Menu

Nové trolejbusy v Quitu převezly za 100 dní 7 milionů cestujících

Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 07. 2025 21:06
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Přesně 31. března 2025 začalo v Quitu působit prvních 46 ze 60 loni objednaných trolejbusů Yutong. Původně mělo najednou vyjet do provozu všech 60, ale ekvádorská celní správa (SENAE) 14 vozů zadržovala bez uvedení přesného důvodu. To následně vedlo k mediální přestřelce mezi nespokojeným vedením radnice hlavního města a celní správou, kdy si radnice stěžovala na to, že zatímco prvních 46 vozů mohlo být procleno bez problému, dalších 14 zůstávalo zadržováno v přístavu Manta po několik týdnů a občanům se tak nedopřávalo kvalitnější a ekologičtější MHD. Krátce poté pak celní správa vozidla uvolnila, nicméně do provozu je bylo možné zařadit až od 16. 6. 2025, kdy byly nasazeny na linky C4 Quitumbe – La Colón a C6 Quitumbe – El Recreo, které jsou provozovány na místním trolejbusovém BRT koridoru coby kratší, doplňkové, vedle hlavní linky C1 El Recreo – El Labrador.

Prvních 46 dodaných trolejbusů nechala radnice v březnu takto seřadit před tím, než začaly vozit cestující. (foto: prensa.ec)

Třebaže nákup trolejbusů vyšel místní kasu poměrně výhodně, když jedno kloubové parciální vozidlo bylo dodáno za v přepočtu asi 12,7 mil. Kč, celá transakce byla, navíc pod záštitou orgánu OSN zvaného UNOPS, na míru ušita přímo Yutongu. To se nelíbilo jednomu z radních, který už v září 2024 požádal ekvádorský kontrolní úřad (Controlaría General del Estado), aby podivný výběr dodavatele prověřil. Kontrolní úřad se po dalších podnětech od jiných zastupitelů do prověřování pustil v květnu 2025, nicméně podobně jako NKÚ v České republice, i on celkový výsledek nezmění a může pouze poukázat na špatný stav a vyžadovat do budoucna nápravu. Vedení města věří, že prověrka transakce na nic závadného nepoukáže. 

První dny provozu trolejbusů se ukázaly některé technické problémy, ať už s bateriemi, nefunkčními výsuvnými plošinami nebo vypadlými sběrači, týkaly se však velmi malého počtu vozidel. Zatím se zdá, že je provoz Yutongu relativně bezproblémový. Město spolu s příchodem nových vozidel začalo provádět rekonstrukce zastávek podél celého BRT koridoru, jenž má délku přibližně 19 km.

Dodejme ještě, že zatímco na počátku tohoto roku radnice zmiňovala další nákup trolejbusů, nyní, zřejmě ve světle prověřování první transakce ve výši zhruba 36 mil. USD, o něm mlčí. Na BRT koridoru tedy nadále jezdí vedle trolejbusů i autobusy. Xavier Vásquez, ředitel místního dopravního podniku, ovšem před pár dny ekvádorským médiím reportoval, že provedená měření prokázala, že nasazení nových trolejbusů přispělo v některých oblastech k výraznému snížení emisí, a dodal, že za prvních 100 dnů provozu se novými vozidly svezlo 7 mil. cestujících a vozy najely dohromady přes 720 tisíc km. 

 

Podobné články