Do Washingtonu se 27. 2. 2016 vrátí tramvaje

Washington, D.C. ohlásil, že dne 27. 2. 2016 otevře svůj tramvajový provoz. Tramvaje se do ulic města navrátí po 54 letech. Chybět u toho nebudou ani vozidla vyrobená v ČR.

Vůz United Streetcar 100 během zkoušek na tramvajové trati ve Washingtonu, D.C. v září 2015. (foto: Libor Hinčica)

Vůz United Streetcar 100 během zkoušek na tramvajové trati ve Washingtonu, D.C. v září 2015. (foto: Libor Hinčica)

Slavnostní ceremoniál spuštění provozu je naplánován na 27. 2. 2016 na křižovatce ulic 13th street a H street od deseti hodin. Otevření tramvajové linky, na níž budou sloužit tři tramvaje Inekon Trio 12 vyrobené v ČR a další tři vozy United Streetcar 100 vyrobené dle licence Škody Transportation přímo ve Spojených státech, se podařilo s několikaletým zpožděním oproti původním plánům. Vlna nadšení po nových tramvajových provozech, která zasáhla USA po roce 2000, byla díky průtahům ve stavbě tratí ve Washingtonu, D.C. silně zbrzděna a místní problémy se staly hlavním pohonem všech odpůrců nových tramvajových tratí, což v některých městech vedlo až k zastavení již rozběhlých přípravných prací na projektech. Postup výstavby tramvajových tratí ve Washingtonu, D.C. se tak stal bez nadsázky strašákem pro další americká města.

Příprava pro pokračování tratě u washingtonského nádraží. (foto: Libor Hinčica)

Příprava pro pokračování tratě u washingtonského nádraží. (foto: Libor Hinčica)

Plány na návrat tramvají do amerického hlavního města se začaly formovat už v 90. letech, přičemž výsledná podoba navržené sítě měla mít přes 53 km. Stavba první linky byla schválena v roce 2002, přičemž tato linka měla směřovat do části Anacostia k místní stanici metra. Stavba tratě začala v roce 2004 a pro provoz na ní byly objednány tři tramvaje od společnosti DPO Inekon, později Inekon Trams (a dnes Inekon Group). Práce na stavbě ale byly brzy zastaveny a znovu obnoveny byly až v roce 2006. Poté se ale znovu několikrát zastavily a první linka fakticky nebyla doposud dokončena. Tramvaje, vyrobené již v roce 2007, byly do Washingtonu, D.C. převezeny v roce 2009. Do provozu ale nezasáhly a dlouhou dobu byly i nevhodně deponovány, což se projevilo mj. na jejich lakování.

Kdybyste měli v sobotu 27. 2. 2016 cestu kolem... (zdroj: DC Streetcar)

Kdybyste měli v sobotu 27. 2. 2016 cestu kolem... (zdroj: DC Streetcar)

Vozidla se nakonec přesunula na druhý projekt tramvajové tratě nazývaný H Street NE/Benning Road Line. Také zde ale došlo ke zpoždění. Původně měla být linka vystavěna v období let 2007–2009, nakonec se ale termíny zprovoznění neustále odsouvaly a stavba neúměrně prodražovala. Testovací provoz na lince začal už v srpnu 2014. Očekávalo se, že tramvaje budou konečně uvedeny do provozu ještě do konce téhož roku. Nakonec jezdily prázdné tramvaje po lince ve zkušebním režimu neuvěřitelný rok a půl. Teprve v únoru 2016 bylo ohlášeno, že cestující se budou moct svézt od 27. 2. 2016.

Ani přes uvedené těžkosti se Washington oficiálně zatím plánů na další rozvoj tramvajové sítě nevzdává a chce v jejich stavbě pokračovat. Ostatně oba konce doposud postavené tratě jsou již uzpůsobené pro protažení kolejí.