Menu

Trolejbus Ekova Electron 12T se vrátí do Prahy

Testovací trolejbus Ekova Electron 12T pražského ev. č. 9507 stoupá dne 3. 11. 2019 Proseckou ulicí. (foto: Libor Hinčica)
Testovací trolejbus Ekova Electron 12T pražského ev. č. 9507 stoupá dne 3. 11. 2019 Proseckou ulicí. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
24. 10. 2022 19:47
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Po více než dvou letech se do Prahy vrátí jediný vyrobený trolejbus typu Ekova Electron 12T, jenž byl pokusem o vlastní produkci trolejbusů v režii společnosti Ekova Electric, která byla svého času dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava. Po převzetí skupinou Škoda figuruje firma na trhu nadále pod jménem Škoda Ekova.

Výroba trolejbusu Electron 12T navázala na dříve zahájenou montáž vlastních elektrobusů, na jejichž číselnou řadu výrobních čísel vůz navazoval (konkrétně nese výrobní číslo 19; řada výrobních čísel nicméně nebyla souvislá). Trolejbus byl zkompletován za využití elektrické výzbroje TV Europulse z produkce Cegelecu s prototypovým trakčním kontejnerem Integra 1500 (jenž už nebyl na dalších projektech použit), baterií na bázi článků LTO z produkce hulínské firmy EVC o kapacitě elektrické energie 47 kWh a motoru TAM1050C6B o výkonu 175 kW od Pragoimexu, přičemž „skládání“ proběhlo v hale F v areálu Ekovy v Ostravě-Martinově, kde byly zahájeny na podzim 2017 také první zkušební jízdy na místní testovací trati (prezentace na veletrhu Czech Raildays v červnu 2017 se vůz účastnil ještě jako nepojízdný).

Prototyp byl vyhotoven v provedení, jež korespondovalo s tehdejším manuálem ostravského DP, do jehož služeb byl uveden v rámci zkušebního provozu s cestujícími od 21. 8. 2018 pod ev. č. 9986 (již předtím absolvoval v síti DPO nezbytné zkoušky bez cestujících). Poslední vypravení na linku se pak uskutečnilo 9. 1. 2019, načež trolejbus na dlouhou dobu osiřel. Dopravní podnik Ostrava vozidlo (na rozdíl od jednoho z dříve vyrobených prototypů elektrobusů) od své dceřiné společnosti neodkoupil, přičemž Ekova již dříve neuspěla ani ve výběrovém řízení na dodávku těchto vozidel ostravskému DP, čímž byl projekt výroby vlastních trolejbusů v atmosféře připravovaného prodeje Ekovy odsouzen fakticky k zániku. O trolejbus však projevil zájem pražský DP v rámci svých aktivit na poli testování parciálních trolejbusů na Prosecké ulici (a návazných úseků pojížděných na baterie).

V období od konce září do konce listopadu 2019 se trolejbus Ekova Electron 12T potkával na trase linky č. 58 s vozem Škoda 30 Tr ev. č. 9506, který je od poloviny října 2022 rovněž opět v Praze. (foto: Libor Hinčica)

V Praze trolejbus poprvé svezl cestující na lince č. 58 (tehdy v trase Palmovka – Letňany) dne 25. 9. 2019 pod ev. č. 9507. Předtím bylo nutné na trolejbuse provést vybrané úpravy, například změnu nastavení nabíjecích proudů. Až do listopadu 2019 se trolejbus objevoval na lince společně se zapůjčeným vozem Škoda 30 Tr (ev. č. 9506), jehož provoz však byl po konci veletrhu CZECHBUS ukončen a vůz byl prodán do Hradce Králové (zde ev. č. 38). Původně měl v tomto termínu skončit i pronájem Electronu 12T, přičemž se počítalo s tím, že trolejbus bude pokračovat na zkoušky do Plzně. Jenomže avizovaný start plzeňského testování se oddaloval, a tak bylo dohodnuto prodloužení pronájmu v Praze až do 5. 3. 2020. Ani toto datum ale nebylo finální a naposledy byl vůz na linku č. 58 vypraven až 19. 3. 2020. Teprve poté se vydal do Plzně na zhruba měsíční testování (od 14. 4. do 11. 5. 2020). Po návratu do Ostravy byl trolejbus odstaven v areálu Ekovy a stal se součástí prodaného majetku skupině Škoda, která však trolejbus nijak dále nevyužívala a trolejbus zůstal bez užitku odstaven na nekrytém prostranství. Nyní by se měl opět vrátit do Prahy.

Vyplývá to z profilu pražského DP, na němž se objevila dne 7. 10. výzva k předkládání nabídek na pronájem parciálního trolejbusu s termínem podání nabídek do 14. 10. 2022. Vzhledem k požadavkům nebylo nepřekvapující, že jedinou nabídku podala Škoda Ekova, která stanovila cenu na zapůjčení vozidla na 4 504 Kč bez DPH za den pronájmu. Podle podmínek zadávacího řízení by měl pronájem trvat 186 dnů, takže celková max. hodnota pronájmu by měla činit 837 744 Kč.

Dopravní podnik hl. m. Prahy si již nedávno pronajal trolejbus Škoda 30 Tr z Hradce Králové, který se prezentoval poprvé dne 15. 10. 2022 v rámci připomínky 50. výročí od zrušení původního pražského trolejbusového provozu, kdy byl nasazen na symbolicky obnovenou linku č. 58. Jde o identický vůz, jaký již v Praze v minulosti jezdil, tedy dnes královéhradecký trolejbus ev. č. 38, kterému bylo po návratu do Prahy přiděleno „jeho“ ev. č. 9506. Pronájem s DPmHK byl ale sjednán pouze na krátké období do 28. 11. 2022 za částku 146 000 Kč (bez DPH). Po tomto termínu by měl být nasazován do provozu už vůz Ekova Electron 12T. Smlouva mezi DPP a Ekovou byla uzavřena dne 21. 10. 2022, prozatím však nebyla zveřejněna v registru smluv, takže nenabyla účinnosti. Vůz bude o víkendech nasazován na linku č. 58 (momentálně v trase Letňany – Čakovice, na konci listopadu se již nicméně očekává zprovoznění nyní částečně uzavřené Prosecké ulice a prodloužení do plné trasy Palmovka – Čakovice). Hlavním účelem pronájmu je školení provozního personálu DPP.  

Podobné články