Menu

Kuriózní soutěžení leasingu nových trolejbusů v Petrohradu

Jeden by možná řekl, že pravděpodobnost toho, že se jednou podaří srazit cenu parciálního trolejbusu pod cenu klasického trolejbusu téže délky, je asi taková, jako že někdy vznikne trolejbus podobný tomu na obrázku. Nicméně zázraky se dějí a v Petrohradu asi přepíší dějiny už nyní. (ilustrace: neznámé ditě / město Perm).
Jeden by možná řekl, že pravděpodobnost toho, že se jednou podaří srazit cenu parciálního trolejbusu pod cenu klasického trolejbusu téže délky, je asi taková, jako že někdy vznikne trolejbus podobný tomu na obrázku. Nicméně zázraky se dějí a v Petrohradu asi přepíší dějiny už nyní. (ilustrace: neznámé ditě / město Perm).
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 01. 2020 21:33
Redakce
1 minuta čtení

Jeden by možná řekl, že pravděpodobnost toho, že se jednou podaří srazit cenu parciálního trolejbusu pod cenu klasického trolejbusu téže délky, je asi taková, jako že někdy vznikne trolejbus podobný tomu na obrázku. Nicméně zázraky se dějí a v Petrohradu asi přepíší dějiny už nyní. (ilustrace: neznámé ditě / město Perm).

Na konci listopadu 2019 jsme informovali o záměru Petrohradu získat na leasing celkem 142 nových trolejbusů. Tři samostatné soutěže vypsané v onom měsíci pokrývaly leasing 87 sólo klasických trolejbusů, leasing 35 sólo parciálních trolejbusů a leasing 20 klasických kloubových trolejbusů.

Krajní datum pro podání nabídek na všechy tyto soutěže bylo stanoveno shodně na 12. prosince 2019. Nicméně ještě před vypršením této lhůty se Gorelektrotransport rozhodl, že tendry zruší, a namísto nich vzápětí vypsal dne 10. 12. 2019 tři nové, které všechny předpokládaly nižší odhadovanou cenu. Místo 1,94 mld, 1,095 mld. a 699,3 mld. rublů spadly ceny na cca 1,734 mld., 1,002 mld. a 646 mld. rublů.

Dne 27. prosince 2019 ovšem Gorelektrotrans zrušil tendr na leasing 87 sólo klasických trolejbusů podruhé, tentokrát kvůli údajné nutnosti změnit technické charakteristiky poptávaných vozidel. Dne 29. prosince 2019 se konaly elektronické aukce do dvou přeživších tendrů, které také našly vítěze. Zakázku na 20 “kloubáků” si odnesl jediný účastník soutěže, běloruský Promagrolizing-centr. Tento podnik je dceřinou společností běloruského národního leasingového operátora Promagrolizing, jehož hlavním akcionářem, se zhruba 83 % podílem, je Rozvojová banka Běloruské republiky. Dá se čekat, že dodány budou trolejbusy Belkommunmaše, jelikož ty už v Petrohradu jezdí.

Zatímco Promagrolizing-centr v soutěži snížil cenu vůči odhadované jen o cca 5 % a níže už jít kvůli nulové konkurenci nemusel, ve druhém tendru na parciální trolejbusy došlo k zajímavější bitvě, která vedla ke snížení původně odhadované ceny trolejbusů o třetinu. Namísto miliardy rublů šel Promagrolizing-centr až na částku 701 mil. rublů, ale nakonec se nechal udolat společností Sberbank-lizing, která si za trolejbusy řekla 691 mil. rublů, což je v přepočtu zhruba 7,3 mil. Kč za vůz. Kdo dodá trolejbusy do Petrohradu, ještě nebylo oznámeno, existují ale v zásadě jen dvě reálné možnosti, a sice trolejbus “Avangard” od Trans-Al’fy, který tatáž leasingová společnost dodala v počtu 15 ks na konci roku 2019 do Kirova, jenže tento typ ve verzi parciálního trolejbusu se dosud “pochlubil” jen mamutími kontejnery s bateriemi mezi druhými a třetími dveřmi, které zabíraly prostor po obou stranách salónu cestujících. Druhá možnost spočívá v Trolze, respektive v podniku PK “Transportnyje Sistěmy”, který v jejích prostorách začal rozvíjet produkci trolejbusů, jejichž první zákazník zatím nebyl oznámen.

Interiér parciálního trolejbusu VMZ-5298.01 «Avangard». Čtyři takovéto vozy s autonomních chodem až 30 km obdržela ruská Machačkala v letech 2018 a 2019. (foto: Alim Kazimagomedov)

Zatímco Gorelektrotrans citelně u parciálních trolejbusů ušetřil, v lednu 2020 zrušil tendr na 87 trolejbusů potřetí a nově jej vypsal 10. ledna 2020, ovšem s hodnotou 2,05 mld. rublů. Nabídky možno předkládat do 31. ledna 2020. Pokud by se vysoutěžily vozy s takovouto cenou, pak by to znamenalo, že jeden klasický trolejbus by byl dražší o zhruba 1,5 mil. Kč než trolejbus parciální. A to by byla vskutku revoluce.

V poslední verzi tendru na nové vozy jsou požadavky například na leštěný hliník v interiéru či bočnice z kompozitních materiálů. Dle zákulisních informací si vítězství v tendru odnese právě podnik PK “Transportnyje Sistěmy”, což by znamenalo velký impulz i pro Trolzu.

Text: Vít Hinčica

Podobné články