Menu

Polský Protram stojí před krachem

Produkci závodu tvořily od počátku hlavně dodávky pro MPK Wrocław. Na snímku je vůz PROTRAM 205 WRAS. (Ing. Filip Jiřík)
Produkci závodu tvořily od počátku hlavně dodávky pro MPK Wrocław. Na snímku je vůz PROTRAM 205 WRAS. (Ing. Filip Jiřík)
Stáhnout PDF
Nezařazené
26. 02. 2016 08:50
Redakce
2 minuty čtení

Nedávno jsme opakovaně na našem webu informovali o těžkostech polské společnosti Autosan, nyní se podíváme na dalšího polského výrobce, jehož kondice se v posledních letech zhoršila do té míry, že se v nejbližších týdnech čeká vyhlášení insolvence. Tentokrát jde o firmu Protram z Wrocławi, která se zabývala modernizacemi starších tramvají (především typu 105Na) a vývojem nových vozů, které z koncepce legendárních tramvají Konstal 105Na vycházely.

Produkci závodu tvořily od počátku hlavně dodávky pro MPK Wrocław. Na snímku je vůz PROTRAM 205 WRAS. (Ing. Filip Jiřík)

Firma Protram vznikla v roce 1999, kdy došlo k jejímu faktickému oddělení od dopravního podniku ve Wrocławi. Start firmy na polském trhu byl poměrně svižný. Kromě modernizací přišly brzy ke slovu i novostavby tramvají, které však stále stavěly na koncepci čtyřnápravového sólo vozu, navíc bez nízké podlahy. Řada dopravců tyto tramvaje odkoupila, obecně vzato však provozovatelé v Polsku inklinují k nákupu opravdu moderních vozidel, a ne k novým, avšak koncepčně zastaralým vozidlům. Objem dodávek Protramu se tak začal postupně zmenšovat. Firma posléze přišla s novým produktem pojmenovaným PROTRAM 205 WRAS, který by šlo koncepčně přirovnat k nízkopodlažnímu vozu KT8D5R.N1 v Ostravě, tedy k tramvaji s cca 20 % nízkopodlažního prostoru ve středním článku. Přestože v uplynulých měsících se podobná vozidla dokázala na polském trhu prosadit, šlo vždy o výrobky poznaňského Modertransu (Moderus Alfa a Beta), zatímco Protram uspěl se svými vozidly pouze v mateřské Wrocławi, do níž navíc svých 26 vozů dodal už v letech 2006–10. Firma později přišla i s návrhem moderní konstrukce tramvají s typovým označením PROTRAM 206 WRAS. Toto vozidlo mělo mít již 70 % nízké podlahy, nicméně výroba nikdy nezačala. Produkci po roce 2010 měla zachránit dodávka tramvají typu 405N pro Kraków. Prototyp přes 40 m dlouhé tramvaje s nízkopodlažními oddíly (zabírajícími ale jen 25 % délky vozidla) vznikl oficiálně modernizací třech starších vozů Konstal 105Na, další následovníky ale neměl.  

Sólo provedení tramvají PROTRAM 204 WRAS představuje fakticky novostavbu tramvají koncepce Konstal. (foto: Ing. Filip Jiřík)

V únoru 2016 bylo oznámeno, že se Protram už připravil návrh na zahájení insolvenčního řízení. To by mohl odvrátit podle vyjádření zástupců Protramu jen vstřícné gesto ze strany wrocławského DP (MPK Wrocław), který po Protramu dlouhodobě neúspěšně vymáhá pohledávky. Odklad splátek by mohl umožnit firmě na polském trhu dále bojovat a pokusit se získat další kontrakty. Problém je však v tom, že firma nestíhá ani ty stávající. Poslední smlouva podepsaná s Protramem a MPK Wrocław se týkala shodou okolností českých tramvají Škoda 16 T a 19 T, konkrétně dodávky kol. Protram ale zakázku včas nesplnil, a tak mu dopravce naúčtoval smluvní penále ve výši 373 tisíc zlotých.

Tramvaj 405N vznikla jen ve formě jediného prototypu pro Kraków, přestože se očekávalo, že výroba bude pokračovat. Fakticky vzato jde o prodlouženou verzi modelu PROTRAM 205 WRAS. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Zatím se však zdá, že dohoda s MPK Wrocław je jen toužebným přáním potápějícího se výrobce. Vedení Dopravního podniku totiž dalo opakovaně najevo, že trosečníkům záchranné lano rozhodně házet nehodlá. Podle smlouvy to totiž ani není možné. Budoucnost Protramu se nicméně stala i politickým tématem, takže je otázkou, zda záchrana nakonec nepřijde z vládních kruhů. Doplňme, že v nedávné minulosti ukončila produkci tramvají také firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, která se rovněž dostala do obtíží a byla prodána. Zde ovšem měla výroba tramvají podstatně kratší život než ve wrocławském Protramu.

Podobné články