Menu

Praha má první netradiční „retro autobus“

Autobus Irisbus Citelis lehce říznutý Pragou TOT. (foto: Šimon Hořický)
Autobus Irisbus Citelis lehce říznutý Pragou TOT. (foto: Šimon Hořický)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 05. 2019 07:41
Redakce
1 minuta čtení

Netradiční proměnou prošel v hostivařských dílnách v Praze jeden z autobusů Irisbus Citelis 12M pražského DP. Vůz ev. č. 3510 se podrobil opravě, v jejímž rámci obdržel mj. netradiční lak odkazující na historii autobusové dopravy v Praze.

Autobus Irisbus Citelis lehce říznutý Pragou TOT. (foto: Šimon Hořický)

Inspirací pro vzhled vozidla a barevné řešení byly předválečné pražské autobusy, ale také trolejbus Praga TOT (z roku 1936), na němž se v hostivařských ústředních dílnách pracuje na uvedení do historické podoby. Lakování trolejbusu dalo vzniknout myšlence převést stejné barevné schéma na některý z autobusů pražského DP a připomenout tak netradiční formou dávno zapomenutý vzhled vozidel. V zahraničí, ale ani v českých podmínkách, nejde o nic až tak výjimečného. Německé Drážďany například opatřily retro nátěrem ve stylu československých tramvají T4D jeden ze svých nízkopodlažních vozů řady NGT, v Liberci zase byla polepem ve stylu tramvaje T2 opatřena tramvaj EVO2.

Pro úpravu byl použit jeden z autobusů Irisbus Citelis 12M. Na rozdíl od svých předchůdců nebyl typ Citelis v Praze příliš úspěšný. V roce 2006 byl pořízen nejprve jeden předváděcí vůz (ev. č. 3501) a po něm série 10 vozů (3502–3511), na níž v roce 2009 navázal ještě jeden původně předváděcí vůz ev. č. 3512, čímž byly dodávky tohoto modelu ukončeny. V případě článkové verze Citelis 18M byl pořízen v roce 2009 dokonce jen jeden vůz (rovněž původem předváděcí (ev. č. 6599). Celkem bychom tak ve službách pražského DP napočítali jen 13 Citelisů (z toho jeden kloubový).

Retro je i interiér. (foto: Šimon Hořický)

Vůz ev. č. 3510 byl v létě 2018 přistaven do dílen v Hostivaři, kde posloužil mj. pro odzkoušení některých prvků, které by mohly být použity při opravách autobusů SOR NB 12 CITY, které navzdory původně předpokládané životnosti snášení pražské podmínky poměrně špatně a potýkají se například s praskáním rámů, příček rámů a okenních sloupků, takže budou vyžadovat v rámci oprav poměrně velké investice. Vůz Citelis ev. č. 3510 byl přelakován do červeno-žlutého laku, který byl doplněn o bílé lakování střechy a zadního čela (krytu motoru). Ostatní bílé prvky (okenní část) jsou řešeny polepem, stejně jako černé proužky, a zlaté nápisy a znaky.

Kromě exteriéru prošel úpravami také interiér. Vůz by měl mít podlahu a nové boční obložení v dekoru dřeva, chybět by neměl ani jeden LCD monitor. Autobus je zároveň posledním pražským vozem, který prošel opravou problematického sloupku T8 (vyměněn je i zadní rám prostoru zadních dveří). Předpokládá se, že autobus bude převeden z garáží Řepy, kde jsou deponovány všechny pražské Citelis, do garáží Hostivař, odkud bude vypravován do běžného provozu s cestujícími. Sloužit má pak také k prezentačním účelům pražského DP.

Libor Hinčica 

Podobné články