Menu

87 trolejbusů pro Petrohrad dodá PK «Transportnyje Sistěmy»

Trolejbus Admiral má neobvyklou délku 12,9 m a byl vyroben pouze coby prototyp v roce 2015. Měl zamířit do Sevastopolu, ale od roku 2019 je v Petrohradu. Mimoto ještě navštívil například Rostov na Donu, o čemž svědčí i tento snímek. Výrobce na svém webu žádnou vhodnou fotografii svého trolejbusu nevystavuje, nicméně slíbil, že vozy pro Petrohrad budou inovací tohoto modelu. (foto: Администрация Ростова-на-Дону)
Trolejbus Admiral má neobvyklou délku 12,9 m a byl vyroben pouze coby prototyp v roce 2015. Měl zamířit do Sevastopolu, ale od roku 2019 je v Petrohradu. Mimoto ještě navštívil například Rostov na Donu, o čemž svědčí i tento snímek. Výrobce na svém webu žádnou vhodnou fotografii svého trolejbusu nevystavuje, nicméně slíbil, že vozy pro Petrohrad budou inovací tohoto modelu. (foto: Администрация Ростова-на-Дону)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 02. 2020 11:05
Redakce
1 minuta čtení

V pátek 7. 2. 2020 Gorelektrotrans vyhlásil výsledky tendru na 87 nových sólo trolejbusů. Vítězem se stal Sberbank Lizing. Spekukovalo se o tom, že nové trolejbusy dodá podnik PK «Transportnyje Sistěmy», a skutečně se tak stane. Tři dny před vyhlášením výsledků Sberbank Lizing oznámil, že právě u podniku PK «Transportnyje Sistěmy» nakoupí 82 sólo trolejbusů a dalších pět s kabinou uzpůsobenou pro potřeby výcviku nových řidičů. Smlouva přitom byla navržena tak, aby vstoupila v platnost až po podepsání leasingové dohody mezi Sberbank Lizingem a dopravcem.

Trolejbus Admiral má neobvyklou délku 12,9 m a byl vyroben pouze coby prototyp v roce 2015. Měl zamířit do Sevastopolu, ale od roku 2019 je v Petrohradu. Mimoto ještě navštívil například Rostov na Donu, o čemž svědčí i tento snímek. Výrobce na svém webu žádnou vhodnou fotografii svého trolejbusu nevystavuje, nicméně slíbil, že vozy pro Petrohrad budou inovací tohoto modelu. (foto: Администрация Ростова-на-Дону)

Jak jsme již informovali, zakázka na 87 trolejbusů byla během prosince 2019 a ledna 2020 vypsána celkem třikrát, přičemž při prvním opakování došlo ke zlevnění (s odkazem na potřebu úspor, jen cca 4 týdny po vypsání tendru) a při druhém opakování došlo k citelnému zdražení (tentokrát s odkazem na “nové potřeby”, a to jen cca 3 týdny po předchozím vypsání!). Podezření, že trolejbusy dodá PK «Transportnyje Sistěmy» sílilo nejen proto, že se technická kritéria pro třetí pokus podezřele upravila tak, aby se do nich široce vyráběné modely klasických výrobců Trans-Al’fy a Belkommunmaše nevešly bez nutných úprav, ale také proto, že trolejbusy musí být dodány mezi dubnem až červnem 2020 (každý měsíc 29 ks). To pochopitelně nemohl za normálních okolností žádný výrobce stihnout, pokud by ovšem nějaké trolejbusy neměl na skladě… Již na podzim 2019 ale vycházely zprávy o tom, že se v engelském areálu Trolzy PK «Transportnyje Sistěmy» usídlila a začala tam nové trolejbusy vyrábět, ačkoli žádnou zakázku ještě v tu dobu nevyhrála.

Je pochopitelně s podivem, že Gorelektrotrans nakupuje klasický sólo trolejbus dráže než parciální trolejbus (viz zde), nicméně vše má své vysvětlení. Není tím ani tak obhajoba Felikse Vinokura, spoluzakladatele a spolumajitele PK TS, že “to bude elegantní stroj”, ale spíše to, že obecně nevýhodný leasing trolejbusů (214 mil. rublů, cca 77 mil. Kč, jde Sberbank Lizingu, neboli 1,886 mld. rublů coby vysoutěžená částka mínus 1,672 mld. rublů coby cena trolejbusů účtovaná PK TS Sberbank Lizingu) bude, stejně jako tomu může být i u leasingu jiných vozidel MHD, částečně subvencován z federální kasy, a tak Gorelektrotrans otázka nutných úspor, na které se ještě v prosinci 2019 odkazoval, ve skutečnosti tolik nepálí.

Zakázka na 87 klasických sólo trolejbusů má tedy ve skutečnosti hned několik spokojených účastníků. Jsou jimi nejen PK TS a Sberbank Lizing, ale také Gorelektrotrans, který nemusel obracet každý rubl dvakrát. Slavit bude i Trolza, neboť v jejím engelském závodě se trolejbusy vyrábějí, a tak nebude zcela tratná. Cestující nová vozidla s leštěným hliníkem v interiéru zřejmě také ocení. V tomto kolotoči akorát dostala “na frak” zásada volné soutěže, a tak se rozkutálí z veřejných rozpočtů poněkud více rublů, než by bylo nezbytně nutné.

Text: Vít Hinčica

Podobné články