Menu

Stavba meziměstské trolejbusové trati Ciudad de México – Chalco pokračuje

Trolejbusový BRT koridor na nedávném snímku. (foto: Especial)
Trolejbusový BRT koridor na nedávném snímku. (foto: Especial)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
06. 10. 2023 19:24
Vít Hinčica
2 minuty čtení

18,5 km dlouhá trolejbusová trať ze Ciudad de México do sousedního, jihovýchodně ležícího města Chalco začíná nabírat ostřejší kontury. Intenzivní práce probíhají již po celé trase. Očekává se, že trať, vedená na 6,7 km na nadzemním tělese (na katastru CDMX) a mající podobu BRT koridoru, bude otevřena příští rok, ačkoli hotova měla být dle slibů místních autorit ještě letos, po 478 dnech od zahájení výstavby na jaře 2022. Kdy se přesně BRT koridor příští rok otevře, není jisté. Prezident Spojených států mexických, Andrés Manuel López Obrador, slíbil na počátku října 2023 termín červen 2024, i když mexický ministr dopravy v červnu 2023 sliboval duben 2024.

Plánek nové trati. (foto: Gobierno de la CDMX)

Investice do nové trati měla mít dle původních zpráv hodnotu 7,473 mld. MXN (cca 9,5 mld. Kč). Podle v tomto měsíci vydané zprávy by měl ale celý projekt vyjít na 10,2 mld. MXN (cca 13,1 mld. Kč), což je podstatný nárůst, a to i kdyby v sobě tato částka zahrnovala cenu nových trolejbusů. Podle investičních záměrů mělo být v době otevření BRT koridoru nasazeno nejprve 108 kloubových trolejbusů, po nárůstu poptávky až 194 trolejbusů, prezident země nicméně bez bližších podrobností uvedl na počátku října 2023 počet zakoupených trolejbusů pro tento koridor jiný: 90. 

Hlavní město Spojených států mexických by mělo mít každopádně letos už 442 nových trolejbusů, z toho 152 kloubových. 17 sólo trolejbusů z tohoto počtu 442 trolejbusů je ve vlastnictví dvou společností, jež je provozují na městském BRT koridoru: společnost Corredor Eje 4 – 17 de Marzo, S.A. de C.V (zkr. CE4-17MSA) patřící do skupiny Grupo Metropolitano de Transporte vlastní tři sólo vozy Yutong ZK5120C a společnost IXTAPALLI RUTA 14 S.A. DE C.V. vlastní 14 sólo vozů Zhongtong LCK6126E, ostatních 425 trolejbusů, kloubových i sólo, od výrobce Yutong vlastní (případně ještě bude vlastnit) městský dopravce STE, který taktéž vypravuje na městský BRT koridor některé své vozy. Všechny nové kloubové vozy z poslední objednávky STE (102 ks) mají putovat právě na koridor z CDMX do Chalca.

I přesto, že Claudia Sheinbaum coby zachránkyně trolejbusů v CDMX opustila v červnu 2023 kvůli své přípravě na prezidentské volby primátorské křeslo radnice CDMX, neměl by být ohrožen její slib zařadit do roku 2024 do provozu celkem 500 nových trolejbusů. Kdy se objedná zbývající počet 58 trolejbusů, se ovšem ještě neví. 

Konstrukce nového koncového terminálu v Chalcu na snímku z tohoto jara. Poblíž bude i vozovna, na které se už také intenzivně od jara 2023 pracuje. Od podzimu 2022 se začalo pracovat i na opačném koncovém terminálu Santa Martha v Ciudad de México, kde se setká meziměstská trolejbusová trať s městským nadzemním trolejbusovým koridorem otevřeným loni na podzim (městský koridor není na koncovém úseku o délce asi 1 km stále hotov a navíc se na něm trolejbusy objevují výhradně v provozu na baterie, protože trolejové vedení je na většině dokončeného tělesa stále nefuknční, nebo abstentuje). V Chalcu byly letos na jaře vztyčeny kovové konstrukce budoucí vozovny i terminálu pro cestujících, v létě se pak ve větší míře rozběhly práce na meizměstských úsecích nové trati. (zdroj: Gobierno de la CDMX)

Terminál Chalco na vizualizaci. (foto: Grupo Sener)

Stav terminálu a přilehlé vozovny na snímku z počátku léta 2023. (foto: Gobierno de Chalco)

 

Podobné články