Menu

Tramvajový provoz v katarském Lusailu se dočkal druhé linky

Jak už to v absolutistických státech na pobřeží Perského zálivu bývá, je i Lusail přehlídkou kýčů, staveb bez architektonické hodnoty a plné všech myslitelných chyb dopravního plánování a urbanismu. Je s podivem, jaká pozornost je pak věnována tomu, aby tramvaje nekazily obraz města trolejovým vedením. I Lusail tak na většině úseků používá spodní přívod proudu systému APS od Alstomu. Výjimku pak představují podzemní úseky. (foto: Alstom)
Jak už to v absolutistických státech na pobřeží Perského zálivu bývá, je i Lusail přehlídkou kýčů, staveb bez architektonické hodnoty a plné všech myslitelných chyb dopravního plánování a urbanismu. Je s podivem, jaká pozornost je pak věnována tomu, aby tramvaje nekazily obraz města trolejovým vedením. I Lusail tak na většině úseků používá spodní přívod proudu systému APS od Alstomu. Výjimku pak představují podzemní úseky. (foto: Alstom)
Stáhnout PDF
Tramvaje
16. 04. 2024 19:05
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dva roky po zahájení první tramvajové linky v nově vystavěném městě Lusail na pobřeží Perského zálivu byly dokončeny další etapy rozvoje místního systému, když došlo dne 8. 4. 2024 ke spuštění provozu na dvojici úseků o celkové délce 10, 4 km.

Připomeňme, že Lusail je vzhledem ke způsobu svého vzniku do značné míry unikátním příkladem urbanizace, neboť je odrazem prakticky neomezených zdrojů peněz malého emirátu bohatého na naftová naleziště. Metropole Dauhá sice oplývá opulentním bohatstvím, není však typickou turistickou destinací, neboť na rozdíl od Dubaje v nedalekých Spojených arabských emirátech nemá přímý kontakt s mořem. Mezi městem a pobřežím (což odpovídá vzdálenosti cca 20 km) se nacházela ještě před dvaceti lety pouze poušť. Překlenout tento nedostatek, který by umožnil Kataru znásobit turistický ruch a udělat jej v očích světové veřejnosti slavnějším (a známějším), mělo vybudování moderního města, které by v 19 čtvrtích zvládlo pojmout až 260 000 obyvatel (a 450 000 celkově – při započtení turistů, studentů a pracujících). Budování města na zelené louce, resp. na žlutém písku, začalo v roce 2006 s tím, že hlavní části měly být dokončeny do roku 2022, kdy Katar hostil mistrovství světa v kopané. Tento záměr se podařilo dokončit a dnes se Lusail může pyšnit titulem ekonomického centra i druhého největšího města Kataru.

Starší návrh vedení tramvajových tratí v Lusail ukazuje tyrkysovou linku ještě jako ryze okružní. Dnes se předpokládá, že by měla sdílet část úseku s fialovou linkou a začínat na Lusail QNB. Z mapky je dobře viditelná obří smyčka oranžové linky na severu (nyní dokončená) i vedení růžové linky. (zdroj: Lusail Tram)

Součástí projektu nového města bylo také vybudování tramvajových tratí. Katar je přibližně 7x menší než Česká republika, přesto bychom v něm dnes nalezli – budeme-li počítat i Lusail – trojici tramvajových provozů, což je na podmínky regionu unikátní (v již zmíněných Spojených arabských emirátech jsou například tramvaje provozovány pouze v Dubaji, přestože jsou mnohem lidnatější). Výstavbou systému a dodáním vozidel byl pověřen Alstom, jenž vyrobil pro město celkem 28 tramvají Citadis X05 o délce 32 m, jejichž dodávky byly zahájeny už v únoru 2018. O dva roky později bylo oznámeno, že první etapa výstavby byla dokončena, ve skutečnosti ale bylo nutné zajistit zkoušky, a především dokončit stavby domů podél trati první (tzv. oranžové) linky (Orange Line), neboť v oblasti prozatím žilo příliš málo obyvatel, jimž by tramvaj mohla sloužit.

K zahájení provozu tak došlo až od 1. 1. 2022, tedy takřka čtyři roky (!) od dodání prvních vozidel, přičemž veřejnost mohla využívat jen úsek o délce 5,5 km se šesti stanicemi, k nimž od 9. 4. 2022 přibyla ještě stanice sedmá (bez prodloužení trati). Teprve 8. 4. 2024 byla linka uvedena do provozu v celé své délce, když byla protažena o 7,6 km ze stávající konečné Al Wessil na novou (formální) konečnou Rawdat Lusial. Na novém úseku se nachází celkem 10 zastávek, z nichž však devět je v současné době pouze jednosměrných, neboť tramvajová trať vytváří na severu velkou smyčku. V opačném směru by měla tuto smyčku (a tím i zastávky na ní) v budoucnu obsluhovat tyrkysová linka (Turquoise Line), která byla původně navržena pouze jako okružní, nakonec však došlo k rozhodnutí nechat touto linkou obsluhovat i kratičký úsek ke konečné Lusail QNB, jenž je stále ve výstavbě.

Druhý nově vybudovaný úsek má délku 2,8 km (Tarfat South – Seef Lusail North) a nachází se na něm čtyři zastávky, pátá je stále ve výstavbě a datum jejího dokončení prozatím nebylo oznámeno. V provozu je na něm nově zprovozněná růžová linka (Pink Line), která je nicméně celkově delší, neboť dalších šest zastávek je sdílených s oranžovou linkou (fakticky jde o takřka celý původní úsek z roku 2022). Podle katarských médií byla zprovozněním růžové linky a prodloužením oranžové linky původně plánovaná tramvajová síť z 80 % dokončena. Zbývá už jen dostavět fialovou linku (Purple Line) s pěti stanicemi, jejíž finalizace současně umožní zprovoznění již zmíněné tyrkysové linky.

Podobné články