Do Prahy míří další trolejbus – Ekova Electron 12T

Prototyp parciálního trolejbusu Ekova Electron 12T míří do Prahy. Po ukončení zkušebního provozu v Ostravě počátkem letošního roku zůstával neadresný prototyp odstaven v areálu ostravské společnosti Ekova Electric bez užitku. Otevřena byla jednání o jeho možném zapůjčení do Prahy, o kterém se ostatně dlouhodobě hovořilo. Nyní se konečně podařilo dotáhnout záměr do konce.

Trolejbus Ekova Electron na propagační fotomontáži výrobce. (foto: Ekova Electron)

Na dobu jednoho měsíce se tak v ulicích Prahy objeví 12m trolejbus, který konstrukčně vychází z elektrobusů vyráběných Ekovou. Prototyp vozu byl vyroben a představen již v roce 2017, následně prošel dlouhými zkušebními jízdami v ulicích Ostravy v režimu bez cestujících i s cestujícími. Trolejbus je vybaven bateriemi s kapacitou elektrické energie 47 kWh. To by mělo postačovat na opakovaný dojezd mimo trolejové vedení na vzdálenost cca 12 km. Vůz pojme 87 pasažérů, z toho 26 sedících. Poháněn je motorem TAM1050C6B o výkonu 175 kW, elektrickou výzbroj pro prototyp dodal Cegelec (měniče Integra s výzbrojí Europulse).

Zkušební provoz s cestujícími pod ev. č. 9986 trval v Ostravě od srpna 2018 do ledna 2019. Průkaz způsobilosti drážního vozidla byl vozidlu vydán v květnu 2019. V Praze by se měl trolejbus objevit v příštím týdnu, přičemž nasazen bude následně na trolejbusové lince číslo 58 vedené z Palmovky do Letňan. Na této trase je prozatím zavěšeno trolejové vedení jen na krátkém úseku o délce 1 km mezi zastávkami Kelerka a Kundratka. Nabíjení trolejbusů poté probíhá především na Palmovce během stání vozidel. Pomineme-li historické vozy Tatra 400 a 8 Tr, půjde o čtvrtý testovaný trolejbus v Praze od roku 2017. První trolejbus SOR TNB12 (ACUMARIO) byl vystřídán trolejbusem Škoda 30 Tr, na jaře pražský DP testoval i kloubový vůz Škoda 27 Tr z Plzně. Nyní se na měsíc přidá i v Ostravě vyrobený vůz Electron 12T. Denně by měl vůz absolvovat 10 kol a ujet včetně manipulačních výjezdů cca 110 km.  

Libor Hinčica