Menu

Polský Wałbrzych nakoupí až 45 vodíkových autobusů

Jeden z vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen pro Poznaň během prezentace ve Wałbrzychu. (foto: Solaris Bus & Coach)
Jeden z vodíkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen pro Poznaň během prezentace ve Wałbrzychu. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
24. 11. 2023 20:01
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Vysoká pořizovací cena ani vysoké provozní náklady neodradily polské město Wałbrzych od nákupu vodíkových autobusů. Přestože některá města, jež dříve vodík široce propagovala, od dalšího rozšiřování flotily vozidel s palivovými články ustupují, obří podpora ze strany EU či států společně s působivým marketingem dokáží nalákat dostatečný počet náhradních dobrodruhů, kteří patrně věří, že se u nich fyzikální a ekonomické zákonitosti změní. V Polsku je takových měst, zdá se, bezpočet. V září bylo například představeno první z 25 objednaných vozidel v Poznani, velký tendr na 26 vozů běží momentálně v Chełmu a 20 vozů s opcí na dalších až 25 si nyní objednal také Wałbrzych.

V letech 1898 až 1966 jezdily ve Wałbrzychu, jehož ozdobou je třetí největší polský zámek Książ, tramvaje a od roku 1944 do roku 1973 tvořily kolorit ulic i trolejbusy, přičemž pro našince není jistě bez zajímavosti, že jejich vozový park byl obnovován od roku 1959 československými vozy Škoda 8 Tr a 9 Tr, z nichž ty poslední nové byly dodány ještě v roce 1969, pouhé čtyři roky před likvidací systému. Po roce 1973 bylo město, v němž dnes žije okolo 110 000 obyvatel, odkázáno jen na služby autobusů. Dieselový pohon by měl být do budoucna v rámci omlazování flotily nahrazen elektrickým v kombinaci s palivovými články, tedy vodíkovými autobusy.

Wałbrzych vypsal výběrové řízení na nákup dvacítky takových vozidel (o délce cca 12 m) již 21. 2. 2023 s tím, že si na ně vyhradil rozpočet 65 mil. zlotých (bez DPH; cca 365 mil. Kč). Většina nákladů měla být podpořena z dotačního programu Zelená hromadná doprava (přes 60 mil. zlotých). Nabídku do tendru podal pouze Solaris, který však stanovený rozpočet překročil, když vozidla nabídl za 67 mil. zlotých (cca 374 mil. Kč). Město pak pouhé čtyři dny po otevření nabídek rozhodlo, že peníze do rozpočtu nepřisype a soutěž raději zrušilo.

O tři měsíce později, přesněji dne 3. 7. 2023, ji ovšem vypsalo znovu a na počátku srpna se tentokrát sešly již tři nabídky. Solaris se uskromnil a nabídl sumu odpovídající přesně stanovanému rozpočtu 65 mil. zlotých. Mimo španělsko-polského producenta se do klání zapojil ještě výrobce ARP E-Vehicles, který nabízí vozidla s obchodním jménem Pilea (výroba začala teprve v roce 2018) a který nabídl cenu o pouhých 2 000 zlotých (cca 11 000 Kč) nižší. S nejnižší částkou se o přízeň Wałbrzychu snažila zabojovat také společnost PAK-PCE (resp. celým názvem PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o. o., která předvedla svůj první autobus teprve v loňském roce.

Cena ovšem nebyla jediným hodnoticím kritériem (byť měla nejvyšší váhu 65 %), poměřovány byly i další vybrané technické parametry (mající v součtu váhu zbylých 35 %). Nabídka na vodíkové autobusy Pilea z produkce ARP E-Vehicles byla z tendru vyloučena pro nesplnění technických požadavků (výrobce uvedl použití nezávislého topení pro řidiče, což nebylo soutěží umožněno), takže souboj se odehrál jen mezi Solarisem a PAK-PCE. V celkovém hodnocení obdržel Solaris 99,91 %, zatímco PAK-PCE se svým NesoBusem skončila s 99,73 % v poli poražených, takže dne 22. 11. 2023 mohlo být oznámeno podepsání smlouvy s hegemonem polského trhu nízkopodlažních autobusů – bolechowským Solarisem.  

Prvních 14 vodíkových autobusů, z nichž jeden vychází v přepočtu na 18,25 mil. Kč, by mělo být dodáno do Wałbrzychu nejpozději do 30. 9. 2024, celá dodávka má být ukončena nejpozději do 31. 7. 2025. Právo využití opci má město v následujícím roce s tím, že všechny vozy (až 25 ks) by musely být předány do konce roku 2025.  

Podobné články