Návrat tramvají do tureckého İzmiru

Turecké město İzmir ležící na břehu Egejského moře je vyhledávanou turistickou destinací, v níž žije okolo 4 mil. obyvatel. Městkou dopravu dnes vedle autobusů zajišťuje metro, jehož první (a zatím jediná) linka byla uvedena do provozu v roce 2000. Do města by se však měly brzy vrátit také tramvaje. První z nich byla v uplynulých dnech předána budoucímu provozovateli.

Nová tramvaj pro turecké město İzmir. (zdroj: https://railturkey.org/)

Pro İzmir nejsou tramvaje novinkou a jejich nynější výstavba je návratem k dopravnímu prostředku, který musel v minulosti vyklidit pozice autobusům a osobním automobilům. Tramvaje začaly jezdit v İzmiru již v roce 1890. Až do roku 1927 sloužily jako pohon koně, po nich pak nastoupila elektřina. Kromě osobní dopravy přitom byly tramvajové vozy prokazatelně využívány také k nákladní dopravě (existuje minimálně jedna fotografie, která využití kolejí tramvají pro přepravu nákladních železničních vozů dokazuje). Tramvajový systém v İzmiru byl v minulosti druhým největším v Turecku, přesto na počátku 60. let 20. století došlo k jeho uzavření. Úlohu ekologické veřejné dopravy měly ještě řadu let trolejbusy, jejichž provoz byl spuštěn v roce 1954, také trolejbusy se ale musely později z ulic města odporoučet – naposledy vyjely do provozu v roce 1992.

V posledních letech se však İzmir chystá na velkolepý návrat tramvají. Těch má být do února 2017 dodáno do města celkem 38. Jejich výrobcem je turecká společnost Eurotem sídlící ve městě Adapazari. Ta se k technologii výroby tramvají dostala coby relativně nedávno zřízený podnik (v r. 2006), v němž drží akcie firmy Hyundai Rotem a Tüvasaş (jedná se tedy o tzv. joint-venture). Výběrové řízení na dodávku tramvají pro İzmir vyhrála firma v srpnu 2014, přičemž na vozidlech je 85 % všech komponent vyrobeno v Turecku. Ve výbavě vozidel, z nichž první by mělo být oficiálně představeno veřejnosti dne 4. 9. 2016, nechybí klimatizace salónu cestujících, dynamické zobrazování trasy linek nebo kamerový systém. V exteriéru zaujme netradiční barevné řešení s motivem vln, které jsou tradičním symbolem tohoto přímořského města.

Do roku 1927 jezdila v ulicích města koňka. (zdroj: Wikipedia.org)

Tramvaje jsou řešeny jako pětičlánkové o délce 32 200 mm a šířce 2 650 mm, přičemž zvládnout pojmout max. 285 pasažérů (z toho 48 sedících). Skříň vozidla je nesena 3 podvozky, z nichž pouze dva jsou řešeny jako hnací (každý s 4 motory o výkonu 60 kW). Maximální rychlost by měla být 70 km/h. Běžná provozní max. rychlost by ale neměla přesahovat 50 km/h. Kromě klasického napájení skrze trolejové vedení mají být tramvaje vybaveny také lithium-iontovými bateriemi, které budou umožňovat jízdu bez troleje ve vybraných úsecích.

Provoz tramvají by měl být spuštěn v červnu 2017. Celkem 21 vozů by mělo sloužit na 12,9 km lince nazývané jako „Konak“ (s 20 zastávkami), dalších 17 tramvají poté bude obsluhovat 8,8 km dlouhou linku Karşıyaka (s 14 zastávkami). Ve špičkách by měly jezdit tramvaje na obou linkách v tříminutovém taktu, mimo něj pak každých 5 minut.