik města Brna aktuálně provozuje celkem 30 parciálních trolejbusů s bateriovým pohonem. Vedle desítky vozů Škoda 26 Tr ev. č. 3301–3310 se jedná o dvacet trolejbusů Škoda 32 Tr ev. č. 3311–3330, jež ve městě začaly jezdit v roce 2023. S výjimkou posledních pěti vozů jsou všechny trolejbusy přiděleny vozovně Komín, která vypravuje právě kurzy na linku č. 30. Na ní bude v souvislosti s prodloužením omezen provoz dožívajících vozů 21 Tr, ale také trolejbusových „stavebnic“ TNS 12. Vybraná pořadí v pracovní dny ale zůstanou pro běžné trolejbusy vyhrazena i nadále (celkem 4 odpolední kurzy). Dodejme, že další dvě desítky „parciálů“ 32 Tr DPMB ještě očekává na přelomu letošního a příštího roku, čímž vyčerpá celý rámcový kontakt na 40 vozidel.

Směry dalšího možného rozvoje parciálních trolejbusů nastínil v tiskové zprávě generální ředitel Miloš Havránek: „Nabízí se oblast Slatiny, Černovické terasy a letiště, výhledově také linka 67. Spolu s vedením města Brna také nyní prověřujeme variantu rozdělení okružních linek 44 a 84, které by mohly být obsluhovány parciálními trolejbusy.“

Hned ve středu 1. května 2024 se mezi města s pravidelným provozem parciálních trolejbusů zařadí po velké proměně městské dopravy také Ústí nad Labem, které v uplynulých měsících obdrželo 21 nových bateriových trolejbusů Škoda 27TrNU (devíti už disponovalo předtím). Nedaleký provoz v Chomutově a Jirkově společně s Českými Budějovicemi ale zatím linkám trasovaným mimo úseky s trolejovým vedením odolávají, přestože České Budějovice parciálními trolejbusy disponují.

Podobné články