Menu

Brno má retro autobus Karosa ŠM 11

Nový přírůstek do sbírky retro vozidel DPMB je tradičně precizně opravený. (foto: DPMB)
Nový přírůstek do sbírky retro vozidel DPMB je tradičně precizně opravený. (foto: DPMB)
Stáhnout PDF
Autobusy
27. 05. 2021 10:51
TZ DPMB s úpravami redakce
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Brna rozšířil svou sbírku retro vozidel o autobus Karosa ŠM 11. Jde už o 15. vůz v podnikových sbírkách. Poprvé bude autobus k vidění na dnech otevřených dveří DPMB v rámci Dnů dopravní nostalgie, zájemci si jej však mohou – stejně jako ostatní retro vozidla DPMB – také pronajmout.

„Velmi si cením, že i přes nepříznivou situaci Dopravní podnik města Brna neustupuje od svých dlouhodobých cílů a daří se mu sbírku retro vozidel rozšiřovat. V Česku se jedná o ojedinělý přístup, díky kterému necháváme odkaz na historii MHD dalším generacím. Jedná se o smysluplnou investici i z hlediska ekonomického, hodnota těchto vozů už jen poroste,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

„Autobus jsme měli v plánu pořídit k loňskému 90. výročí autobusové dopravy v Brně, bohužel se celý nákup a opravy kvůli koronavirové pandemii zpozdil. Mezi roky 1965 a 1988 v Brně jezdilo téměř 500 autobusů tohoto typu, takže je mezi námi řada lidí, kteří je pamatují. Vůz je v perfektní kondici a těšíme se, až ho při letošní Dopravní nostalgii představíme veřejnosti,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Plně zrenovovaný vůz DPMB pořídil za 5 miliónů korun.

Pohled do interiéru rekonstruovaného autobusu ŠM 11. (foto: DPMB)

První dva autobusy z ověřovací série se v Brně objevily v roce 1965, vozy ze sériové výroby sem pak mířily od roku 1967 až do roku 1981. V Karose Vysoké Mýto vyrobili přibližně 9 900 vozů tohoto typu, v Brně jich postupně jezdilo 464. Kromě městské verze ŠM 11 měl brněnský DP ve své flotile i 26 linkových autobusů verzí ŠL 11 a ŠL 11 Tourist a tři dálkové vozy ŠD 11. Perličkou byl pak provoz čtyř městských kloubových autobusů Karosa ŠM 16,5 z let 1968 a 1969, které byly vyrobeny v rámci 15kusové ověřovací série, do sériové výroby ale tento model nezamířil.

Nynější historický/retro autobus DPMB není vozem, který by původně sloužil v Brně. Dopravce jej získal přes prostředníka ze Slovenska, přičemž autobus byl původně v linkovém provedení ŠL 11, které muselo být pro potřeby DPMB upraveno na městské. Pro účel opravy, jež zajistila společnost Zliner, posloužil mj. jako donor vybraných částí ještě další vůz řady Š 11. Vzorem pro rekonstrukci se stal autobus ev. č. 2740 z roku 1979, první vůz ŠM 11 podtypu 1630MOC dodaný do Brna, jehož evidenční číslo nyní nese („originální“ vůz téhož čísla byl vyřazen v roce 1985).

Jeden původně brněnský vůz je zachován i ve sbírkách Technického muzea v Brně, konkrétně ev. č. 2834 z roku 1980 (vyřazen 1986).

Dopravní podnik města Brna chce v rozšiřování své sbírky nejvýznamnějších zástupců brněnské historie pokračovat. „Dalším naším cílem bude získat autobus Ikarus, který je významným dopravním prostředkem brněnské minulosti, cestující zde vozil v letech 1980 až 2001,“ dodal ředitel Havránek.

Podobné články