Menu

Kišiněv zahájil zkoušky trolejbusu Phileas

Noční pohled na trolejbus Phileas. (foto: Jon Čeban)
Noční pohled na trolejbus Phileas. (foto: Jon Čeban)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
13. 08. 2021 11:34
Vít Hinčica
2 minuty čtení

První ze dvou trolejbusů Phileas se začal tento týden projíždět po kišiněvských ulicích, zatím v testovém režimu. Oznámil to dnes primátor hlavního moldavského města, Jon Čeban. Jak už jsme opakovaně uváděli (naposledy zde), italská města Rimini a Pescara měla v minulosti obdržet dodávky několika vozů od už zaniklého nizozemského výrobce Advanced Public Transport Systems. Nakonec ale obě získala jen jeden prototyp. Zatímco ten pescarský měl dveře jen na jedné straně, ten riminský na obou stranách a právě tento druhý trolejbus se začal v srpnu 2021 projíždět po kišiněvských ulicích.

Funkční kamerový systém. Zda musel místní DP, RTEC, provést na výbavě trolejbusu nějaké podstatnější úpravy či opravy, primátor nesdělil. Každopádně z dalších snímků je zřejmé, že vůz prošel přinejmenším důkladnější očistou. (foto: Jon Čeban)

Trochu užší, ale stále moderní interiér. (foto: Jon Čeban)

Trolejbus Phileas, s jehož ovládáním se momentálně seznamují místní řidiči. Město uvedlo, že se snaží všemi možnými prostředy modernizovat vozový park trolejbusů a i pouhé dva vozy této značky budou cenným příspěvkem v tomto úsilí. (foto: Jon Čeban)

Město slibovalo, že oba trolejbusy, každý v hodnotě už jen pouhých 50 tisíc EUR (jako nové měly každý stát ca 700 tisíc eur), dorazí do města už v dubnu 2021, avšak pak se slehla po informacích zem. Na sociálních sítích se sice objevil před tímto létem snímek, který měl zachycovat riminský Phileas na zkouškách v Kišiněvu, avšak jeho autentičnost se nepodařilo potvrdit. Primátor dnes uvedl, že oba vozy budou po dokončení náročných zkoušek a zaškolení řidičů nasazeny na linku 22, kde se mj. objevují i ex-rižská kloubová Trollina či nové článkové vozy od Belkommunmaše. 

Připomeňme, že vozy Phileas jsou plně klimatizované, plně nízkopodlažní a navíc vybavené dieselagregátem. Jelikož má kišiněvský dopravní podnik RTEC s opravami, modernizacemi i stavbou vlastních i cizích trolejbusů značné zkušenosti, dá se čekat, že pokud by unikátní prototypy vypověděly službu, RTEC se je pokusí dát vlastními silami co nejdříve do pořádku. (foto: Jon Čeban)

Doplňme, že Kišiněv v souladu se svými plány pokračuje v rozvoji trolejbusové dopravy. Dne 21. 7. 2021 zahájil provoz na nové jednostopé trolejbusové trati po ulici Kolumna, po níž jezdí nově zavedená linka 24. O necelý měsíc dříve, 30. 6. 2021, byla zavedena linka 38, která je už v pořadí 9. trolejbusovou linkou využívající parciálních trolejbusů. Kišiněv tedy dohnal Petrohrad v počtu trolejbusových linek, na kterých jezdí trolejbusy s bateriemi, a stal se spolu s Petrohradem evropským (a dle dostupných informací i zřejmě světovým) lídrem v počtu linek provozovaných s pomocí parciálních trolejbusů. 

Otevření nové trati na ulici Kolumna. Město by ještě rádo postavilo některé další propojky, aby se trolejbusová doprava lépe v centru rozprostřela a mělo lepší možnosti reakce v případě nenadálých událostí na některých silničních komunikacích, zatím ale neexistují aktuální zprávy o nějaké pokročilé přípravě nových tratí. (foto: Jon Čeban)

Z v loni objednaných 35 sólo trolejbusů, které se přidaly k v září 2020 dodaným pěti kloubovým trolejbusům BKM 43303 Vitovt Max II, dorazilo letos zatím jenom 30 trolejbusů, přičemž 20 kusů představuje klasický typ BKM 321, avšak montovaný s pomocí stavebnicových dílů v Kišiněvě, a 10 parciálních vozů odvozeného typu RTEC 6232100DM3, rovněž montovaného v podniku RTEC s pomocí běloruských stavebnicových dílů. Kromě toho už jezdí ve městě i 20 loni dodaných ojetin z Rigy typu Škoda 24Tr Irisbus Citelis a 5 ojetých kloubových Trollin z téhož města. Celkem má Kišiněv k dnešnímu dni přes 430 trolejbusů, z toho 50 parciálních typu RTEC 6232100DM3, avšak provozních je jen necelých 400 vozů. Město se bude v následujících měsících snažit odstranit další z nejstarších trolejbusů z 90. let minulého století a v plánu má také nákup dalších trolejbusů.

Úplným závěrem dodejme, že na BRT koridorech v Pescaře a Rimini dosud trolejbusy s cestujícími navzdory slibům a v souladu s dosavadní italskou praxí nejezdí, nicméně o tom bude vhodné poreferovat někdy jindy v samotném článku. 

Podobné články