Drážďany vybraly nástupce tramvají T4D

Výběrové řízení na 30 nových tramvají pro saské Drážďany vyhrál opět Bombardier. Nová vozidla by měla umožnit odstavení posledních tramvají T4D-MT a TB4D, které dopravce nadále využívá především pro posilové spoje a která ještě stále procházejí posledním kolem velkých prohlídek.

Takhle by měly nové tramvaje pro Drážďany vypadat. (zdroj: DVB AG)

Za nové tramvaje dají Drážďany 197 mil. €, suma ale zahrnuje také servis vozidel a dlouhodobou záruku. Většinu z uvedené sumy – 102,8 mil. € – pokryjí dotace ze strany EU. Vozidla vyrobí z větší části závody Bombardieru v Bautzenu a Görlitz, takže se bude jednat fakticky o domácí (saskou) produkci. Pouze podvozky vyrobí závod v Siegenu v Severním Porýní-Vestfálsku. Půjde o první drážďanské tramvaje, jež budou mít šířku vozové skříně 2,65 m. Díky tomu bude možné navýšit přepravní kapacitu a použít sedadla v uspořádání 2+2 při širší uličce. Aby nebylo nutné rekonstruovat stávající zastávky, budou tramvaje rozšířeny na uvedenou hodnotu až nad nástupní hranou.

Čelo vozu NGT DX DD. (zdroj. DVB AG)

Z 30 vozů bude 9 v obousměrném provedení. Tramvaje budou řešeny jako pětičlánové o délce 43,4 m. Použity mají být otočné podvozky, přičemž vozidla nebudou 100% nízkopodlažní. Nad hnacími podvozky bude podlaha vyvýšená pomocí jednoho schůdku. Nízkopodlažní prostor tak bude zabírat cca 65 % vozidla. Tramvaje budou – poprvé v Drážďanech – klimatizované, chybět nebude ani WiFi připojení. Každý z vozů, pro něž se prozatím používá označení NGT DX DD, pojme okolo 290 cestujících. Jelikož tramvaje mají posloužit primárně pro náhradu starších 30m vozů (které se stanou provozní zálohou a nahradí československé „té čtyřky“), dojde ke zvýšení přepravní kapacity o zhruba 100 pasažérů na spoj.  

První tramvaje by měly být dodány v roce 2021, poslední v roce 2023. Vozidla by měla být nasazena nejprve na linku číslo 2, později také na linky čísel 3 a 7.  

Libor Hinčica