Menu

87 trolejbusů pro Petrohrad vysoutěženo

Oznámení o výsledcích ze dne 7. 2. 2020. (zdroj: Gorelektrotrans)
Oznámení o výsledcích ze dne 7. 2. 2020. (zdroj: Gorelektrotrans)
Stáhnout PDF
Nezařazené
07. 02. 2020 16:09
Redakce
1 minuta čtení

Petrohradský Gorelektrotrans dnes konečně vysoutěžil 87 klasických 12m trolejbusů. Na třetí pokus se podařilo zakázku dokončit, když si vítězství v tendru odnesl Sberbank Lizing. Ten musel bojovat s konkurenty v podobě běloruského podniku VTB Lizing a Gosudarstvennoj transportnoj lizingovoj kompanijej (Государственная транспортная лизинговая компания), což je plně státní společnost spadající pod ruské ministerstvo dopravy.

Oznámení o výsledcích ze dne 7. 2. 2020. (zdroj: Gorelektrotrans)

Právě poslední zmíněná společnost předložila stejnou cenu jako Sberbank Lizing a zřejmě prohrála kvůli horším parametrům své nabídky. Očekávaná hodnota kontraktu ve výši 2,05 mld. rublů se každopádně podařila srazit na 1,886 mld. rublů, což je 21,67 mil. rublů neboli 7,74 mil. Kč za jedno vozidlo. Petrohrad tedy dostane větší sérii klasických trolejbusů při vyšší jednotkové ceně, než tomu bude v případě menší, 35ks série parciálních trolejbusů, kde byla cena jednoho trolejbusu s bateriemi pro Petrohrad vyčíslena na cca 7,3 mil. Kč.

Sberbank Lizing si přitom odnesl na konci loňského roku právě tuto zakázku na parciální trolejbusy, a je tedy otázkou, jaké trolejbusy budou v případě právě vysoutěžené zakázky dodány. Sberbank Lizing totiž kooperoval v posledních měsících s vologdskou Trans-Al’fou, roku 2018 ovšem podepsal dohodu o spolupráci i s podnikem PK «Transportnyje Sistěmy», který se momentálně snaží postavit na nohy skomírající Trolzu. Na tu byl před několika dny podán další návrh na likvidaci, tentokrát ze strany daňové inspekce, která požaduje 32,3 mil. rublů. (11,5 mil. Kč), což jsou ve srovnání s minulými, úspěšně odvrácenými nebo ze strany žalovatelů pozastavenými případy, kde šlo i o stamilionové částky, poměrně “drobné”.

Parciální trolejbusy jsou v Petrohradu nečekaným hitem. Město letos ovšem nezapomíná obnovovat i klasické trolejbusy. (foto: Gorelektrotrans)

Dodejme, že za necelé dva měsíce vysoutěžených 142 trolejbusů (87 sólo + 35 parciálních + 20 kloubových) představuje největší zakázku za poslední léta v Ruské federaci. Za poslední velkou zakázkou přesahující více než 100 vozů stál v Rusku před zhruba třemi léty rovněž Petrohrad. Ten platí za největšího provozovatele parciálních trolejbusů v Evropě a po Pekingu druhého největšího provozovatele parciálních trolejbusů na světě (8 linek, přes 120 parciálních trolejbusů). Loni bylo parciálními trolejbusy v Petrohradu přepraveno okolo 22 mil. cestujících, což představovalo zhruba 50% meziroční růst, ačkoli byla roku 2019 otevřena jen jedna nová linka s parciálními trolejbusy. Petrohrad, prostřednictvím jiného dopravce SPB GUP «Passažiravtotrans» (provozuje autobusovou dopravu), na počátku roku 2019 získal i 10 elektrobusů Volgabus (a to až poté, co předtím odzkoušel tři různé modely odlišných výrobců), nicméně ty se v provozu (nasazeny jsou na lince 128) úplně neosvědčují a na linku bývá občas vypravována i méně než polovina z nich. Letos v lednu se dokonce jeden z nich zadýmil.

Text: Vít Hinčica

Titulní foto: Gorelektrotrans (2018)

Podobné články