Menu

Mostecké posily pro Městskou dopravu Teplice

Irisbus Crossway LE 12,8M ev. č. 78 přijíždí do zastávky Obchodní dům PRIOR. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Irisbus Crossway LE 12,8M ev. č. 78 přijíždí do zastávky Obchodní dům PRIOR. (foto: Petr Nevyhoštěný)
Stáhnout PDF
Autobusy Trolejbusy
01. 12. 2023 18:47
Matěj Stach
2 minuty čtení

Na začátku roku 2024 převezme provoz městské hromadné dopravy v Teplicích vnitřní dopravce, přičemž se tak stane po třech dekádách vlády soukromých subjektů. Loni založená příspěvková organizace Městská doprava Teplice zdědí vedle množství žluto-modré radosti také dluh ve flotile tzv. parciálních trolejbusů, které na linkách chybí již od zprovoznění nových tratí v srpnu 2022. Ke dříve objednaným pěti záložním autobusům Scania Citywide LF proto městský dopravce dokoupil další dva ojeté vozy Irisbus Crossway LE, které původně vozily cestující v Mostě a Litvínově.

Teplické troleje zatím křižuje deset dvouzdrojových trolejbusů, které ovšem k zajištění úplného provozu linek č. 101, 104, 106 a 109 nestačí. Město v minulosti opakovaně hovořilo o nutnosti pořízení dalších bateriových vozů, čemuž vykročilo vstříc dne 2. 11. 2022 vypsáním soutěže nazvané „Dodávka 8 ks standardních nízkopodlažních dvounápravových trolejbusů s alternativním pohonem a 2 ks velkokapacitních nízkopodlažních třínápravových trolejbusů s alternativním pohonem.“ Tendr v odhadované hodnotě 131 milionů Kč bez DPH počítal s dodáním standardních vozů do 12 měsíců od podpisu smlouvy, v případě článkových trolejbusů byla doba ještě o půl roku delší. Finální datum pro odevzdání nabídek bylo nakonec stanoveno na 10. února 2023, přičemž této možnosti podle písemné zprávy zadavatele využili dva uchazeči – ŠKODA ELECTRIC a BOZANKAYA. Ani jeden z nich si každopádně vítězný vavřín neodnesl, neboť po srpnovém odstoupení prvního z uchazečů došlo ke zrušení celého otevřeného řízení. Během září 2023 poté Teplice oznámily, že ve spolupráci s Fakultou dopravní Českého vysokého učení technického v Praze vzniká studie, jež má porovnat elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy pomocí SWOT analýzy. Žádné závěry na jejím základě ale zatím učiněny nebyly.

Irisbus Crossway LE 12,8M ev. č. 78 projíždí na snímku z dubna 2012 obcí s krkolomným názvem Korozluky. (foto: Petr Nevyhoštěný)

Městské autobusy jsou v ulicích lázeňského města vidět nejen v pracovní dny, ale rovněž během víkendů. Než došlo od 14. listopadu 2023 z důvodu nedostatku řidičů k omezení provozu a zrušení linky č. 109, vyjížděly dieselové stroje na 5–9 pořadí, resp. stabilně pět kurzů během dní pracovního volna. Po odečtení autobusů určených k obsluze minibusové linky č. 110 (max. 2 vozy) tak bylo v některých dnech potřeba na doplnění stávající trolejbusové flotily i 7 autobusů, což je počet, na který se Městská doprava Teplice dostane právě kombinací nových Scanií s dvojicí ojetých Crosswayů LE. Dva objednané minibusy Isuzu NovoCiti Life jsou určeny na zmíněnou linku č. 110, na které se s ohledem na její provozní parametry s provozem trolejbusů nepočítá.

Kupní smlouva na autobusy byla mezi Městskou dopravou Teplice a společností DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova uzavřena 27. 11. 2023, kdy zároveň došlo k převzetí vozidel. Za dva původně předváděcí Crosswaye LE zaplatil teplický vnitřní dopravce 520 000 Kč bez DPH. Dotčené vozy provozoval mostecko-litvínovský DP od prosince 2010 pod ev. č. 77 a 78. První jmenovaný autobus odpovídá délkové variantě 12 metrů a je pouze dvoudveřový, druhý vůz je dlouhý 12,8 metru a disponuje trojicí dveří. S ohledem na potřebné počty autobusů v denní výpravě lze očekávat, že ojeté mostecko-litvínovské Crosswaye nezůstanou v lázeňských Teplicích osamoceny.

Podobné články