Menu

Lucemburk prodloužil tramvaj a pořídil 10 elektrobusů

Vozidla moderního střihu dodává do Lucemburku průběžně španělský CAF. (zdroj: Wikipedia.org)
Vozidla moderního střihu dodává do Lucemburku průběžně španělský CAF. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Autobusy Tramvaje
29. 12. 2020 21:00
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Tramvajová doprava v hlavním městě Lucemburska se dočkala dalšího prodloužení. První část plánované novodobé tramvajové linky byla do provozu uvedena dne 10. 12. 2017. První prodloužení následovalo jen o pár měsíců později – 27. 7. 2018. Tehdy byla tramvaj prodloužena o tři zastávky blíže centru města, přičemž na úseku již chybělo trolejové vedení, protože tramvaje zde jsou napájeny spodním přívodem ze speciální kolejnice umístěné v prostoru zastávek. Jako úložiště energie slouží vysokokapacitní superkondenzátory.

Identicky je řešený i další úsek, kterým se tramvaje dostaly již do samotného centra města. Do provozu byl uveden 13. 12. 2020 a zahrnuje celkem čtyři stanice situované na úseku dlouhém cca 2 km. Tramvaje tak dosáhly hlavního nádraží. Vozidla zde bylo možné vídat pravidelně již od 30. 11. 2020, avšak jen bez cestujících, neboť zde zajížděla jen v rámci zkušebního provozu.

Flotilu sedmičlánkových vozů o délce 45 m dodal do Lucemburku španělský CAF, s nímž byla podepsána rámcová smlouva umožňující nákup až 32 vozů. Pro první a druhou etapu bylo dodáno nejprve jen 9 tramvají, od března 2019 byly zahájeny dodávky dalších vozů a momentálně by mělo v provozu sloužit 15 vozů ev. č. 101 až 115. Tramvaje jezdí v 10minutovém intervalu, který je během špičky zkrácen na 5 minut.

Celková plánovaná délka tratě je 16 km (z toho 3,8 km bez trolejového vedení), přičemž prodloužení je plánováno na obou koncích stávající linky. Momentálně činí délka vybudovaného úseku 7,6 km, dokončení celého projektu za 565 mil. € je plánováno do konce roku 2023.

Tramvaj přitom předčila původní očekávání z hlediska využití ze strany cestujících. Ještě před otevřením klíčového úseku skrze centrum města měl být počet cestujících na již vybudované relaci dvojnásobný v porovnání se stavem, kdy zde byly provozovány autobusy. Tato čísla pocházejí ještě z doby, kdy bylo svezení tramvají placené. Od 1. 3. 2020 je ale veškerá doprava v Lucembursku zdarma, čímž se snaží stát dostat lidí z aut právě do veřejné dopravy. V malé zemi, v níž celkově žije cca 602 000 obyvatel, bylo veřejnou dopravou realizováno pouze 19 % všech jízd (Lucembursko je zároveň zemí, kde připadá na počet obyvatel největší počet aut v Evropě). Jak se projeví zavedení jízdného zdarma na tomto podílu nelze prozatím nijak hodnotit, protože letošní čísla budou všude zkreslena pandemií čínského viru.

Už na úseku otevřeném v roce 2018 není použito trolejové vedení, jak ukazuje i tento záběr. Stejně je tomu tak i u úseku, jenž byl do provozu uveden letos. (zdroj: Wikipedia.org)

Kromě tramvajového provozu byla rozšířena také flotila elektrobusů. Dne 15. 12. 2020 byly do provozu odevzdány nové elektrobusy z produkce Volva, a to v celkovém počtu 10 ks (Volvo 7900 Electric). Vozidla budou nasazována na linky čísel 9 a 14, které tak budou plně elektrifikovány. Elektrobusy jsou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 264 kWh, které jsou učeny také pro rychlé nabíjení. Za tímto účelem byly v Lucemburku vybudovány nabíjecí stanice. 

Podobné články