Menu

Taganrog spustil plošnou modernizaci tramvajové dopravy

Taganrog, dnes (18. 7.) odpoledne. (foto: Sergej Němcev)
Taganrog, dnes (18. 7.) odpoledne. (foto: Sergej Němcev)
Stáhnout PDF
Tramvaje
18. 07. 2021 18:53
Vít Hinčica
3 minuty čtení

Ruský Taganrog ležící v Rostovské oblasti nedaleko ukrajinské hranice a mající okolo 260 tisíc obyvatel uzavřel dne 25. 5. 2021 smlouvu s účelově založenou společností ООО «Sinara-Gorodskije Transportnyje Rešenija Taganrog» (dcera společnosti Sinara-Transportnyje Rešenija, která je společným podnikem holdingu Sinara-Transportnyje Mašiny a ООО «Regional’nyje koncessionnye kompanii»), přičemž předětem této smlouvy je kompletní modernizace taganrogské tramvajové sítě a nákup nového vozového parku. Hodnota projektu je 11,839 mld. rublů (cca 3,33 mld. Kč), z toho 2,58 mld. rublů vloží do projektu město. Sinara-Gorodskije Transportnyje Rešenija Taganrog následně dostane provoz taganrogské tramvajové dopravy do 30leté koncese, přičemž by se měla starat i o funkčnost infrastruktury.

Vyznačení 1. etapy realizované letos. (autor nákresu: Nzeemin/Wikipedia.org; zákres -vh-)

Do podzimu roku 2022 mají být společnými silami kompletně obnoveny všechny tramvajové tratě о celkové délce 45,5 km (obousměrně) a nakoupeno 60 tramvají, které plně nahradí stávající park mající nyní taktéž 60 zástupců (avšak jen cca třetina nyní jezdí). Stejně tak projde modernizací tramvajová vozovna, zmodernizují se měnírny (celkem 8 ks) a dispečerské stanoviště. Zřízeno bude 80 soudobých zastávek s elektronickými informačními panely a bezpečnostním kamerovým systémem.

Podpis smlouvy byl jen formalitou, první tramvajová trať už byla pro potřeby modernizace zavřena o několik týdnů dříve. Zde květnový snímek. (foto: Sergej Němcev/Sinara-Transportnyje Rešenija Taganrog)

Projekt, jehož detaily nejsou veřejně dostupné, je rozdělen na dvě etapy. První už byla spuštěna s příchodem jara 2021 (tj. ještě před podpisem smlouvy) a bude dokončena do konce tohoto roku (původně se očekávalo září 2021). V jejím rámci bude zmodernizováno dispečerské pracoviště na ulici Rozy Ljuksemburg, obnovena trať od konečné Kransnyj kotel’ščik na smyčku v centru města Dobroljubovskij pěreulok (cca 5 km jednosměrně; viz plánek výše) a nakoupeno bude 10 tramvají. Příští rok v září má být hotová i druhá etapa. Tramvaje mají být nového plně nízkopodlažního typu 71-628 (psali jsme nedávno). V této souvislosti se hodí uvést, že Taganrog získal před pár měsíci 25 ojetých tramvají z Moskvy starých zhruba 15 let, což je na poměry regionálních tramvajových provozů, z nichž mnohé čekají na moskevské ojetiny velmi dlouho nebo i marně, celkem velký úspěch, tyto tramvaje ale Taganrog nakonec zřejmě nikdy nevyužije (dosud stály ve vozovně a není jich potřeba). Kam půjdou, se ještě neví, avšak dle neoficiálních informací se mohou přesunout do nedalekého Novočerkassku, ve kterém tramvajová doprava značně skomírá, a to navzdory příchodu 7 ojetin rovněž z Moskvy (na konci roku 2019) a dokonce i 4 nových tramvají (v roce 2018). 

Na financování první etapy sehnala skupina Sinara-Transportnyje Mašiny překlenovací úvěr v max. výši 3,6 mld. RUB od ВЭБ.РФ, což je zvláštním zákonem zřízená státní instituce financující různé rozvojové projekty. Po petrohradském Čižiku se jedná teprve o druhý projekt typu PPP na území Ruské federace, který se dočkává zhmotnění, nicméně petrohradský Čižik nepokrývá celou tramvajovou síť města, ale jen její určitou výseč. Z tohoto hlediska je taganrogský projekt, aspoň prozatím, v Ruské federaci unikátem. Na druhou stranu by neměla být používaná vozidla kapacitní jako petrohradské Metelice, jelikož typ 71-628 představuje sólo vůz.

Pohled na koleje. Snímek je z 18. července 2021. (foto: Sergej Němcev)

Modernizace tramvajové sítě ovšem u některých občanů Taganrogu vyvolala obavy o osud tamní trolejbusové sítě. Některé trolejbusové tratě jsou totiž v částečném souběhu s tramvajovými tratěmi a řada lidí si povšimla, že už nyní jezdí trolejbusy sporadicky. Město má jen 23 vozidel, z toho nedávno dodaných 10 ex-moskevských, ale funkčních je jen 11 trolejbusů. Ty navíc nejsou nasazovány naplno navzdory tomu, že některé trolejbusové úseky musely být kvůli rekonstrukci tramvajové sítě dočasně zavřeny. Město se k osudu trolejbusové dopravy zatím nevyjádřilo, nicméně se zatím nezdá, že by nechtělo trolejbusy provozovat.

(Poměrně ještě milosrdný) snímek z dubna 2021 dostatečně prokazuje „kvalitu“ tramvajové dopravy v Taganrogu. (foto: Vasilij Kosov)

Ještě Ufa a možná i další…

Taganrog rozhodutím svěřit svůj tramvajový provoz koncesionáři některá ruská média poněkud překvapil, skupina Sinara totiž připravila jako první projekt plošné modernizace tramvajové sítě pro Jekatěrinburg, o kterém se opakovaně hovořilo, nicméně hlavní město Sverdlovské oblasti dosud žádnou dohodu se skupinou Sinara neuzavřelo a zřejmě se nestane nic v této oblasti ani do budoucna. Sinara nicméně zkouší přesvědčovat i jiná města, a sice třeba Perm či Moskvu, avšak nejdále jsou jednání s baškirskou Ufou, kde se plánuje kompletní obnova tramvajové sítě v hodnotě necelých 28 mld. RUB (cca 8,18 mld. Kč), přičemž dojde i k opětovnému propojení severu města s jihem (dnes jsou ve městě vlivem dlouhodobé degradace a následného rušení některých tramvajových úseků už zhruba jednu dekádu dvě oddělené sítě). Projekt bude mít přímo na starosti další účelově založená společnost, a sice Sinara-Transportnyje Rešenija Ufa. Dosavadní zprávy ovšem nehovořily o obnově ufského vozového parku. 

Poděkování: Sergej Němcev

Podobné články