Menu

Za trolejbusy do Bulharska (3) – Vraca

Na snímku nevidíme trolejbusovou rallye ani zkoušku toho, co vše sběrače dokážou, ale objezd rozkopané vozovky. (foto: Zdeněk Sýkora, 2014)
Na snímku nevidíme trolejbusovou rallye ani zkoušku toho, co vše sběrače dokážou, ale objezd rozkopané vozovky. (foto: Zdeněk Sýkora, 2014)
Stáhnout PDF
Nezařazené
21. 08. 2019 12:50
Redakce
2 minuty čtení

Trolejbusová doprava ve městě Vraca, jež má momentálně něco přes 50 tisíc obyvatel a leží zhruba 110 km severně od Sofie, byla zavedena v září roku 1988 (přesné datum se nepodařilo zjistit). Provoz byl zahajován s pomocí 18 vozů ZiU-682V1A, ke kterým roku 1991 přibyly čtyři kloubové trolejbusy Ikarus 280.92 (dva již vyřazeny). Do města ještě zavítaly v polovině 90. let čtyři ojeté vozy ZiU z Plevenu a roku 2006 byl na náhradní díly získán další vůz téže značky ze Sofie. V roce 2005 byl mezi dubnem a květnem testován ve Vrace ostravský vůz Solaris Trollino 15 AC (ev. č. 3603).

Na snímku nevidíme trolejbusovou rallye ani zkoušku toho, co vše sběrače dokážou, ale objezd rozkopané vozovky. (foto: Zdeněk Sýkora, 2014)

Místní síť napojuje nejdůležitější body ve městě, byť k vlakovému nádraží trolejbusy přímo nezajíždějí a musí se k němu dojít z náměstí Makedonia zhruba 300 m pěšky. Význam trolejbusů ve městě dlouhodobě upadá, jelikož bylo v poslední době zrušeno několik linek, na druhou stranu se zatím nerušily trolejbusové tratě. Momentálně jsou provozovány jen tři linky, a sice 1A ž. k. Dăbinka, blok 26 (zkr. “Blok 26”) – Okolčina – Medkovec, 1 ž. k. Dăbinka, blok 26 – Okolčina – Chimko a 2 ž. k. Dăbinka, blok 26 – Chimko (kolem vozovny). Při pohledu na přiložené plánky lze vidět, že se nejezdí na severní konečnou Učeničeskij kompleks (v tamním studentském městečku působily sekce dvou vysokých škol, které byly přestěhovány jinam, kvůli čemuž poptávka po přepravě výrazně spadla) a dále se neobsluhuje jeden z úseků ve čtvrti Dăbinka, který ji obepíná ze severovýchodní strany. Silné pokrácení dopravy přitom přišlo teprve roku 2018. Padaly různé návrhy, které linky zachovat a které ne, nakonec ale došlo nejen ke krácení, ale i k přečíslování, aby byl systém jednodušší.

Radnice zavelela k obnově vozového parku, který momentálně vykazuje 18 vozů, z toho t. č. 15 funkčních. Loni padl návrh na pořízení šesti ojetých vozů, teď to ovšem vypadá, že se s pomocí unijních fondů podaří nakoupit trolejbusy nové. Jmenovitě by se mělo pořídit 10 nových trolejbusů a k nim by mělo přibýt ještě 15 elektrobusů. Jak je zřejmé, obnova trolejbusového parku nebude úplná, ale sotva dvoutřetinová. Avšak bez navrácení provozu na dnes již neobsluhované úseky je počet 10 vozů naprosto dostačující, na druhou stranu ale neumožňuje žádné další rozšíření sítě. Nicméně se vzhledem k nadšení pro elektrobusy nezdá, že by mělo město v úmyslu troleje ještě někam stavět, a ponechá si tedy asi jen ty stávající. Dosud se ve městě na zkoušku objevily tři elektrobusy, všechny od českého výrobce SOR. Dva z nich zamířily i do města Ruse, o kterém jsme publikovali text včera. Třetí, typu SOR EBN 11.1, se ve Vrace objevil roku 2017.

Trolejbus ZiU-682V1А na místním hlavním náměstí Makedonia dne 18. 8. 2019. Takto vypadal projekt integrované městské dopravy ve Vrace pro léta 2016 až 2020. Počítal s tažením tratí přes poměrně značně obydlené oblasti, žádné nové tratě se ale nepostavily. (autor: Petko Dragov) Pohled na konečnou Učeničeskij kompleks. Trolejbusy tu již nejezdí. (zdroj: Google Maps) Stav sítě v roce 2014. Dosud neměnný. Vidět lze i pozůstatky po přípravě dalších prodloužení, nikdy neuskutečněných. (autor: Zdeněk Sýkora) Stav sítě v květnu 2014. Dnes už vypadá síť jinak, existují jen tři linky, a sice 1, 1A a 2.

Text a neoznačené foto: Vít Hinčica

Poděkování: Zdeněk Sýkora, Petko Dragov, Alexandr Klišin / transshemy.ru

Podobné články