Další vozy KT8D5 z Miskolce míří do Prahy

Pražský DP pokračuje v nákupu ojetých tramvají KT8D5. Hlavní město využilo možnosti nakoupit další vozy v maďarském Miskolci.

Vůz KT8D5 ev. č. 211 po naložení v Miskolci. (foto: MVK Zrt.)

První vozy KT8D5 se v ulicích Prahy objevily již v roce 1984. Šlo o dvojici prototypů, která ale nikdy v Praze nevozila pasažéry a po zkouškách zamířila mimo hlavní město. První čtyři „ká té osmičky“ určené přímo pro pražský DP se tak objevily v ulicích metropole až v roce 1986. Šlo o vozy z ověřovací série, která se oproti pozdějším sériovým vozům ještě odlišovala v řadě součástí. Sériová produkce se nakonec rozjela až v letech 1989–90. Dodáno bylo v té době 44 vozů, další plánované dodávky se už ale neuskutečnily. Praha totiž vozidla, která navíc zpočátku byla poměrně problémová, odmítla, stejně jako další města v Československu. Z plánů na pořízení až 200 tramvají KT8D5 tak sešlo.

Transport vozidla zajišťuje společnost Universal Transport. (foto: MVK Zrt.)

Tramvaje KT8D5 v Praze opakovaně uplatnily svou výhodu obousměrného provedení. Postupně od roku 2005 začaly být tramvaje rozsáhlým způsobem modernizovány za využití středního nízkopodlažního článku a dosazení nové elektrické výzbroje TV Progress od Cegelecu. Tato modernizace se týkala všech pražských vozů KT8D5 vyjma vozů ev. č. 9006 (vyřazen po nehodě z roku 1994) a 9048 (ponechán jako historický). S koncem modernizačního programu původně pražských vozů KT8D5 (po modernizaci jako typ KT8D5.RN2P) bylo rozhodnuto, že budou obdobným způsobem modernizovány také další vozy, jež budou získány jako ojeté. První vlaštovkou se stal vůz dnešního pražského ev. č. 9098, který byl pořízen z německého Strausbergu (ex ev. č. 21, původně jde ale o košický vůz ev. č. 527). Praha vůz získala v roce 2015 a v provozu se objevil o rok později. Po této tramvaji následovaly už vozy z maďarského Miskolce.

Miskolc si mohl dovolit odstavení původních československých tramvají po dodávkách nových vozů Škoda 26T. Miskolc přitom žádné vozy KT8D5 napřímo jako nové nekoupil. Všechny jeho tramvaje tohoto typu byly nakoupeny jako ojeté, konkrétně šlo o deset vozů z Košic a osm z Mostu. Košické vozy přitom putovaly do Miskolce jako prakticky nové. Vůz původního košického čísla 539 například nebyl v Košicích ani uveden do provozu. V prodeji košických vozů do Maďarska se měl angažovat přímo výrobce, který pak Košicím dodal sólo vozy T6A5, které město preferovalo namísto velkokapacitních tramvají. Mostecké tramvaje KT8D5 byly pořízeny dodatečně v letech 1996–97. Z celkem 18 miskolckých vozů KT8D5 bylo odstaveno 15 vozů, tři tramvaje si nadále dopravce ponechává jako záložní. V průběhu roku 2016 došlo k odkoupení celkem 7 ex-miskolckých vozů do Prahy. Zde mají tramvaje postupně projít modernizací na typ KT8D5.RN2P. Prozatím se však žádný ze sedmi dodaných vozů nezmodernizoval.

Tramvaj KT8D5 ev. č. 211 byla vyrobena v roce 1986. Do roku 1996 sloužila v Mostě. (foto: MVK Zrt.)

Praha i tak využila příležitosti a odkoupila i zbylých 8 odstavených vozů. Dne 16. 5. 2019 byl v Miskolci naložen vůz ev. č. 211 na návěs společnosti Universal Transport, která zajistila přetah vozidla do areálu pražských ústředních dílen. V nich by měl být vůz podle plánu složen dne 17. 5. 2019 ve večerních hodinách.

Vůz ev. č. 211 pochází z ověřovací série vozů KT8D5 z roku 1986. Původně byl dodán do Mostu, kde sloužil do roku 1996 pod ev. č. 320. Postupně by mělo do konce roku 2019 dorazit do Prahy také zbylých 7 odstavených miskolckých vozů. Nadále si Maďaři ponechávají pouze vozy ev. č. 202 (ex-Košice 532), 203 (ex-Košice 524) a 209 (ex-Košice 514).

Libor Hinčica