Menu

Končí prototyp Karosy B 951 i poslední vůz B 732

Prototyp autobusu Karosa B 951 z roku 2001 pod pivovarem v Kytíně. (foto: Libor Hinčica)
Prototyp autobusu Karosa B 951 z roku 2001 pod pivovarem v Kytíně. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
15. 08. 2020 20:46
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravce Martin Uher působící v systému Pražské integrované dopravy (PID) vypraví v neděli 16. 8. 2020 naposledy na linku cyklobusu dva své autobusy, které jsou unikátní svou historií. Na lince 290690, nazývané v komunikaci s cestujícími jen jako „cyklobus“, zajišťuje dopravce z Mníšku pod Brdy provoz již 18 let. Na trase spojující Dobřichovice s Kytínem (přes Mníšek pod Brdy) se objevovaly zpočátku upravené Karosy B 732. Dosud existující vůz byl přestavěn na cyklobus v roce 2006, o čtyři roky později jej nahradil podobně upravený vůz Karosa B 951.1715 z roku 2001, což byl vůbec první prototyp tohoto modelu autobusu (a jako jediný vybavený převodovkou ZF).

Karosa řady 700 z roku 1987 ev. č. 1108 však zůstala nadále ve stavu dopravce a byla využívána pro provoz, byť jen příležitostně jako provozní záloha. Letos se například na konci května objevila na lince cyklobusu po takřka dvou letech. Vůz přitom již delší dobu nesplňuje standardy Pražské integrované dopravy ve vztahu k maximálnímu stáří, což ostatně platí i pro prototyp vozu B 951. Linka cyklobusu však měla z tohoto pravidla z vcelku pochopitelných důvodů výjimku. Upravená vozidla mohl dopravce využívat pouze o víkendu, kdy je linka cyklobusu v provozu, a nadto ještě pouze v sezóně. Po zbytek roku stály autobusy bez užitku. Kromě cyklistů si jich vzhledem k jejich zajímavému původu všímali také fanoušci veřejné dopravy.

Úplně poslední Karosa B 732, která se objevovala v provozu s cestujícími, je vůz dopravce Martina Uhera sloužící jako cyklobus. (foto: Libor Hinčica)

Plynutí času nicméně zastavit nelze, a tak došlo k rozhodnutí flotilu omladit. Nikoli však přestavbou jiného staršího autobusu na cyklobus, ale formou nákupu přívěsu, který bude moci být využíván za běžnými provozními autobusy vybavenými tažným zařízením, konkrétně za vozidly ev. č. 1101 a 1103 (v obou případech jde o minibusy Stratos, a sice typů L 37 Tour z r. 2008 a LE 37 z roku 2014). Tím bude možné autobusy využívat efektivněji i po zbytek týdne (a roku). K převzetí cyklovozíku došlo ze strany dopravce v pátek dne 14. 8. 2020 s tím, že již od příštího víkendu se počítá s jeho nasazením do provozu. To současně znamená konec pro oba vozy dosud využívané na lince cyklobusu, které by tak měly v neděli 16. 8. 2020 vyjet naposledy. Dopravce se – s ohledem na očekávaný zájem fanoušků dopravy – rozhodl, že na linku vypraví po sobě obě vozidla, aby bylo možné ze strany zájemců o dopravu autobusy nafotit a projet se s nimi.

Pohled do interiéru dosluhující Karosy B 732. (foto: Libor Hinčica)

A pro srovnání i interiér prototypu vozu Karosa B 951 v provedení cyklobusu. (foto: Libor Hinčica)

Vůz B 732 ponese nové evidenční číslo 1136, které obdržel v souvislosti se zařazením nového minibusu Dekstra (původní číslo 1108 bylo s ohledem na rozlišení číselných řad podle délkových kategorií uvolněno právě tomuto novému vozu). Ačkoli v posledních letech byla „sedmistovka“ nasazována jen velmi výjimečně, jedná se patrně o poslední Karosu B 732, kterou bylo možné se ještě svézt na pravidelné lince bez toho, že by šlo o nějakou nostalgickou jízdu či retro linku. V městské dopravě dojezdil poslední vůz Karosa B 732 v loňském roce v Havlíčkově Brodě (přesněji 31. 10. 2019). Vůz Martina Uhera je poté poslední Karosou B 732 v ČR obecně. Připomeňme, že vozidla tohoto typu byla vyráběna v letech 1983 až 1997. Celkem jich mělo být v tomto období vyrobeno 4 495. Mimoto bylo vyrobeno i téměř pět tisíc vozů s automatickou převodovkou (4 909 ks) ve verzi B 731. V letech 1997 až 1999 bylo vyrobeno ještě 102 vozů B 832, které byly určeny pro Ruskou federaci (část z nich ale skončila i v ČR) a které vycházely z typu B 732.

Druhý vůz, který bude na lince cyklobusu končit, je prototypem řady B 951. Tu lze jako celek označit za poměrně vzácnou. Během let 2002 až 2007 mělo být vyrobeno ve všech variantách jen okolo 180 vozů, z nichž nejvíce (131 ks) skončilo ve službách DP hl. m. Prahy. Vůz sloužící u Martina Uhera byl prototypem, který opustil brány Karosy již v roce 2001. Úspěšnější u dopravců byla řada B 952 (rovněž vyráběná do roku 2007) s manuální převodovkou. Těchto vozů vzniklo více než 300.

Oba autobusy by ale měly fanouškům dopravy dělat radost i po svém vyřazení. Dopravce Martin Uher je totiž také velkým fanouškem historické techniky a vlastní hned několik historických vozů (namátkou zmiňme například vozy Škoda 706 RTO LUX, ŠD 11, Karosa C 734 atp.). Oba vozy z linky cyklobusu by měly sbírku historických vozů Martina Uhera po svém vyřazení rozšířit, přičemž se předpokládá jejich rozsáhlá oprava.        

 

Podobné články