Charkov bude stavět novou trolejbusovou trať

Letos byla soutěžena zakázka na stavbu nové trolejbusové trati, která má být vystavěna v severovýchodním sektoru Charkova. Dvoustopá trať o délce téměř 4 km spojí stávající trolejbusové konečné Geroiv Praci, při které se nachází stejnojmenná konečná modré linky metra, a Pivnična Saltivka, čímž bude okolo tamního sídliště Saltivka a přilehlých rajónů vytvořen trolejbusový okruh (mapka charkovského trolejbusového provozu je zde). Hodnota letos v květnu vysoutěžených prací bude činit 102,654 mil. UAH (cca 87,5 mil. Kč) a je v ní započtena i instalace nového pouličního osvětlení na kovových trakčních stožárech a dodávka měnírny zabudované v prefabrikované buňce. O zakázku v odhadované hodnotě 105,318 mil. UAH soupeřily ukrajinské podniky «Elektrotransservis» (jedná se o městský podnik) a «PP «Insajt», druhý zmíněný ovšem cenu snížil jen o něco málo přes milion hřiven, a tak prohrál. Podpis s vítězem tendru se odehrál 31. května 2019.

Charkovský trolejbus ZiU-682G-016.02 dne 22. 8. 2018 na Moskevském prospektu. (foto: Levis)

Město uvedlo, že v trase nové trolejbusové trati nedopustí provoz maršrutek. Nová dráha musí být hotova do posledního dne roku 2020. Připomeňme, že Charkov momentálně obnovuje vozový park trolejbusů za peníze z úvěru od EBRD. Na základě letos v únoru vysoutěženého tendru v hodnotě zhruba 11,5 mil. euro dodá lucký výrobce do města 57 12m trolejbusů typu Т701.17 Bogdan Motors. Cena jednoho vozu je zhruba 202 tisíc euro (5,137 mil. eur). Na ukrajinské poměry se jedná spíše o vyšší číslo, nicméně v celkové hodnotě zakázky je zahrnuta i sada náhradních dílů či dodávka servisního zařízení. Aby se neopakovaly skandály s využitím ruských komponent na ukrajinských trolejbusech, má vozům trakční motory dodávat charkovský Elektrotjažmaš.

Nové trolejbusy se již vyrábějí, všechny by měly dorazit do konce tohoto roku. Původně se očekávalo, že se za peníze EBRD pořídí 70 vozů, nakonec se ale soutěžilo jen 57, na druhou stranu budou místnímu k podniku k dispozici výše zmíněné náhradní díly i potřebné náčiní pro údržbu, na což řada ukrajinských provozovatelů při nákupu nových vozů nepamatuje. Charkov novými trolejbusy obnovil svůj provoz naposledy v roce 2011, poté se spoléhal na ojetiny a rekonstrukce.

Text: Vít Hinčica