Menu

Almaty poptávají 100 trolejbusů

Trolejbus v Almatech dne 7. listopadu 2022. (foto: Antifaktor)
Trolejbus v Almatech dne 7. listopadu 2022. (foto: Antifaktor)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
29. 11. 2022 16:16
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Almatský dopravní podnik Almatyelektrotrans vypsal dne 14. listopadu 2022 rychlotendr na 100 nových nízkopodlažních sólo trolejbusů v očekávané hodnotě 12,79 mld. tenge, což je asi 640 mil. Kč neboli přibližně 6,4 mil. Kč za jeden vůz. Je to už podruhé, co se trolejbusy soutěží, k prvnímu výběrovému řízení vypsanému 26. října 2022 totiž přišlo několik desítek připomínek, a tak nakonec bylo vypsáno druhé. O první soutěž dle místních médií projevily zájem tři podniky, TOO «Т-Bus», ТОО «Тorgovyj Dom «Allur» a Hyundai Trans Auto. Jaké modely navrhovaly první dva podniky, není známo, třetí podnik chtěl dodat trolejbus vycházející z modelu čínského autobusu Golden Dragon. Uzavírka opakovaného tendru se odehrála dnes, 29. listopadu 2022, jeho výsledky budou známky do několika dní.

Ačkoli by se podle počtu zájemců o tendr mohlo zdát, že se mohl účastnit kdekdo, dopravní podnik si předem vozidla nadefinoval tak, že účast zájemců z různých koutů světa byla znemožněna. Z výše uvedených připomínek navíc dopravní podnik většinu zamítl, takže ani druhé kolo soutěžení nebylo o nic více otevřenější než to první. 

Prostředky na nové trolejbusy má poskytnout Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), prvních 50 vozů má být dodáno do července 2023 a zbytek do 1. prosince 2023. Už v lednu 2022 Almaty oznámily, že do tří let nakoupí celkem 190 vozů, které umožní kompletní obnovu místní trolejbusové flotily, kterou tvoří vozy Neoplan Kazakhstan Young Man JNP6120GDZ (těch bylo dodáno v letech 2008 až 2013 více než 200, ale dnes jich je provozních už jen okolo 190). Radnice přitom v lednu uvedla, že 100 trolejbusů bude dodáno už letos, a dalších 90 v následujících dvou letech. Dodejme ještě, že Almaty už provádí rekonstrukci 10 měníren, plošnou modernizaci trolejového vedení, byť zpravidla starým „sovětským způsobem“, a také přistupují k obnově některých dříve opouštěných trolejbusových úseků.

Poděkování: Antifaktor

 

Podobné články