Menu

První Urbanway 18M s faceliftem dorazil do DP Praha

Iveco Urbanway 18M hybrid se vyrábí ve francouzském závodě v Annonay. (foto: DPP)
Iveco Urbanway 18M hybrid se vyrábí ve francouzském závodě v Annonay. (foto: DPP)
Stáhnout PDF
Autobusy
05. 09. 2025 16:18
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Pražský DP se na svých sociálních sítích pochlubil příchodem prvního autobusu Iveco Urbanway 18M v inovovaném provedení, které odpovídá nařízení Evropské unie GSR II (General Safety Regulation), které zavedlo od loňského července povinnost montovat do nových autobusů v širší míře pomocné elektronické bezpečnostní systémy spadající do kategorie produktů všeobecně označovaných jako ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

Připomeňme, že pražský DP dne 16. 4. 2023 podepsal smlouvu na dodání až 140 článkových autobusů které oficiálně prezentuje jako hybridní, ačkoli se jedná o vozidla pouze mild hybridní. Dopravce je kupuje za částku 11 240 750 Kč bez DPH za kus. To je sice výrazně méně (o cca 20 %) než byl původně očekávaný rozpočet a než byly nabídky konkurentů (těmi byli ve výběrovém řízení Solaris Bus & Coach a SOR Libchavy), jenomže ti nabídli klasické („pravé“) hybridy, takže se nabídky staly z technického hlediska v podstatě neporovnatelné. Pokud bychom měli srovnávat ceny mild hybridních vozů, zjistíme, že například letošní ceníková cena (tj. před vyjednáváním) nového autobusu Mercedes-Benz Citaro G hybrid na francouzském (!) trhu činí v přepočtu o zhruba 1 mil. Kč méně, než je pražská cenovka „hybridního“ Urbanwaye.

Pohled do interiéru vozu. (foto: DPP)

Dopravní podnik hl. m. Prahy objednal nejprve 20 vozů, později, nad rámec kontraktu, se dohodl ještě na odkoupení původně předváděcího vozu, čímž stoupl počet na 21 kusů. První z nich byl zařazen do provozu dne 18. 6. 2024, bez jednoho dne přesně dva měsíce po převezení do Prahy. V listopadu 2024 pak DPP kontrahoval dalších 50 autobusů, které už měly být vybaveny doplňkovými systémy ADAS dle GSR II. Podle smlouvy mělo být 30 vozů dodáno do 30. 6. 2025 a zbylých 20 do 30. 9. 2025, Iveco ovšem opět vozidla nedodalo včas (byť formálně vzato u zmíněné dvacítky lhůta ještě běží). Ani nyní ze strany DPP prezentovaný příjezd prvního z padesátky autobusů přitom není ještě převzetím tohoto vozu do majetku dopravce. Vůz byl do hostivařských garáží převezen za účelem tzv. předpřejímky, po níž bude následovat formální akceptační procedura, a teprve poté bude možné vůz převzít a zahájit dodávky (a přebírání) dalších vozů. V součtu to znamená ještě několik týdnů, než dojde k zařazení vozidel do provozu, přičemž až do doby akceptace vozidel se bude Ivecu dále načítat penále za pozdní dodávku.     

Doplňme, že první autobusy Iveco Urbanway s faceliftem zařadil do provozu dopravce ČSAD Střední Čechy již 1. 12. 2024, jenž je nasazuje na linky Pražské integrované dopravy. V tomto případě se jedná o vozidla délky 12m. Kloubová varianta (a to dokonce s mild hybridním modulem) si odbyla premiéru v lednu 2025 v Hradci Králové.  

Podobné články