Menu

Malá renesance patnáctimetrových vozů v PID

Především na lince 209 bylo třeba předem ozkoušet provoz nekonfekčního, patnáctimetrového autobusu. Na snímku ze soboty 15. února 2020 je vůz ev. č. 1503 Michala Pelce naaranžován v obratišti Stavební zóna Horní Počernice, kam linka ve špičkách pracovních dní dělá krátký závlek. (foto: Matěj Stach)
Především na lince 209 bylo třeba předem ozkoušet provoz nekonfekčního, patnáctimetrového autobusu. Na snímku ze soboty 15. února 2020 je vůz ev. č. 1503 Michala Pelce naaranžován v obratišti Stavební zóna Horní Počernice, kam linka ve špičkách pracovních dní dělá krátký závlek. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 02. 2020 20:10
Redakce
2 minuty čtení

Tři další patnáctimetrové autobusy poněkud překvapivě obohatí městské linky Pražské integrované dopravy (PID). Nedávno jsme u nás informovali o nových 15m vozech značky MAN. Dnes bude řeč o autobusech Solaris Urbino 15.

Subdodavatelské subjekty ARANEA a Michal Pelc uspěly v prosincovém nabídkovém řízení Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP), díky čemuž získaly do svého vozového parku trojici Solarisů Urbino 15 III. generace z roku 2006. Malá renesance patnáctimetrových vozů tak v rámci PID paradoxně přichází v době, kdy většina velkých výrobců od prodeje odpovídajícího městského vozu naopak upouští.

Především na lince 209 bylo třeba předem ozkoušet provoz nekonfekčního, patnáctimetrového autobusu. Na snímku ze soboty 15. února 2020 je vůz ev. č. 1503 Michala Pelce naaranžován v obratišti Stavební zóna Horní Počernice, kam linka ve špičkách pracovních dní dělá krátký závlek. (foto: Matěj Stach)

Délka každého z autobusů je 14.590 mm, šířka činí 2.550 mm, na výšku poté mají „jezevčíci“ 3.050 mm. Pro výměnu osazenstva vozu jsou přednostně určeny troje dveře o jednotné šířce 1.200 mm. Prostřední pevná náprava je poháněná motorem DAF PR 228 S1 o výkonu 231 kW ve spojení s automatickou převodovkou VOITH; přední je standardně řiditelná, ta třetí poté natáčecí vlečná. Autobusy plní emisní normu EURO 4. V prvotní fázi provozu budou vozy i nadále jezdit v červeno-bílo-vínovém schématu typickém pro autobusy PMDP, v průběhu jara a léta 2020 je pak očekávána úprava do trikolory PID.

Typický nadčasový interiér autobusů z v té době ještě ryze polského Solarisu ve voze ex-ev. č. 504. (foto: Matěj Stach)

Provedení interiéru odpovídá konvenčnímu Urbinu té doby, vévodí mu tedy nerezová madla a modře čalouněné sedačky. Těch je v celém vozu celkem 42, spolu s jedním cestujícím na vozíku se pak dle výrobce vejde do autobusu dalších až 111 stojících osob. Autobusy nedisponují celovozovou klimatizací, ale pouze klimatizační jednotkou značky Carrier určenou pro řidiče. Mozkem OIS je zařízení od výrobce Telmax; zvenku je nainstalována standardní trojice DOT-LED BUSE panelů, které uvnitř suplují dva jedno-dvouřádkové panely doplněné o zobrazovač času a pásma. Autobusy jsou připraveny i na provoz na příměstských linkách PID, primárním místem výskytu ale budou ty městské.

Trojici vozů si dopravci do svých uhříněveských areálů přivezli v pondělí 27. ledna 2020. Konkrétně se jedná o autobusy bývalých ev. č. 504, 505 a 507, které v západočeské metropoli odstavili v létě 2019 pro nadbytečnost. První dva jmenované vozy obdržely ev. č. 1501 a 1502 a byly zařazeny do stavu dopravce ARANEA, třetí kus Michala Pelce dostal evidenční číslo 1503. Právě ten také dnes, 17. února 2020, vyjel premiérově do provozu na pořadí 209/43, které se stalo jeho novým domovem.

Solarisy Urbino 15 III (zleva) ev. č. 1502 a 1501 dopravce ARANEA vyčkávají dne 1. února v areálu v pražské Uhříněvsi na osazení pražským OIS a polepení logy společnosti. (foto: Matěj Stach)

Tangenciální linka 209 spojuje pražskou Uhříněves a Prahu 21 s Horními Počernicemi, Satalicemi a Čakovicemi. Autobus bude přejíždět také na linku 461 (v rozpětí Strančice – Velké Popovice), jejíž jedno kolo je večerní součástí oběhu. Provozovatelem obou zmíněných linek je dopravce Arriva City, která potenciální výpadky spojů kryje právě za pomoci subdodávek. Se zbylými dvěma Solarisy se počítá při hrazení ČSAD Střední Čechy na městské lince 171, jež spojuje Horní Počernice s metrem Černý Most a dále s oblastí Kyjí. Ukončena je u stanice metra A Depo Hostivař. Není ale vyloučen ani jejich výskyt na jiných spojích.

Jako sjetí z trasy by se dal označit snímek ev. č. 1503 ze zkušební jízdy po lince 209 pořízený dne 15. února 2020 v obratišti Xaverov. Linka je ve skutečnosti vedena přímo po silnici a staví v zálivu zhruba 15 metrů vpravo od fotografa. (foto: Matěj Stach)

Na obou linkách jsou v současnosti provozovány pouze autobusy standardní délky, provoz svým způsobem netradičních a delších autobusů tak bude zajisté určitým zpestřením. V případě linky číslo 171 se v původní verzi jarního výběrového řízení s nasazením vozů v kategorii Sd+ (tj. standardní vůz se zvýšenou kapacitou = 15m autobus) počítalo, nyní je případné zkapacitnění prezentováno jako výhled do budoucna. Na lince 209/269 se v dávných dobách provozu (když ještě sloužila jako dělnický napáječ Avie Letňany) vyskytovaly dokonce autobusy kloubové, v nynější trase do Uhříněvsi ale linka po několik let čelila spíše snahám o „downsizing“.

Matěj Stach

Podobné články