Hyundai – new thinking, new trams?

Nedávno jsme informovali o tom, že Varšava vypsala tendr na dodávku až 213 nových tramvají, přičemž původní termín podání nabídek musel být několikrát odsunut. Poté, co byl ze stolu smeten protest Alstomu Konstal, došlo nakonec k podání nabídek až dne 19. 5. 2017. Otevření obálek s nabídkami ovšem přineslo několik nečekaných překvapení.

Tramvaj Hyundai Rotem pro turecký Izmir. (zdroj: Hyundai Rotem)

Tramvaj Hyundai Rotem pro turecký Izmir. (zdroj: Hyundai Rotem)

Tím největším bylo, že sice bylo podáno 5 nabídek, nicméně pouze 2 z nich se vešly do předpokládaného rozpočtu, který byl nakonec navýšen na 2,3 mld. zlotých (cca 14,5 mld. Kč). Přestože cena tvoří jen část v rámci hodnotících kritérií (53 %), stále se jedná bezpochyby dle způsobu přepočtení bodů o významnou položku, zvlášť když účastníci s nejnižší cenou jistě posbírají nějaké další body i v dalších hodnotících kritériích.

Nejnižší cenovou nabídku, která se do rozpočtu vešla, podalo konsorcium firem Solaris a Stadler. To se už od doby uzavření spolupráce společně hlásilo do několika polských tendrů, zatím ovšem neúspěšně. Blízko vítězství by mělo být konsorcium údajně v Krakově, avšak kvůli protestu firmy PESA Bydgoszcz (která byla z tendru vyřazena) není možné toto výběrové řízení uzavřít.

Druhá cenově nejnižší nabídka, která se rovněž vlezla do stanoveného rozpočtu, přišla poněkud nečekaně od společnosti Hyundai Rotem. Ta je jistě významným hráčem na trhu s kolejovými vozidly, nikoli ale v Evropě, takže není divu, že účast firmy ve varšavském tendru vyvolala velké překvapení. Hyundai Rotem je znám především jako výrobce vozidel pro železnici a vagónů metra, případně vozidel městských rychlodrah na pomezí mezi metrem a tramvají. Takové vozy dodal či má dodat například do tureckých měst Istanbul a Adana, dále do filipínské Manily nebo indonéské Jakarty. Klasické tramvaje mimo Jižní Koreu dodala firma poprvé ve spolupráci s firmou TÜVASAŞ do tureckého Izmiru.

Kromě Solarisu/Stadleru a Hyundai Rotem přišly nabídky také od dalších účastníků, a sice od polské Pesy, která ale již překročila stanovený rozpočet. To je rovněž poněkud nečekané, protože PESA doposud bodovala nejen v Polsku zejména díky velmi nízkým cenám. Mimo celkovou cenu 2,3 mld. zlotých se dostala také nabídka české Škody Transportation a polské odnože Alstomu. Vyšší cena ale rozhodně neznamená automatické vyřazení.