Menu

Omsk se stává největším provozovatelem Admiralů

Nové trolejbusy v Omsku. (foto: пресс-служба правительства Омской области)
Nové trolejbusy v Omsku. (foto: пресс-служба правительства Омской области)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 08. 2023 17:37
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Celkem 111 trolejbusů typu 6281.00 „Admiral“ vlastní ruský Omsk, který si je objednával na základě výsledků čtyř různých výběrových řízení. To poslední, na 40 nových trolejbusů, se uskutečnilo loni na podzim. Ačkoli první dva vozy z poslední soutěže byly do Omsku přivezeny ještě na konci prosince 2022 a zbývající vozy přišly do června 2023, prvních 10 vozů vyjelo do provozu s cestujícími teprve na počátku srpna 2023. Do začátku podzimu se přidá i zbývajících 30 vozidel, které se momentálně zařazují do evidence. Se 111 Admiraly bude Omsk už brzy největším provozovatelem tohoto typu v Rusku. 

Druhým největším provozovatelem Admiralů, dosud prvním, bude poté Petrohrad, který má 87 vozů typu 6281.00. Dalšími provozovateli tohoto typu jsou Ivanovo (kupovalo v roce 2020 nejprve 31 a o rok později 8 vozů), Saratov (získal na konci roku 2021 34 trolejbusů), Krasnojarsk (koupil v roce 2021 nejprve 20 vozů a loni 3 vozy), Samara (v roce 2021 koupila 22 vozů), Brjansk (koupil loni 14 vozů) a Rjazaň (koupila 10 vozů loni). Celkem tedy evidujeme 8 provozovatelů tohoto typu, který je řešen coby neparciální. Pokud ovšem koukneme na parciální typ, který nese označení 6281.01, najdeme ještě další města, která se mohou Admiraly chlubit. Největším provozovatelem bateriových vozidel je Saratov s 36 kusy (24 dodáno v létě 2021 a 12 na konci roku 2021), který je tak třetím největším provozovatelem Admiralů, a za ním následuje Krasnojarsk, který loni získal 12 bateriových Admiralů. Nově se pak mezi provozovateli Admiralů objevuje Kursk, který získal letos na jaře 15 bateriových trolejbusů, a teď v létě přejímá 10 nových bateriových trolejbusů sibiřské Kemerovo. Jedním parciálním Admiralem se od konce loňska chlubí Irkutsk.

Jeden z nových trolejbusů pro Kemerovo na snímku z tohoto léta. (foto: Администрация города Кемерово)

Celkem 414 trolejbusů je rozmístěno do celkem 11 měst: 

  1. Omsk: 111 trolejbusů (všechny neparciální)
  2. Petrohrad: 87 trolejbusů (všechny neparciální)
  3. Saratov: 70 trolejbusů (z toho 36 parciálních)
  4. Ivanovo: 39 trolejbusů (všechny neparciální)
  5. Krasnojarsk: 35 trolejbusů (z toho 12 parciálních)
  6. Samara: 22 trolejbusů (všechny neparciální)
  7. Kursk: 15 trolejbusů (všechny parciální)
  8. Brjansk: 14 trolejbusů (všechny neparciální)
  9. (10.) Rjazaň: 10 trolejbusů (všechny neparciální)
  10. (9.) Kemerovo: 10 trolejbusů (všechny parciální)
  11. Irkutsk: 1 trolejbus (parciální)

Prototyp neparciálního Admiralu z roku 2015 skončil na konci loňského roku ve Vladikavkaze, kde má být předěláván od letošního května na kavárnu. Prototyp parciálního Admiralu z roku 2019 a jeden jeho sériový sourozenec mají být dosud skladovány v závodě PK TS v Engelsu bez užitku. 

Omsk obnovil 111 Admiraly podstatně svou flotilu, která poslední léta čítala okolo 140 členů a nyní díky příchodu velkého počtu nových vozidel nabobtnala na více než 180 vozidel. Okolo 50 trolejbusů už však do ulic znovu nevyjede pro své stáří a budou vyřazeny z evidence městského dopravce. K plné obnově parku by bylo ještě třeba koupit asi 30 trolejbusů. Ty budou zřejmě Omsku brzy potřeba, protože město nadále slibuje, že coby nevidět pokročí s rekonstrukcí své vozovny, postaví několik km nových tratí a k nim ještě dvě nové měnírny. Stavba nových trolejbusových tratí je přitom v Rusku poslední léta spíše výjimkou. 

Podobné články