Menu

První vodíkový BRT systém na světě

Na lince jezdí 18m vozy Exqui.City výrobce van Hool. (foto: Lil CLyde)
Na lince jezdí 18m vozy Exqui.City výrobce van Hool. (foto: Lil CLyde)
Stáhnout PDF
Nezařazené
08. 02. 2020 09:39
Redakce
1 minuta čtení

První město s provozem vodíkových autobusů v rámci systému BRT (Bus Rapid Transit) se stalo jihofrancouzské město Pau na úpatí Pyrenejí. Tzv. BRT systémy využívají preference pro veřejnou dopravu a vyhrazených pruhů, přičemž jsou zpravidla v krátkých intervalech nasazována kapacitní vozidla. Podoby BRT systémů se ale v různých městech výrazně odlišují.

Jeden nový vznikl také ve francouzském Pau, v němž žije okolo 84.000 obyvatel, přičemž v tomto případě využívají autobusy vyhrazené trasy na 85 % délky trasy. Zajímavý je nový BRT systém především využitím vodíkové technologie k pohonu vozidel. Projekt nazvaný jako Fébus zahrnuje spojení mezi nádražím a nemocnicí s celkem 14 zastávkami na trase dlouhé 6 km. Od belgického Van Hoolu bylo objednáno 8 článkových vodíkových autobusů řady Exqui.City s atraktivním designem, které mají obsluhy linky F, na níž platí stejný tarif jako na ostatních městských autobusových linkách ve městě, zajišťovat.

Na lince jezdí 18m vozy Exqui.City výrobce van Hool. (foto: Lil CLyde)

Do provozu byl systém uveden dne 17. 12. 2019. Na dny 21. a 22. 12. mohli cestující získat zdarma jízdenky pro dvě jízdy (tam a zpět) a novou službu veřejné dopravy si vyzkoušet. Vybudována byla také nezbytná infrastruktura pro plnění vozů vodíkem. Ten se vyrábí elektrolýzou vody, přičemž elektřina pochází výhradně z obnovitelných zdrojů. To je rozdíl oproti řadě jiných měst s vodíkovými autobusy, které využívají vodík vyráběný z fosilních paliv, takže uhlíková stopa je větší než v případě, kdyby došlo k přímému spálení uhlovodíkových paliv ve spalovacích motorech. Velkou část výroby elektřiny by měly výhledově pokrýt solární panely vybudované přímo v garážích. Denně by měla stanice zvládnout vyrobit 268 kg vodíku.

Technologie vodíku je stále velmi drahá, a to jak v provozu tak při pořizování. Ostatně jeden 18m autobus Van Hool stál astronomických 30 miliónů korun (1,17 mil. €). Spotřeba má dosahovat okolo 10–12 kg vodíku na 100 km. Bez načerpání paliva zvládne autobus, který je navíc vybaven i lithium-iontovými bateriemi, asi 240 km. Vozidla pohání motor o výkonu 200 kW.

Jízdní doba linky je 17 minut při průměrné rychlosti 21,1 km/hod. Interval je 8 minut ve špičkách a 10 minut během dne. Každý z vozů pojme 145 cestujících,  toho 32 sedících. Součástí výbavy je kromě klimatizace také kamerový systém, automaty na jízdenky a WiFi připojení. Provozovatelem autobusů je na základě smlouvy s městem společnost Keolis.

Libor Hinčica

Podobné články