Menu

Německé tramvaje v Liberci

Liberec sehrál ve vztahu k německým tramvajím významnou roli v roce 1972, kdy ve městě proběhla část zkušebních jízd funkčního vzorku sloužícího pro vývoj typu KT4D. Funkční vzorek vznikl přestavbou prototypu tramvaje K1. (foto Erwin Cettineo, Sbírka Boveraclub)
Liberec sehrál ve vztahu k německým tramvajím významnou roli v roce 1972, kdy ve městě proběhla část zkušebních jízd funkčního vzorku sloužícího pro vývoj typu KT4D. Funkční vzorek vznikl přestavbou prototypu tramvaje K1. (foto Erwin Cettineo, Sbírka Boveraclub)
Stáhnout PDF
Tramvaje
17. 06. 2021 11:33
TZ Cegelec
3 minuty čtení

Již tuto neděli, 20. 6. 2021, se bude v Liberci konat akce pro fanouškovskou veřejnost pořádaná společností Cegelec, v jejímž rámci bude možné si mj. prohlédnout modernizovanou tramvaj GT6M pro německé Zwickau. Nejde však o jedinou německou tramvaj v Liberci.

Ty úplně první se údajně objevily ve městě pod Ještědem již v roce 1900 v podobě otevřených letních vlečných vozů. Podle některých údajů měly být tyto tramvaje určeny pro Kolín nad Rýnem, avšak tato informace se dosud nepodařila potvrdit a některé indicie hovoří spíše proti ní, takže německý původ nelze v tomto případě spolehlivě prokázat.  

Ve válečných letech, kdy byl Liberec integrální součástí Německa, se uvažovalo o nákupu nových tramvají německých koncepcí ESW a později KSW. Výroba prvního jmenovaného typu ale skončila s ohledem na těžkosti válečného hospodářství a druhý jmenovaný typ nebyl vyroben v počtech, které byly zapotřebí, takže na Liberec se vůbec nedostalo.  

Prvními německými tramvajemi v Liberci by mohly být otevřené vlečné vozy z roku 1900. Pocházet měly údajně z neodebrané zakázky pro Kolín nad Rýnem. (sbírka: Boveraclub)

Významnou roli ve vztahu k německým tramvajím sehrál Liberec v roce 1972, kdy byl ve městě zkoušen funkční vzorek tramvaje KT4 (označován též jako KT X). Tento typ tramvaje byl vyvíjen speciálně dle požadavků zákazníků z východního Německa a v Liberci jeho koncept během zkoušek zaujal natolik, že místní DP dokonce prověřoval u výrobce (ČKD Tatra), zda by odvozený vůz dle československých norem nebylo možné vyrábět i pro tuzemské zákazníky a do Liberce dodávat. Typ KT4 byl ale určen vždy výhradně pro export, primárně pro východní Německo, a tak se Liberec s vidinou možného nákupu těchto vozů musel rozloučit. Později se zde sice jedna tramvaj tohoto typu objevila, avšak až jako ojetá (v roce 2004). Liberec tramvaj získal s cílem přestavět ji na partyvůz, jenomže tato idea zkrachovala a později byla tramvaj prodána do Maďarska.

Dodnes je možné v Liberci nalézt brousicí vůz typu T4D, byť nepojízdný. Tramvaj sice pochází ze smíchovské Tatrovky, jde ale o verzi pro východní Německo, jak ostatně napovídá písmeno „D“ (=Deutschland) na konci typového označení. Původně byla dodána do Drážďan, odkud vůz získala Gera, která jej používala výhradně jako služební. Do Liberce se tramvaj dostala v roce 2004 a na akci v neděli 20. 6. 2021 bude možné si tramvaj vyfotit jako statický exponát.  

Německou tramvají Gotha T2-62 se dá po Liberci i projet. V loňském roce byla rekonstruována z vozu odkoupeného z Jeny. K vidění (i k svezení) bude na nedělní akci. (foto: Libor Hinčica)

Další německé tramvaje v Liberci, pomineme-li modernizované vozy GT6M pro Zwickau, které ve městě „hostují“, pochází z kategorie historických vozů. Jedním z nich – vozem Gotha T2-62 – bude možné se v Liberci dne 20. 6. 2021 svézt na městské trase. Další vozy bude možné obdivovat v Technickém muzeu v Liberci, konkrétně z českého pohledu zajímavý vlečný vůz B2D a tzv. Rekowagen TZ 70/1. Vstup do expozice veřejné dopravy bude v odpoledních hodinách zdarma, a to na základě vstřícného přístupu až do 17 hodin. Volnou vstupenku bude možné získat u vozovny tramvají.

Pro zájemce o bližší historii německých tramvají v Liberci připravil Cegelec česko-německou brožuru, kterou je možné si zdarma stáhnout pod tímto odkazem. Tato brožura představuje všechny tramvaje německé výroby, které se v Liberci v průběhu historie objevily, anebo objevit měly.  

Od prosince 2020 se v Liberci si objevují vozy GT6M, jež zde společnost Cegelec modernizuje. Na snímku je vůz ev. č. 901 při manipulaci ve vozovně za účasti vozu T3R.PLF ev. č. 42. (foto: Libor Hinčica)

K samotné akci konané 20. 6. 2021 ještě doplňuje Cegelec pár organizačních podrobností. Nástup do historických tramvají Tatra T3M a 6MT+„plecháč“ bude umožněn výhradně výhercům soutěže, která byla uzavřena v minulém týdnu díky spolupráci s mediálními partnery, případně v tomto týdnu ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonec nad Nisou. Oproti tomu svezení ex-německým vozem Gotha T2-62 na městské trase do Lidových sadů bude zdarma pro všechny zájemce, avšak pouze do vyčerpání kapacity vozidla. Odjezd tramvaje byl upřesněn na 14:30 z vozovny a na 15:00 z Lidových sadů.  Do samotné vozovny bude zajištěn od 13:30 do 15:30 přístup po skupinkách od vrátnice na Tatranské ulici, přičemž návštěvníci budou puštěni pouze k vystaveným německým tramvajím (nejedná se tedy o klasický den otevřených dveří, který by umožňoval volný pohyb po areálu).

Důležitá je také organizační změna ve vztahu k fanouškům dopravy, kteří se budou chystat do Liberce jet z Prahy ranním mimořádným spojem s kloubovým autobusem Citybus 18M společnosti ČSAD Liberec. „Po dohodě s dopravcem bude odjezd v 6:50 přímo ze zastávky Černý Most na ulici Chlumecké, nikoli až ze zastávky OC Černý Most. Ušetříme tak fotografům pár minut chůze. S ohledem na to, že se množí dotazy na svezení autobusem, chtěli bychom požádat případné zájemce o svezení tímto spojem, aby se nahlásili do soboty 19. 6. 2021 na e-mail marketing@cegelec.cz, abychom jim mohli držet ve voze místo a předešli vyčerpání obsaditelnosti vozidla. Pokud by se ukázalo, že je zájemců více, než autobus pojme, zajistíme ještě nějaké další vozidlo, které bude kloubovému Citybusu sekundovat,“ upřesnil Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu společnosti Cegelec.      

Jízdní řád jednotlivých spojů. (zdroj: Cegelec)

   

Pomocná mapka pro fotografy. (zdroj: Cegelec)

Podobné články