Menu

Washington, D.C., zruší tramvaje již k 31. 3. 2026

Vůz United Streetcar 100 je americkou kopií vozu Škoda 10T. Ve Washingtonu mají k dispozici celkem 3 vozy tohoto typu. (foto: Libor Hinčica)
Vůz United Streetcar 100 je americkou kopií vozu Škoda 10T. Ve Washingtonu mají k dispozici celkem 3 vozy tohoto typu. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
01. 11. 2025 18:31
Libor Hinčica
2 minuty čtení

O rok dříve, než bylo původně předpokládáno, bude zastaven provoz na jediné tramvajové lince v hlavním městě Spojených států amerických. Washington, D.C., se rozhodl neprodlužovat nesmyslné vynakládání veřejných prostředků do skomírajícího provozu a dne 28. 10. 2025 oznámil, že naposledy vyjedou tramvaje na lince H Street/Benning Road již 31. 3. 2026.

Tématu zrušení tramvají ve Washingtonu, D.C., jsme se věnovali v našem červnovém článku. Na tomto místě proto pouze připomeňme, že projekt návratu tramvají do města počítající původně se sítí dlouhou 55 km skončil naprostým fiaskem, když se jedna linka nepodařila ani po vynaložení více než půl miliardy korun (25 mil. dolarů) dokončit, a z druhé bylo otevřeno pouhé torzo, které sice zvládlo na jednom konci napojit centrální autobusové a vlakové nádraží (byť bylo nutné se k tramvaji probojovat složitým labyrintem přístupových cest), avšak na druhém končilo uprostřed zóny ničeho.

Provoz neúplné linky, u níž bylo po celou dobu její existence slibováno prodloužení ke stanici metra Benning Road (což by teprve umožnilo přistoupit k náhradě alespoň některých autobusových spojů) byl spuštěn až 26. 2. 2016 – po několikaletém zpoždění (první koleje byly položeny již v roce 2007) a nebývalém zdražení (původní odhad nákladů z roku 2006 počítající s 43 mil. dolarů byl překročen více než 4,5násobně).

Pro provoz bylo určeno 6 vozů – tři typu Inekon Trio 12 vyrobené v České republice (původně přitom byly určeny pro onu tramvajovou linku, jež nebyla dokončena) a tři vozy United Streetcar 100 americké provenience, avšak postavené na základě licence poskytnuté Škodovkou, přičemž předobraz v českých vozech Škoda 10T v sobě rozhodně nezapřely.

Tramvaj United Streetcar 100 vyrobená na základě licence Škodovky společně s vozem Inekon Trio 12 vyrobeným v Ostravě ve Washingtonu, D.C.(foto: Libor Hinčica)

Tramvaj – až na pár úseků – neměla vyhrazený vlastní jízdní pruh, takže cestování s ní nepřineslo vůbec žádné zrychlení. Situace byla natolik tristní, že se v minulosti konalo celkem pět ročníků (poslední z nich v roce 2023) satirického běžeckého závodu, v němž se měli pokusit běžci předběhnout na 3,9 km dlouhé trase tramvaj, přičemž zoufalé pojetí celého projektu návratu tramvají podtrhuje fakt, že to nemálo z nich zvládlo.

S ohledem na neživotaschopnost úseku s osmi zastávkami byla přeprava cestujících po celou dobu existence tramvaje zdarma, což město muselo dotovat dalšími cca 10 mil. dolarů ročně. Tramvaj přitom i tak využilo v průměru jen 13 cestujících na spoj. Město se proto rozhodlo, že tramvaje zruší, přičemž v květnu 2025 oznámilo, že by se tak mělo stát v roce 2027. Nyní se ovšem rozhodlo tento plán uspíšit a k definitivnímu uzavření má dojít již k 31. 3. 2026. Již předtím – s platností od 4. 1. 2026 – ale bude provoz tramvají významně omezen.

Současný 12minutový interval se prodlouží na 20 minut s tím, že v pracovní dny se provoz o dvě hodiny zkrátí, a namísto od 6:00 do půlnoci (a v pátek dokonce do 2:00 následujícího dne) bude tramvaj provozována jen do 22:00. V sobotu zůstane zachován start provozu v 8:00, avšak konec bude rovněž ve 22:00 (nikoli až ve 2:00 v neděli, jako je tomu doposud). Nedělní provoz, který je aktuálně zajištěn v čase od 8:00 do 22:00, bude zcela zrušen.

V úterý 31. 3. 2026 se pak Washington, D.C., rozloučí se svými tramvajemi nadobro. Cestující budou odkázáni na stávající autobusovou linku M20 vedenou v souběhu s tramvajovou tratí. Náhradou za tramvaj by se měly stát do budoucna elektrobusy, které by přitom měly – dle představy vedení města – využívat stávající tramvajovou infrastrukturu, přičemž představa směřuje k využití parciálních trolejbusů. Ty by se pak mohly objevit v ulicích v letech 2028 až 2029, nicméně je otázkou, jak bude ve výsledku ono využití napájecí infrastruktury ze strany elektrobusů vypadat (a zda nebude Washington nakonec směřovat ke klasickým elektrobusům).

Podobné články